1. osa 9.2.2017

Finlandia-talo: kaikille yhteinen ohjelma

Olli-Pekka Rantala

Olli-Pekka Rantala on liikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston ylijohtaja. Tätä ennen hän on toiminut ministeriön tieto-osaston ylijohtajana sekä eri tehtävissä ministeriön aikaisemmalla viestintäpolitiikan osastolla. Vuosina 2002-2007 Olli-Pekka työskenteli Suomen pysyvässä EU-edustossa Brysselissä. Palveluosaston tehtävänä on luoda suotuisat edellytykset toimiville ja kilpailluille liikenteen ja viestinnän palvelumarkkinoille sekä varmistaa, että liikenteen ja viestinnän peruspalveluita on saatavilla asetettujen laatuvaatimusten mukaisesti.

Jochen Thewes

Jochen Thewes, 44, is Chairman of the Board of Management of Schenker AG since 09/2015. With this role, he leads the Business Unit DB Schenker, which forms part of the DB Group Board Department Transportation and Logistics.

Thewes is an internationally recognized supply chain and logistics expert, bringing more than 20 years of senior management expertise and experiences, in both regional and global positions. Over the past years Thewes has made significant contributions to DB Schenker, most notably since 2011 in his role as Chief Executive Officer in Singapore in the fast paced and most dynamic Asia/Pacific Region.

Mary C. Long

Mary C. Long is the Managing Director of Supply Chain Management Institute at the University of San Diego & Board Chairman at Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP). Formerly she worked as Vice President Logistics and Network Planning at Domino's where she led the International Corporate Supply Chain, Global Equipment and Supply, Engineering, Supply Chain Systems, and Logistics teams responsible for creating innovations that produced top- and bottom-line results. Prior to joining Domino's, she served in various supply chain roles for Campbell's Soup, General Mills, Pillsbury, and Quaker Oaks/Gatorade.

Taavi Heikkilä

KTM Taavi Heikkilä aloitti Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan, SOK:n, pääjohtajana ja hallituksen puheenjohtajana vuoden 2014 alussa. Sitä ennen hän on työskennellyt monissa eri johtajatehtävissä S-ryhmässä, mm. kymmenen vuotta Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtajana. S-ryhmä muodostuu SOK:sta ja sen tytäryhtiöistä sekä 20 alueosuuskaupasta. S-ryhmän vähittäismyynti vuonna 2015 oli 11,0 miljardia euroa ja se työllistää yli 37 000 henkilöä.

Piia-Noora Kauppi

Piia-Noora Kauppi on Finanssialan Keskusliiton toimitusjohtaja. Päätyönsä ohella hän vaikuttaa myös UPM Kymmene Oyj:n ja Sulava Oy:n hallituksissa. Ennen nykyisiä tehtäviään Kauppi oli lähes kymmenen vuotta Euroopan parlamentin jäsen ja Kokoomuksen europarlamenttiryhmän puheenjohtaja. Koulutukseltaan Kauppi on juristi ja hän on opiskellut lisäksi myös kauppatieteitä sekä Suomessa että ulkomailla. Kauppi on naimisissa ja hänellä on kolme lasta. Tällä hetkellä perhe asuu Tuusulassa.

Heikki Malinen

Heikki Malinen (KTM, MBA (Harvard)) on toiminut Posti Group Oyj:n toimitusjohtajana vuodesta 2012. Sitä ennen hän työskenteli Pöyryn toimitusjohtajana ja UPM-Kymmenen johtokunnan jäsenenä. Ennen Suomeen paluuta 2006 hän työskenteli useita vuosia Yhdysvalloissa UPM-Kymmenen, Jaakko Pöyryn ja McKinseyn palveluksessa. Heikillä on useita luottamustehtäviä ja hän on mm. Outokummun, Ilmarisen sekä Palvelualojen työnantajat Paltan hallituksen jäsen.

Mika Vehviläinen

Mika Vehviläinen (M.Sc. , Econ.) is the CEO of Cargotec since 2013. Previously he was the President and CEO of Finnair Plc. Mika has held several senior leadership positions at Nokia Siemens Networks and Nokia Networks in Europe, Asia and the United States. He has strong experience in sales, marketing, strategic leadership and business development. Mika holds also position as Vice Chairman of the Board at Elisa Corporation.

Henkka Hyppönen

Henkka Hyppönen on Plus One Agency Oy:n perustaja ja luova johtaja. Mediasta Henkka tunnetaan mm. Kultaisella Venlalla palkitun Hyvät ja huonot uutiset -ohjelman vetäjänä. Henkka on palkittu Speakersforum Vuoden puhujana 2013.

Henkka on intohimoinen kaikkea kohtaan mitä tekee. Hänen erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat tulevaisuus, yrityskulttuuri, luova työ ja henkilökohtaiseen kehittymiseen liittyvät teemat. Henkan pitkä tausta yrittäjänä, esimiestehtävissä ja luovissa työtehtävissä antaa erinomaisen näköalan bisneksen eri puoliin.

Puheenvuoroissaan hän yhdistää taidokkaasti tarinankerronnan, tieteellisen tutkimuksen ja luovan ajattelun. Hän haastaa ihmiset ajattelemaan eri tavalla luoden mielenkiintoisen, innostuneen ja onnistuneen ilmapiirin. Suomen suosion lisäksi Henkan keynote puheenvuorot ovat myös kansainvälisesti tunnettuja ja kysyttyjä.

+1 Agency on luovaa ongelmanratkaisua tekevä yritys, joka auttaa asiakkaitaan onnistumaan tulevaisuudessa eli nousemaan markkinajohtajaksi, uudistamaan toimialaansa tai tekemään jotain täysin uutta. Työn lopputuloksena syntyy aina jotain konkreettista, oli se sitten tuote, palvelu tai konsepti, eli strateginen innovaatio.

Olli-Pekka Juhantila

Olli-Pekka Juhantila on Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n hallituksen puheenjohtaja. Hän on toiminut hankinnan, logistiikan, laadunhallinnan ja taloushallinnon tehtävissä useissa organisaatioissa, kuten Nokia, Cargotec, Merivoimat ja Cencorp.

Seminaarin puheenjohtajina:
Taru Lindeman & Peter Nyman

Taru Lindeman (KTM) on Boardman Oy:n toimitusjohtaja. Boardman on vetovoimainen osaamisverkosto, joka kehittää aktiivisen omistajuuden ja hallitustyöskentelyn osaamista Suomessa. Tarulla on pitkä, yli 15 vuoden historia LOGY Conferencen (Logistiikkaseminaarin) parissa.

Peter Nyman on toimittaja ja uutisankkuri MTV3-kanavalla. Aiemmin hän on toiminut juontajana muun muassa ajankohtaisia uutisia huumorin keinoin käsittelevässä Uutisvuoto-ohjelmassa. Peter on myös kysytty ja pidetty juontaja erilaisissa ammatillisissa tapahtumissa - hänet valittiinkin Speakersforumin Vuoden Juontaja -pystillä vuonna 2014.

 

1. osa 9.2.2017       

Finlandia-talo: iltapäivän rinnakkaissessiot

Markus Kückelhaus

Dr. Markus Kückelhaus is Vice President Innovation & Trend Research, DHL Customer Solutions & Innovation.

Markus Kückelhaus is heading the global research and innovation activities of Deutsche Post DHL Group and is in charge of the DHL flagship Innovation Center near Bonn. He joint DHL in 2012 as Director Trend Research, monitoring and leveraging trends with his team that will impact the logistics industry in the future. Previously he worked as a free-lance consultant for DHL, supporting the development of a group wide innovation system and implementing strategies and business models for innovation initiatives.

His career history also includes positions as Head of Controlling for the biggest German DIY retailer OBI, Principal at CTcon Management Consulting and lecturer at the WHU Graduate School of Management in Koblenz as well as the Victoria-University of Wellington.

Meinderdjan Botman

Meinderdjan Botman started his professional career as Project Manager at the Nutricia Company in Zoetermeer in 1993. Moved to Poland in 1994 as Logistics Manager Ovita Nutricia. Raised three new warehouses for Nutricia including a new WMS and a new distribution network in Poland that included exports to various CEE countries. Moved to Belgium in 1997 in the position of Supply Chain Director for Nutricia Dairy&Drinks Europe. Changed job/company and moved to the Koninklijke Frans Maas Groep in 1999 where he was active in various management positions (Account Manager, Site Manager, Director Operations and member of the Board of Frans Maas Logistic).The DSV company then acquired Frans Maas in 2006.

Maintained his position as Board Member in the Contract Logistics Division of DSV (= DSV Solutions A/S) in various management positions, leading operations, project management & engineering teams + IT department and later on (2012) became the commercial leader of the Division (today roll as EVP GBD). He currently works CCO at DSV Solutions A/S

Pekka Laitinen

Pekka Laitinen on Varova Oy:n toimitusjohtaja ja perheyrityksen pääomistaja toisessa sukupolvessa. Hän on toiminut vuodesta 1981 yrityksessä huolinnan ja hallinnon tehtävissä. Pekalla on ollut eri luottamustehtäviä ja hän oli Perheyritysten liiton puheenjohtajana vuosina 2012-2014.

Varova on kansainvälisen logistiikan asiantuntija.

Petri Palo

Petri Palo on Suomen Osto- ja Logistiikkayrityksen LOGY ry:n Kuljetusfoorumin puheenjohtaja. Päätyönään Petri vastaa Schenker Oy:ssä logistiikkapalveluiden myynnistä kotimaisille sekä kansainvälisille suurasiakkaille. Tätä ennen hän on työskennellyt Schenkerillä useissa eri työtehtävissä, jotka ovat liittyneet logistiikkapalveluiden myyntiin sekä johtamiseen ja Petrillä onkin yli 20 vuoden kokemus logistiikka alalta. Petri on toiminut viime vuodet myös LOGY Pirkanmaan alueen puheenjohtajana sekä kuulunut LOGYn hallitukseen.

Teemu Ruska

Teemu Ruska on The Boston Consulting Groupin (BCG) Senior Partner ja Suomen Toimitusjohtaja. Teemu vastaa myös globaalisti BCG:n "Operations Transformation" –tuotealueesta. Teemu työskentelee johtavien suomalaisten teollisuusyritysten ja sijoittajien kanssa isojen muutosohjelmien parissa.

Tiina Nieminen

Tiina Nieminen has over 20 years experience in operative logistics like customer service and distribution center operations as well as in process development from Fiskars from and Iittala Group. Her current responsibilities as VP, Logistics (Fiskars Corporation) include Global Distribution Center network & supply chain process development.

Michael Buelow

Michael Buelow is responsible for Transportation & Logistics in the EAME region of AGCO Corporation. He is working for AGCO since more than 5 years. After his apprenticeship as a freight forwarder in Hamburg, Michael earned a master’s degree in Industrial Engineering for Logistics from the University of Applied Sciences Gelsenkirchen, and in 2015 an Executive master’s degree in Supply Chain Management from the ETH Zurich. Prior to AGCO, Michael worked at Nestle as SAP integration coordinator, DHL Global Management as European Freight Network Planning coordinator and CLAAS as Head of Transportation Logistics.

AGCO with its five core brands Challenger, Fendt, GSI, Massey Ferguson and Valtra is a global leading manufacturer of agricultural technology and a real global player. In Finland its renown brand Valtra is a very popular market leader. In 2016 Michael Buelow was part of the award winning AGCO team who won the BVL’s German Award for Supply Chain Management for the initiative “AGCO SMART LOGISTICS”.

Antti Kojola

Antti Kojola on toiminut toimitusketjun parissa operatiivisissa, konsultoivissa ja kehittämistehtävissä. Hänen kokemuksensa kattaa niin kansainväliset toimijat kuin suomalaisetkin. Tällä hetkellä hän on Gartnerilla seuraamassa mitkä ovat uusimmat tuulet maailmalla ja miten edelläkävijät toimivat.

Jack Ampuja

Jack Ampuja has over 40 years of supply chain management experience. After 25 years with several large firms he joined Supply Chain Optimizers as president. Jack makes regular presentations on supply chain topics speaking at more than a dozen conferences each year. In addition to consulting, Jack has taught supply chain management in the MBA program at Niagara University since 2002..

Supply Chain Optimizers is an independent consulting firm that is focused on packaging optimization. Our history in this specialty goes back over 25 years during which time we have completed over 500 projects for major clients such as Walmart, Office Depot, Lactalis, Nestle and HJ Heinz.

Pekka Molarius

Pekka Molarius (MBA) vastaa Altialla logistiikan kehittämisestä ja harmonisoinnista Altian kaikkien toimintamaiden osalta. Erityisosaamisalueikseen Pekka tituleeraa projektijohtamisen, varastonohjaus- ja raportointijärjestelmät, sisälogistiikan prosessit sekä niiden mittaamisen & kehittämisen, suoritukseen perustuvan palkitsemisen ja työntutkimuksen. Logistiikan kokemusta Pekalle on kertynyt 16 vuotta: Altialla vuodesta 2012 ja sitä ennen Keskolla 2000-2012.

Altia Oyj sai syyskuussa Vuoden 2016 Sisälogistiikkapalkinto -palkinnon. Altia on tehnyt pitkäjänteistä kehitystyötä, jossa on laitettu prosessit, ohjaus, mittaaminen ja varastotoimintojen tehokkuus aivan uudelle tasolle.

Tomáš Rais

Tomáš Rais is Head of Logistics Planning and System Support at ŠKODA-AUTO and he has been working there nearly two decades already. His career in the company began in trainee program for newly graduated students with the target position in Logistics Planning department. He has exchanged many responsibilities within logistics departments and has been working in leading positions since 2006. In 2003-2004 has been responsible for the implementation of Logistics processes including the building of logistics halls in India for the first MKD project of ŠKODA-AUTO Company abroad.

Pasi Nieminen

Pasi Nieminen (DI) on toiminut Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2011. Hän siirtyi Toyotalle metsäkonevalmistaja Logset Oy:stä, jossa hän työskenteli myyntijohtajana ja toimitusjohtajana vuosina 2008-2011. Pasin työura alkoi laboratoriolaitevalmistaja Biohit Oy:ssä (nyk. Sartorius Finland Oy), jossa hän työskenteli tuotekehityksessä, jälkimarkkinoinnissa ja kv. myynnissä vuosina 1999-2008. Tällä hetkellä Pasin luottamustehtäviä ovat Treston Oy:n hallituksen jäsenyys ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n varapuheenjohtajuus. Näiden lisäksi hän on aktiivinen sisälogistiikan vaikuttaja LOGYn Sisälogistiikkafoorumin puheenjohtajana.

Horst Wiedmann

Horst Wiedmann is Senior Vice President, Head of Strategic Materials Management and Central Services of ZF Friedrichshafen AG. He has gained operative and strategic experience on international level over several decades. During recent years, the team around Mr. Wiedmann was awarded several renowned prices for outstanding performances in the field of purchasing.

Since 2008 he has been Deputy Chairman of the Management Board of BME (German Association Materials Management, Purchasing and Logistics e.V.). From 2013 on he is Chairman of the Management Board of BME.

ZF is a global leader in driveline and chassis technology as well as active and passive safety technology. ZF is one of the largest automotive suppliers worldwide.

Mark Borgwardt

Mark Borgwardt is the Head of Purchasing at Buehler Technologies GmbH in Ratingen, Germany. He has previously worked as Senior buyer & deputy lead in Automotive area and in 2000-2010 he was working for Woodward Inc as group leader shop floor & warehouse and in the sourcing department.

Buehler Technologies is producing parts and complete systems for gas analysis areas in nearly all sectors of industry and fluid control systems for industrial hydraulic systems.

Ian Bolger

Ian Bolger is a Principal at Efficio – Europe’s largest specialist Procurement and supply chain consultancy, where he has lead ambitious procurement transformation projects at several private and Government clients. Prior to joining Efficio in 2011, Ian had over 20 years experience in Europe and North America, across multiple industry sectors, including Oil & Gas, Utilities, FMCG and Heavy Building Materials. Ian is a Fellow of the Chartered Institute of Procurement & Supply (CIPS) and Fellow and Advisory Board member of the International Institute for Advanced Purchasing & Supply (IIAPS).

In 2010/11 Ian’s transformational leadership as Chief Procurement Officer at Thames Water was recognised by several professional bodies, winning the CIPS Senior Professional of the Year; being shortlisted in 5 of 7 categories in the 2011 Procurement Leaders Awards- winning the Innovation category ; and winning both the National Outsourcing Association Excellence award and the Managing Consulting Association Commercial Excellence award. He has held Director level procurement and supply chain roles at Peel Ports Group, Network Rail, Thames Water, CEMEX, RMC, Diageo, Guinness and ExxonMobil.

Efficio are Procurement experts - Europe’s largest specialist procurement and supply chain consultancy.

Jukka Ahvonen

Jukka Ahvonen has extensive over 20 years experience in leading both procurement and manufacturing operations. He has led many procurement journeys and transformations e.g. in Huhtamäki, Perlos, Metso Minerals and the latest one transforming from project-driven operational oriented procurement organisation to integrated advanced sourcing organisation in Outotec. In mid 1990s he was also setting up a green field factory for Santasalo-Gears in Tianjin, China and led the manufacturing there for 3 years.

Just recently Jukka has moved as VP Sourcing in Global Sourcing Finland Ltd (GSF), where he can leverage decades long sourcing experiencies and supplier relationships in order to support Finnish industries especially in their Best Cost Country sourcing needs. GSF is specialized in sourcing technical parts and complete products in China and India, e.g. welded structures, electronics assembly, iron and steel castings, precision castings and machined components. Jukka has also been a passionate spokesman for increasing the procurement competencies in Finland and has been active e.g. as member of the steering team for LOGY´s Procurement Forum as well as member of the Procurement management expert team of the Federation on Finnish Technology Industries.

 

2. osa 10.2.2017

M/S Silja Europa

 

Belinda Gerdt

Belinda Gerdtillä (KTM) on 15 vuotta kansainvälisten IT-yritysten näköalapaikoilla asiakaskohtaamisia tarkkaillut digitalisti. Hän työskentelee nykyisin Amazonilla ja asuu Luxemburgissa.

Belinda suhtautuu intohimoisesti asiakkaisiin ja asiakaskokemuksen kehittämiseen uusia teknologioita hyödyntäen. Hän on markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen ammattilainen, joka harrastaa kansainvälistä verkkokauppaa.

Kari Korkiakoski

Kari Korkiakoski (KTM) on asiakaskokemuksen strategisen kehittämisen, johtamisen ja mittaamisen asiantuntija. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus yritysten johtamisesta ja kehittämisestä eri rooleissa. Hän on myös ansioitunut kolumnisti, bloggaaja, konsultti, kouluttaja ja luennoitsija sekä julkaissut aiemmin teoksen Asiakkaan aikakausi yhdessä Janne Löytänän kanssa. Kaiken lisäksi hän seuraa kaupan murrosta toimiessaan osakkaana kansainvälisessä verkkokaupassa.

Johannes Stemmer

Johannes Stemmer, Head of Corporate Strategy, is responsible for the global coordination and implementation of the corporate strategy at BEUMER Group. He has previously been working in different roles at BEUMER within Supply Chain Management in Denmark, Germany & China. Since 2013 he has been working with his PhD thesis titled Supply Chain Management in the quotation phase of system engineering.

BEUMER Group is an international manufacturing leader in intralogistics in the fields of conveying, loading, palletising, packaging,as well as sortation and distribution technology based in Beckum, Germany.

Jack Ampuja

Jack Ampuja has over 40 years of supply chain management experience. After 25 years with several large firms he joined Supply Chain Optimizers as president. Jack makes regular presentations on supply chain topics speaking at more than a dozen conferences each year. In addition to consulting, Jack has taught supply chain management in the MBA program at Niagara University since 2002..

Supply Chain Optimizers is an independent consulting firm that is focused on packaging optimization. Our history in this specialty goes back over 25 years during which time we have completed over 500 projects for major clients such as Walmart, Office Depot, Lactalis, Nestle and HJ Heinz.