Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Toimitusketju kerralla haltuun

Paikka: Cumulus Resort Airport Congress Center, Vantaa,
Aika: 27.9.2017 8:30 - 23.11.2017 16:30

27.-28.9., 1.-2.11. & 22.-23.11.2017

Cumulus Resort Airport Congress Center, Vantaa

Tarvitseko näkemystä toimitusketjun hallinnan kokonaisuudesta ja tulevaisuudesta, mutta et tiedä mikä valmennuksistamme antaisi sinulle parhaan kokonaisuuden?

Työskenteletkö työtehtävässä, jossa toimitusketjun kokonaisuuden ymmärtäminen tuo sinulle ja liiketoiminnalle lisäarvoa? Haluatko saada kattavan kuvan siitä, miltä näyttää tämän päivän toimitusketju ja mitkä ovat tulevaisuuden kehityssuunnat?

Silloin tämä valmennus on sinua varten. Fast Lane -valmennuksemme tarjoaa sinulle näkemystä LOGYn toimitusketjun hallinnan koulutusohjelman sisällöstä ja on suunniteltu henkilöille, jotka tarvitsevat työssään näkemystä toimitusketjun kokonaisuudesta, tai työskentelevät toimitusketjun tukifunktio-tehtävissä.

Valmennuksen käytyäsi

- Saat selkeän näkemyksen toimitusketjun kokonaisuudesta
- Ymmärrät toimitusketjun eri osapuolten tarpeet ja pystyt vastaamaan niihin asiakkaalle lisäarvoa tuottaen
- Opit ymmärtämään toimitusketjun ohjausta ja simulointia, joita hyödyntää tuottavuuden ja kannattavuuden parantamiseksi
- Saat päivityksen toimitusketjun nykyhetken tilanteesta ja tulevaisuuden kehityssuunnista

Valmennuksen kohderyhmään kuuluvat henkilöt, jotka haluavat ymmärtää paremmin toimitusketjun hallinnan kokonaisuutta. Suosittelemme tätä valmennuskokonaisuutta toimitusketjun työtehtävissä työskentelevien lisäksi muun muassa myynnin, talouden, tuotannon ja hallinnon tehtävissä työskenteleville henkilöille.

Kuusipäiväisessä kokonaisuudessa saat kokonaisvaltaisen kuvan toimitusketjun hallinnan kokonaisuudesta ja tulevaisuuden teemoista. Valmennuksessa tarkastellaan muun muassa seuraavia aihealueita: toimintaympäristön muutosten vaikutus toimitusketjuun ja liiketoimintaan, asiakkuudenhallinnan ja toimittajayhteistyön merkitys toimitusketjulle, operatiivisten toimintojen rooli ja niiden kehittämisen tärkeys.

Kehitystyö on merkittävä osa valmennusta. Valmennuksen yhtenä tavoiteena on se, että osallistuja löytää jokaisesta valmennuksen osa-alueesta niitä kehittämiskohteita omasta toimintaympäristöstään, joihin hän pystyy itse vaikuttamaan ja viemään eteenpäin.

Valmennuspäivät jakautuvat seuraaviin kokonaisuuksiin:

- Toimitusketjun muutosajurit ja teknologiat mahdollistajina
- Tilaus- ja toimitusketjun yhteistyö
- Asiakkuudenhallinta ja kysynnän vaikutus toimitusketjuun
- Hankinta ja toimittajayhteistyö
- Varastointi, kuljetukset ja huolinta
- Prosessit, tuottavuus ja laatu

Valmennuspäivät ja workshopit koostuvat monimuotoisesta, vuorovaikutteisesta opiskelusta, jossa vaihtelevat valmentajan pitämät alustukset, keskustelut ja erilaiset case- ja toiminnalliset harjoitukset, joilla syntyneitä oivalluksia ja taitoja viedään suoraan arjen tekemiseksi.

Valmennuksen ohjelma on nähtävissä sivuston ylhäältä kohdasta Ohjelma.

Tapahtuman ohjelma

Jokaisen aihealueen alla käsitellään:

Johtaminen

  • Yhteistyöskentelyn hallinta
  • Itsensä johtaminen

Havaintoja omalta toimialalta ryhmissä (Benchmarking)

  • Havainnot ja priorisointi
  • Vaikutukset yhteistoiminnalle
  • Miten kehitämme yhteistoimintaa?

Päivä 1 - Toimitusketjun muutosajurit ja teknologia mahdollistajana

Toimitusketju käsitteenä

  • Toimitusketjun hallinta ja tavoitteet
  • Toimitusketjuun osallistujat
  • Toimitusketjun virrat ja teknologiat

Yritysten toimintaympäristön muutokset

  • Toimialan tilanne ja markkinat
  • Kysyntä ja tarjonta
  • Kilpailu
  • Yrityksen sidosryhmät
  • Julkisen vallan toimenpiteet
  • Tekniikan kehitys
  • Väestötekijät
  • Vallitsevat arvot
  • Kansainvälinen ympäristö

Päivä 2 - Tilaus-toimitusketjun johtaminen

Tilaus-toimitusketju käsitteenä

  • Tilaus-toimitusketju käsitteen hallinta
  • Yrityksen toimintojen yhteistyön merkitys
  • Tilaus-toimitusketjun prosessin hallinta

Tilaus-toimitusketju

  • Myynti, tilauskanavat ja luotonvalvonta
  • Varastointi, palvelutasot, lisäarvopalvelut
  • Kuljetukset, kuljetusmuodot, kustannukset ja huolinta
  • Laskutus ja laskutustavat
  • Myyntireskontra ja kassa
  • Hankinta ja tilaaminen
  • Ohjaus ja mittaaminen
  • Tietotekniset ratkaisut
  • Keskeiset haasteet

Päivä 3 - Asiakkuudenhallinta ja kysynnän vaikutus toimitusketjuun

Asiakkuudenhallinta käsitteenä

  • Myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu
  • Kysyntä ja toimitusketjun palvelut
  • Asiakkuudet

Asiakkuudenhallinta

  • Yrityksen tuotteet ja palvelut
  • Trendit, hinnoittelu, elinkaaret
  • Asiakaskohderyhmät ja markkinointi
  • Myyntiprosessi ja tavoitteet
  • Asiakaspalveluprosessi
  • Jakelutieratkaisut
  • Palvelut ja asiakasratkaisut
  • Poikkeaminen hallinta
  • Asiakkaiden odotukset yhteistoiminnalle

Päivä 4 - Hankinta ja toimittajayhteistyö

Hankinta käsitteenä

  • Toimittajamarkkinoiden hallinta
  • Toimittajayhteistyö ja tavoitteet
  • Operatiivisen ostamisen toiminnot

Hankinta

  • Valikoimanhallinta
  • Toimittajaluokittelut ja mittaaminen
  • Yhteistyömallit ja hankintaehdot
  • Toimittajavertailut ja neuvottelut
  • Operatiivinen ostaminen
  • Tilaus- ja kuljetuskanavien hallinta
  • Toimitustenvalvonta
  • Poikkeaminen hallinta
  • Ostolaskujen hallinta

Päivä 5 - Varastointi, kuljetus ja huolinta

Operatiivisten toimintojen käsitteet

  • Varastointi toimintona
  • Kuljetus toimintona
  • Huolinta osana kansainvälistä kuljetusta

Operatiiviset toiminnot

  • Varastoinnin suunnittelu ja ohjaaminen
  • Varastoinnin prosessit ja palvelutasot
  • Varastoinnin teknologia ja automatiikka
  • Kuljetustavan valinta
  • Kuljetusmuodot ja palvelutasot
  • Kuljetuskustannukset ja eräkoot
  • Toimituslausekkeet ja PSYM
  • Huolintaliikkeen rooli ja yhteistoiminta
  • Tulli, verotus ja rajoitukset
  • Sähköiset palvelut
  • Kansainvälisten kuljetuksien esimerkit

Päivä 6 - Prosessit, tuottavuus ja laatu

Laatu ja tuottavuus käsitteenä

  • Tuottavuus ja sen merkitys
  • Laatu osana toimitusketjua
  • Lean -ajattelu

Operatiivisten toimintojen kehittäminen

  • Tuottavuuden ja suorituksen kehittäminen
  • Vuorovaikutustaidot
  • Työturvallisuus ja ympäristövastuullisuus
  • Laatu, palvelutasot ja laatu odotukset
  • Lean ajattelu, miksi ajankohtaista?
  • Laatu- ja suunnittelutyökalut
  • Projektien hallinta ja perinteiset yhteistoimintamuodot
  • Prosessien suunnittelu ja kuvaaminen
  • Kustannukset ja odotettu palvelutaso

Tapahtuman kouluttajat

Hannu Soininen
Toimitusjohtaja

Hannu Soininen on työskennellyt toimitusverkoston eri tehtävissä yli 30 vuotta. Hänellä on laaja-alaista kokemusta työntekijä-, esimies-, kehitys- ja johtotehtävistä - ostosta myyntiin. Hannulla on myös kattava kokemus erilaisista asiakasratkaisuista tilaus-toimitusketjussa työuransa varrelta. Työkokemusta on kertynyt mm. seuraavista yrityksistä: Puumerkki Oy, Huolintakeskus Oy, DB Schenker, Veljekset Keskinen Oy. Hannu on kokenut kouluttaja, jolla on laaja työkalupaketti osaamisen kehittämiseen hallussaan. Hänen erikoisalaansa on toimitusverkoston kehittäminen, koulutus ja konsultointi.

Ilmoittaudu tästä

Hinta (yksityinen puoli):
2000 euroa + alv,
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn jäsenille 1900 euroa + alv.

Hinta (julkinen puoli):
1700 euroa + alv,
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn jäsenille 1600 euroa + alv.

Hinnat sisältävät kurssimateriaalin ja tarjoilut. Koulutus laskutetaan ennen tilaisuutta, viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Liity samalla jäseneksi!
Saat kurssin jäsenhintaan, kun liityt ilmoittautuessasi jäseneksi. Kurssi ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta.

Ilmoittautuminen:
13.9. mennessä

Sähköpostilla yhdistys(at)logy.fi
Puhelimitse 044 336 7083

Tiedustele vapaita paikkoja myös viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Majoitus:
Ei sisälly hintaan. Osallistuja voi varata majoituksen sopimushintaan suoraan hotelli Cumulus Resort Airport Congress Centeristä. Lue lisää

Peruutusehdot:
Lue ehdot tästä

Kurssin kesto:
6 päivää

Aikataulu:
Päivät klo 8.30-16.30