Tapahtuman kuvaus Ohjelma Puhujat

Kuljetuspäivä 2017

Paikka: Marina Congress Center, Katajanokanlaituri 6, 00160 Helsinki,
Aika: 8.6.2017 8:30 - 16:30

Tule mukaan vuoden tärkeimpään kuljettamisen ja logistiikkapalveluiden ammattilaistapahtumaan!

Kuljetuspäivän ajankohta on muuttunut. Elokuun sijaan huristelemme Kuljetuspäivän ohjelman syövereihin jo 8.6. Vuoden 2017 Kuljetuspäivän ohjelmassa pureudumme muutoksen johtamiseen kuljetusalaa ravistelevassa digimurroksessa - lähde kanssamme matkalle kuljetuksen evoluutiosta revoluutioon!

Seminaaripäivän jälkeen vaihdetaan vapaalle ja verkostoidutaan illallisristeilyn merkeissä M/S Dianalla nauttien upeista merimaisemista! Illallisristeilyyn sisältyy kolmen ruokalajin illallinen sekä viinitarjoilu. Risteily alkaa klo 17.30 ja päättyy noin 20.30.

Tapahtuman ohjelma

8.30–09.30

Ilmoittautuminen ja kahvibuffet
Vapaamuotoista tapahtuman kumppaneihin tutustumista

09.30–09.35

Tapahtuman avaus
Petri Palo, LOGYn Kuljetusfoorumin johtoryhmän ja seminaarin puheenjohtaja

09.35–09.45

LOGYn 60-v Juhlapuheenvuoro
Markku Henttinen, Toimitusjohtaja, LOGY ry

09.45–10.20

Liikenteen ja viestinnän tulevaisuuden kuva
Ari Jalonen, Liikenne- ja viestintävaliokunnan pj, kansanedustaja

10.20–10.55

Talouden näkymät - nousukausi poliittisella epävarmuudella ja digitalisaatiolla höystettynä
Reijo Heiskanen, Pääekonomisti, OP Ryhmä

10.55–11.30

Saavutettavuus Suomen kilpailutekijänä
Professori Jorma Mäntynen, Johtaja, WSP Finland Oy

11.30-13.00

Lounas, verkostoitumista ja kumppanipaikkoihin tutustumista

13.00–13.35

Puolustusvoimien logistiikka, katsaus digitalisaatioon ja kumppanuuksiin
Insinöörikapteeni Marko Sipura, Kuljetussektorin johtaja, Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen Esikunta

13.35–14.10

Fenniarail – Sini-valkoisen veturin viemänä
Kimmo Rahkamo, Toimitusjohtaja, Fenniarail Oy

14.10–14.40

Kahvitauko, verkostoitumista ja kumppanipaikkoihin tutustumista

14.40–15.15

Uudistuva metsäteollisuus Suomen viennin avainala – logistiikan mahdollisuudet ja haasteet
Outi Nietola, Logistiikkapäällikkö, Metsäteollisuus ry

15.15–15.50

Haamulaiva mullistaa rahtiliikenteen
Karno Tenovuo, Senior Vice President, Ship Intelligence, Rolls-Royce Marine Digital & Systems

15.50–16.25

Euroopan modernein lentorahtiterminaali
Janne Tarvainen, Toimitusjohtaja, Finnair Cargo Oy

16.25–16.30

Päivän yhteenveto ja seminaarin päätös, seminaarin puheenjohtaja

Siirtyminen illallisristeilylle.

Puhujat

Reijo Heiskanen
Pääekonomisti, OP-Pankki

OP-Pankin pääekonomisti Reijo Heiskanen avaa meille puheenvuorossaan mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Millainen nousukausi on edessä?
  • Politiikka ja epävarmuus – paljon puhetta vähän villoja?
  • Miten digitalisaatio muokkaa talouden näkymiä?
Ari Jalonen
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja , Eduskunta


Kansanedustaja Ari Jalonen on eduskunnan Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja. Hän on toisen kauden kansanedustaja, ja oli jo viime kaudella (2011-2014) eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen. Porin kaupunginvaltuustossa hän on toiminut vuodesta 2008.

Puheenvuorossaan Jalonen käsittelee mm. seuraavia teemoja:

  • Laki liikenteen palveluista (vaihe I) valmistui ja mahdollistaa sujuvamman logistiikan.
  • Liikenneverkkoyhtiö kaatui – löytääkö parlamentaarinen työryhmä ratkaisun korjausvelkaongelmaan?
  • Tulevaisuuden logistiikka nojaa yhä enemmän dataan, jolloin myös turvallisuutta on ajateltava uudella tavalla.
Jorma Mäntynen
Johtaja, Advisory Service, WSP Finland Oy

Professori Jorma Mäntynen on ollut WSP Finland Oy:ssä Advisory Servicen johtajana vuodesta 2016 alkaen. Mäntynen oli lähes 25 vuotta liikenne -ja kuljetustekniikan professorina Tampereen teknillisessä yliopistossa. Ennen yliopistouraa hän työskenteli Neste Oy:n öljytoimialalla, Suunnittelukeskus Oy:ssä ja Vaasan kaupungin teknisessä virastossa liikenneinsinöörinä. Jorma Mäntynen on Keskuskauppakamarin liikennevaliokunnan puheenjohtaja ja mm. Teknillisten Tieteiden Akatemian jäsen.

Puheenvuorossaan Mäntynen käsittelee saavutettavuutta Suomen kilpailutekijänä:

  • Mitä Suomi voisi oppia muilta Pohjoismailta saavutettavuuden tärkeydestä?
  • Teollisuutta, kauppaa ja kuljetuksia myös tulevaisuudessa - pysyykö infra mukana vauhdissa?
  • Kahdeksan syytä kiinnostua liikenteen infrastruktuurin kehittämisestä
Outi Nietola
Logistiikkapäällikkö, Metsäteollisuus ry

Outi Nietola on vastannut metsäteollisuudelle tärkeiden logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvien teemojen edistämisestä Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkönä vuodesta 2011 lähtien. Aiemmin hän on työskennellyt useita vuosia monipuolisissa logistiikan, liikenneinfran ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvissä hankkeissa konsulttina WSP Finland Oy:ssa ja Pöyryllä, sekä logistiikkatutkijana VTT:llä. Vuosina 2014-2015 hän vieraili Liikennevirastossa asiakkuuspäällikkönä ja loi puitteet viraston elinkeinoelämä-yhteistyön kehittämiselle. Koulutustaustaltaan Outi on kansainvälisen markkinoinnin KTM.

Puheenvuorossaan Nietola pureutuu mm. seuraaviin aihealueisiin:

  • Mikä on metsäteollisuuden rooli Suomessa ja mitä ovat keskeiset menestystekijät logistiikan näkökulmasta
  • Toimialan investointien ja kuljetusvolyymien kehitys ja mitä edellyttää logistiikalta?
  • Liikennesektorin ja sääntelyn uudistuksia Suomessa ja kansainvälisesti – mitä merkitsevät metsäteollisuudelle?
Kimmo Rahkamo
Toimitusjohtaja, Fenniarail

Kimmo Rahkamo on toiminut Fenniarail Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2010 lähtien. Fenniarail on ensimmäinen kaupallinen rautatieoperaattori Suomen rataverkolla. Aiemmin Rahkamo on toiminut Neste Oilissa ja Fortumissa johtotehtävissä, mm. Neste Oilin divisioonajohtajana ja johtoryhmän jäsenenä. Hän on työskennellyt myös liikkeenjohdon konsulttina ja useiden yhtiöiden hallituksissa. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri.

Puheenvuorossaan Rahkamo kertoo mm. 

  • Miksi rautateillä tarvitaan kilpailua?
  • Miten kilpailu on toteutunut muissa maissa?
  • Miten Fenniarail on tullut markkinoille?
Janne Tarvainen
Toimitusjohtaja, Finnair Cargo Oy

Finnair Cargo Oy:n toimitusjohtajana Janne Tarvainen vastaa Finnair Groupin strategian mukaisesta rahtiliiketoiminnasta, joka on erityisesti fokusoitunut lentorahtitoimintaan Euroopan ja Aasian välillä. Helsinki-Vantaan lentoaseman maantieteellinen sijainti Euroopan ja Aasian megakaupunkien välisen lyhyimmän reitin varrella tarjoaa Finnairille strategisen kilpailuedun, jota hyödynnetään myös rahtiliiketoiminnassa.

Pääsemme perehtymään mm. seuraaviin:

  • Euroopan moderneimman lentorahtiterminaalin esittely
  • Älykäs rakennus osana arvoketjua.
  • Digitalisaatio ja sen tuomat mahdollisuudet ja haasteet. Miltä erinomainen näyttää?

Janne on työskennellyt Finnairilla vuodesta 1994 lähtien. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus ilmailualasta sekä siihen liittyvistä johtotehtävistä. Janne on vastannut mm. Finnairin lentokonehuollosta (Vice President, Aircraft Maintenance & Engineering) ja operatiivisen johtokeskuksen toiminnasta (Head of Operations Control Center) ennen nykyistä toimeaan Finnairilla.

Koulutukseltaan Janne on diplomi-insinööri.

Karno Tenovuo
Senior Vice President, Ship Intelligence, Rolls-Royce Marine Digital & Systems

Karno Tenovuo joined Rolls-Royce in 2011, developing product and technology strategies across the Marine business. Karno is today SVP for Rolls-Royce Marine’s Ship Intelligence business, which is about pushing the boundaries of ship technology by harnessing the power of data. Before joining Rolls-Royce, Karno worked within the Shipyard sector, where he led R&D activities, improvement programs and strategy development. Karno has a Master’s degree in Automation & Systems Engineering, a Bachelor’s degree in International Business and a Specialist Qualification in Project Management.

Ship intelligence, including remote and autonomous solutions, will change the entire marine business. The way ships will be operated and managed will change with more tasks and functions being controlled from shore centres. We will also see the emergence of new digital marketplaces disrupting the existing cargo transport markets. The remote and autonomous solutions will enable entirely new type of ship designs and concepts for improved economic performance. The economic model for remote and autonomous operation offer some very attractive opportunities for ship operators to reduce cost and increase revenue.

The presentation will review some of these new concept and trends in the marine business. It will give examples of the latest concept developments and business models. The presentation will also discuss what the ship owner should invest in today to ensure that their ships will be competitive also in the future when more and more of the industry is going towards autonomous application.

Marko Sipura
Insinöörikapteeni, Kuljetussektorin johtaja, Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen Esikunta

Puheenvuorossa esitellään lyhyesti Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen organisaatio ja toiminta sekä tarkastellaan logistiikan digitalisaatiota Puolustusvoimien tilanteen ja tarpeen kannalta. Entä mikä on kumppanuuksien rooli tarkoituksenaan sitoa asia sekä Logistiikkalaitokseen että digitalisaatioon?

Ilmoittaudu tästä

Lataa tapahtuman esite

LOGYn jäsenet

Seminaari 355,00 € + alv.
Seminaari + illallisristeily 405,00 € + alv.

Ei-jäsenet

Seminaari 405,00 € + alv. 
Seminaari + illallisristeily 455,00 € + alv.