Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Hankintatoimen johtaminen ja kehittäminen

Paikka: Cumulus Resort Airport Congress Center,
Aika: 8.11.2017 8:30 - 9.11.2017 16:00

8.-9.11.2017

Cumulus Resort Airport Congress Center, Vantaa

Onko yrityksesi suurimman kustannuserän menestykselliseen hallintaan vaadittava osaaminen riittävän korkealla tasolla?

Vahvalla, ammattimaisella ja proaktiivisella otteella hankintoihin vaikutetaan yrityksen tuloksentekoon ja kannattavuuteen – usein enemmän kuin yritysjohto uskoisikaan.

Ulkopuolelta ostettavat materiaalit ja palvelut muodostavat suurimmassa osassa yrityksiä ja julkisen sektorin organisaatioita suurimman yksittäisen kustannuserän. Liiketoiminnan kannattavuudelle ja menestymiselle on keskeistä se, miten tätä kokonaisuutta johdetaan, hallitaan ja kehitetään.

Kun yritys keskittyy omaan ydinosaamiseensa, ostettujen palvelujen osuus kasvaa voimakkaasti ja niiden luonne usein monimutkaistuu. Tällöin korostuu entisestään hankintojen sekä toimittajaverkoston ja ulkoisten resurssien hallinnan merkitys. Ja ostamisessa ja toimittajamarkkinan hallinnassa ja johtamisessa tarvittavat kyvykkyydet ja osaaminen ovat yhä tärkeämpi menestyksen edellytys.

Koulutuksen käytyäsi:

  • Ymmärrät, miten ja millä keinoin hankintoja johtamalla ja kehittämällä vaikutat yrityksesi tuloksellisuuteen ja kilpailukykyyn
  • Olet saanut uusia näkökulmia hankintojen kokonaisuuden hallintaan ja osaat kyseenalaistaa perinteisiä käsityksiä
  • Pystyt tunnistamaan, mitkä ovat omassa yrityksessäsi vaadittavat menestyksellisen hankinnan avainkyvykkyydet ja mihin osaamisiin kannattaisi jatkossa erityisesti panostaa
  • Sinulla on työkalut siihen, miten onnistuneella hankintastrategialla ja kategoriajohtamisella mahdollistetaan vahvan ammattimaisen hankintaotteen vieminen käytännön tasolle asti
  • Pystyt johtamaan ja kehittämään hankintatoimen muutosta omassa organisaatiossasi

Kaksipäiväisellä kurssilla käsittelemme kattavasti mm. tarjonta- ja toimittajamarkkinoiden hallintaa, hankintastrategioiden laadintaa ja hankintatoiminnan johtamista, tavoitteellista suunnittelua sekä ohjaamista ja kehittämistä. Kurssin aikana opit järjestelmällisen hankintaprosessien hallinnan periaatteet sekä käymme läpi keskeiset hankinnan osa-alueet ohjauksen ja kilpailukyvyn parantamisen näkökulmasta. Perehdymme myös hankinnan onnistumisen arviointiin ja toimivan hankinnan seuranta- ja mittaamisjärjestelmän rakentamiseen.

Case: kurssilla kuulet hankintatoimen johtamisen parhaista käytänteistä alan edelläkävijäyrityksessä. Mielenkiintoisen case-puheenvuoron antaa Timo Palmu, Category Manager, KONE

Kurssin aineisto perustuu laaja-alaiseen käytännön kokemukseen ja toisaalta vahvaan otteeseen alan viimeisimmästä akateemisesta tutkimuksesta. Kurssin aikana keskustelemme ja käymme läpi tapausesimerkkejä ja teemme useita ryhmätöitä, joissa pääset soveltamaan käytäntöön teoriassa opittuja asioita. Samalla saat valmiuksia menetelmien ja välineiden hyödyntämiseen käytännössä ja kehittämisen apuna omassa toimintaympäristössäsi.

Kurssi sopii sekä tuotteiden että palvelujen hankinta- ja ostojohtajille ja -päälliköille. Tämän lisäksi suosittelemme kurssia kaikille muille osto- ja hankintatoimen parissa työskenteleville henkilöille, joiden tehtävänkuvaan kuuluu hankintatoiminnan strateginen kehittäminen, ohjaaminen ja muutosprosessien hallinta.

Kurssi on osa hankinnan koulutusohjelmaa (taso 3), mutta sen voi suorittaa myös erikseen.

Kurssin ohjelmaan pääset tutustumaan sivuston ylälaidasta kohdasta Ohjelma.

Tapahtuman ohjelma

Kurssilla käsiteltäviä aihealueita:

  • Miten löytää strategisempi ote hankintoihin
  • Hankinnan vaikutus yrityksen kannattavuuteen
  • Toimittajamarkkinoiden johtaminen – kilpailun voimien ja yhteistyön mahdollisuuksien hyödyntäminen
  • Hankinnan avainkyvykkyydet
  • Hankintojen haltuunotto – hankintojen ryhmittely kategorioihin
  • Hankinnan strategiat ja niiden laatiminen
  • Hankintatoimen tehtävät ja niiden organisointi
  • Hankinnan prosessit
  • Hankinnan onnistumisen arviointi ja mittaaminen
  • Hankintatoimen johtaminen ja kehittäminen edelläkävijäyrityksessä

Tapahtuman kouluttajat

Hanna Pajunen-Muhonen
Toimitusjohtaja

DI, toimitusjohtaja Hanna Pajunen-Muhosella on monipuolinen kokemus toimitusketjujen ja hankintatoiminnan kehittämisestä teollisuudessa, kaupassa sekä palvelu- ja julkisella sektorilla. Hän on toiminut aiemmin useita vuosia VTT:llä tutkimusryhmän päällikkönä ja vetänyt laajoja tutkimus- ja kehittämishankkeita. Hän on myös työskennellyt useita vuosia konsulttiyrityksissä asiantuntija- ja johtotehtävissä. Hän on kirjoittanut yhdessä kollegansa Kari ilorannan kanssa vuonna 2008 ilmestyneen, ja vuonna 2012 täysin uudistetun kirjan ”Hankintojen johtaminen – ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan”. Lisäksi hän opettaa hankintojen johtamista myös yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa ja hänen vahvuuksiaan ovat vahva kokemus yhdistettynä akateemiseen otteeseen.

Ilmoittaudu tästä

Hinta (yksityinen puoli):
1495 euroa + alv,
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn jäsenille 1345 euroa + alv.

Hinta (julkinen puoli):
1200 euroa + alv,
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn jäsenille 1050 euroa + alv.

Hinnat sisältävät kurssimateriaalin ja tarjoilut. Koulutus laskutetaan noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.

Lataa kurssiesite klikkaamalla kuvaa

Liity samalla jäseneksi!
Saat kurssin jäsenhintaan, kun liityt ilmoittautuessasi jäseneksi. Kurssi ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta.

Ilmoittautuminen:
25.10. mennessä

Lomakkeella tästä
Sähköpostitse yhdistys(at)logy.fi
Puhelimitse 044 336 7083

Tiedustele vapaita paikkoja myös
viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Peruutusehdot:
Lue ehdot tästä

Kesto:
2 päivää

Majoitus:
Ei sisälly hintaan. Osallistuja voi varata majoituksen sopimushintaan suoraan hotelli Cumulus Airport Congress Centeristä. Lue lisää

Aikataulu:
1. päivä klo 9.00-16.30
2. päivä klo 8.30-16.00

"Paras koskaan käymäni kurssi"
”Erittäin tyytyväinen sisällöstä”