Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Tuonti- ja vientikaupan perusteet

Paikka: Messukeskus, Siipi, Messuaukio 1, 00520 Helsinki
Aika: 20.3.2019 9:00 - 21.3.2019 16:00

20.–21.3.2018

Messukeskus

Hallitsetko kaikki tuonti- ja vientiprosessin osa-alueet? Kuten esimerkiksi tilauksen yksityiskohdat, asiakirjat, kuljetuksen, tullauksen ja lukemattomat säädökset?

Tuonti- ja vientitehtäviä hoitavana sinulla on oltava laaja ammattitaito ja hallittava kaikki tuonti- ja vientiprosessissa huomioitavat seikat. Tärkeää on myös, että pysyt selvillä alaan vaikuttavista muutoksista, kuten säädösten uudistuksista.

Kurssin käytyäsi:

  • Tunnet yksityiskohtaisesti tuonti- ja vientiprosessin alusta loppuun
  • Tunnet tuonnissa ja viennissä tarvittavat asiakirjat
  • Hallitset sekä EU:n sisäisen että ulkopuolisen tuonnin ja viennin erityispiirteet
  • Ymmärrät, miten globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat kaupankäyntiin ja vientiin
  • Hahmotat, kuinka tuote- ja palveluosaaminen sekä asiakashallinta liittyvät vientikauppaan
  • Osaat valita kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuvan kuljetusmuodon

Käytännönläheisessä koulutuksessamme käymme läpi tuonti- ja vientikaupan koko kaaren, mm. mitä tekijöitä tilauksen ja kauppasopimuksen laadinnassa on huomioitava. On tärkeä esimerkiksi sopia yritykselle mahdollisimman tarkoituksenmukaiset maksuehdot, toimituslausekkeet ja vakuutukset.

Koulutuksessa perehdymme myös siihen, miten valitaan kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuva kuljetusmuoto. On lisäksi huomioitava ja hallittava asiakirjat, kustannukset ja kuljetuksiin liittyvät erityispiirteet. Edellä mainitut asiat täytyy selvittää niin EU-sisäkaupassa kuin EU:n ulkopuoleltakin tapahtuvassa kaupankäynnissä.

Tuontikaupan osuudessa käsitellään myös EU:n ulkopuolisen eli niin kutsutuista kolmansista maista tapahtuvan tuonnin erityispiirteitä. Kiinnitämme huomiota erityisesti tuontitullaukseen sekä tullien ja muiden tuontiverojen määräytymiseen, tullilainsäädännön muutokset huomioiden. Koulutuksessa perehdymme myös tulli- ja vapaavarastoihin.

Voit tutustua kurssin ohjelmaan ylhäältä löytyvästä kohdasta Ohjelma.

Tapahtuman ohjelma

1. koulutuspäivä

08.30 Ilmoittautuminen ja aamiainen

09.00 Tuontikauppa

Tilauksen teko:
 

  • kuljetusasiakirjat
  • maksuehdot 
    • maksutavat
  • toimituslausekkeet
    • Incoterms 2010
    • Finnterms
  • vakuutukset

Kuljetusmuodot ja -ehdot

  • meri-, lento- ja autokuljetukset
  • kuljetus- ja huolintasopimukset
  • Tuonti kolmansista maista

Tuontitullaus

  • EU:n ulkopuolinen kauppa
  • tulliselvitysmuodot
  • tullimenettelyt

Tullin ja muiden tuontiverojen määräytyminen

  • tullitariffi
  • tullausarvo
  • tullietuussopimukset
  • arvonlisävero

Case-harjoitukset

16.30 Päivä päättyy

2. koulutuspäivä 

08.30 aamiainen
09.00 Vientikauppa

Kansainvälisen kaupan viitekehys

  • Kansainvälisen kaupan rakenne
  • Yrityksen kansainvälistyminen ja kohdemarkkinat
  • Vientikaupan sidosryhmät ja jakelukanavat

Myynti ja markkinointi

  • Markkinoinnin kohderyhmät, kanavat ja viestintä
  • Myynnin toimintamallit ja kanavat
  • Asiakaspalvelu tavoitteet ja toimintamallit

Vientikaupan aloittaminen

  • Viennin perusteiden rakentaminen
  • Viennin suunnittelu
  • Viennin aloittaminen
  • Viennin ylläpito

Keskeiset haasteet

  • Neuvottelukulttuurit
  • Riskeiltä suojautuminen
  • Hinnoittelustrategiat
  • Kokonaiskustannusten mallintaminen

Case-harjoitukset

16.30 Päivä päättyy

Tapahtuman kouluttajat

Terttu Rinne
Logistics Manager

Terttu Rinne toimii logistiikkapäällikkönä BE Group Oy Ab:ssa. Hän on koulutukseltaan tradenomi, ylempi amk. Terttu on työskennellyt jo useita vuosia kansainvälisessä toimintaympäristössä ja hänellä on monipuolinen kokemus ulkomaankaupan tehtävistä.

Hannu Soininen
Toimitusjohtaja

Hannu Soininen on työskennellyt toimitusverkoston eri tehtävissä yli 30 vuotta. Hänellä on laaja-alaista kokemusta työntekijä-, esimies-, kehitys- ja johtotehtävistä - ostosta myyntiin. Hannulla on myös kattava kokemus erilaisista asiakasratkaisuista tilaus-toimitusketjussa työuransa varrelta. Työkokemusta on kertynyt mm. seuraavista yrityksistä: Puumerkki Oy, Huolintakeskus Oy, DB Schenker, Veljekset Keskinen Oy. Hannu on kokenut kouluttaja, jolla on laaja työkalupaketti osaamisen kehittämiseen hallussaan. Hänen erikoisalaansa on toimitusverkoston kehittäminen, koulutus ja konsultointi.

Ilmoittaudu tästä

Hinta:
1395 euroa + alv,
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn jäsenille 1215 euroa + alv.

Hinnat sisältävät kurssimateriaalin ja tarjoilut. Koulutus laskutetaan ennen tilaisuutta, viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. 

Liity samalla jäseneksi!
Saat kurssin jäsenhintaan, kun liityt ilmoittautuessasi jäseneksi. Kurssi ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta.

Ilmoittautuminen:
14.3.2019 mennessä

Sähköpostilla yhdistys(at)logy.fi
Puhelimitse 044 336 7083

Tiedustele vapaita paikkoja myös viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Majoitus:
Ei sisälly hintaan. Osallistuja voi varata majoituksen sopimushintaan LOGYn yhteistyöhotelleista. Kysy lisää yhdistys@logy.fi.

Peruutusehdot:
Lue ehdot tästä

Kurssin kesto:
2 päivää

Aikataulu:
1. päivä klo 9.00-16.30
2. päivä klo 8:30-16:00

”Kurssi oli todella antoisa ja kouluttajat todellisia asiantuntijoita!”
”Mielenkiintoinen ja käytännönläheinen”
”Hienoa! Esimerkit olivat elävöittäviä ja niistä oppii parhaiten.”
”Hyödyllinen, tuli paljon uutta tietoa sekä tietojen päivitystä.”