Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Hankintojen taloudellinen ohjaaminen

Paikka: Webinaari,
Aika: 28.5.2020 9:00 - 16:30

Saat osallistumislinkin ja koulutusaineiston sähköpostiisi noin viikkoa ennen tilaisuutta. Koulutuksen aikana voit esittää kysymyksiäsi kouluttajalle ja käydä keskustelua muiden osallistujien kanssa.

Yrityksen tai organisaation ulkopuolelta ostettavat tuotteet, materiaalit ja palvelut muodostavat usein suurimman yksittäisen kustannuserän, jolla on keskeinen merkitys toiminnan tuloksenteolle ja kannattavuudelle. Se, miten onnistuneesti tätä kustannusmassaa ymmärrämme ja hallitsemme, vaikuttaa merkittävästi taloudelliseen menestymiseen sekä yksityisellä että julkisella sektorilla.

Tässä tehokoulutuksessa keskitymme taloudellisten asioiden ja kustannusten hallintaan sekä siihen, miten taloudellisia asioita tulisi arvioida ja mitata.

Koulutuksen käytyäsi

  • tiedät ja osaat kuvata, miten hankinnoilla vaikutetaan yrityksen tulokseen ja kannattavuuteen
  • ymmärrät, mitä taloudellisia seikkoja tulee selvittää ja seurata ja osaat soveltaa näihin liittyviä menetelmiä
  • hallitset ja osaat soveltaa hankinnan kustannustehokkuutta parantavia menetelmiä ja työkaluja
  • osaat huomioida kokonaiskustannukset ja soveltaa TCO-laskentaa toiminnan kehittämisessä
  • ymmärrät ja osaat mallintaa toimittajan kustannusrakenteita.

Koulutuksen aineisto perustuu laaja-alaiseen käytännön kokemukseen ja toisaalta vahvaan otteeseen alan viimeisimmästä tutkimuksesta. Valmennuksen aikana keskustellaan ja käydään läpi tapausesimerkkejä ja tehdään ryhmätöitä, joissa pääset soveltamaan käytäntöön teoriassa opittuja asioita. Samalla saat valmiuksia menetelmien ja välineiden hyödyntämiseen käytännössä ja kehittämisen apuna omassa työssäsi.

Saat koulutuksestamme käytännönläheisen tietopaketin hankintatoimen taloudelliseen ohjaamiseen. Koulutus on hyvin interaktiivinen ja osallistujien tekemistä harjoituksista koostetaan käytännönläheinen pelikirja, joka auttaa viemään opittua käytäntöön.

Kenelle?
Kaikille hankinnan ammattilaisille, jotka haluavat syventää osaamistaan kustannusten ja taloudellisten asioiden hallinnassa. Erityisen hyvin koulutus sopii henkilöille, jotka työskentelevät hankinnan strategisissa ja kehittämistehtävissä sekä niille, joiden tehtäviin kuuluu hankintavaihtoehtojen vertailu ja kokonaistaloudellisten vaikutusten arviointi ja/tai seuranta.

Koulutus on osa hankinnan koulutusohjelmaa (taso 2), mutta sen voi suorittaa myös erikseen.

Koulutuksen ohjelmaan pääset tutustumaan sivuston ylälaidasta kohdasta Ohjelma.

Ilmoittaudu tästä

Tapahtuman ohjelma

Valmennuksessa käsiteltäviä aiheita:

Miten hankinnalla vaikutetaan tuloksentekoon ja kannattavuuteen

  • Keskeiset kannattavuuden elementit ja niiden mittaaminen
  • Millä hankinnan keinolla parannamme kannattavuutta?
  • Miten vaikutuksia voi arvioida ja mitata?

Mistä muodostuu kustannustehokas hankinta?

  • Kustannustehokkaan hankinnan menetelmät ja työkalut
  • Hankintaprosessin järjestelmällinen hallinta ja kustannuksiin vaikuttaminen
  • Hankintavaihtoehtojen vertailu, kokonaisvaikutusten arviointi ja mallintaminen

Kohti taloudellista kokonaisnäkemystä 

  • Hintojen vertailusta taloudellisten kokonaiskustannusten arviointiin (Total Cost of Ownership)
  • Hintaneuvotteluista “mitä saisi maksaa” -ajatteluun – (toimittajan kustannusrakenteen mallintaminen)
  • Tavara- ja palveluhankintojen kokonaiskustannusvertailu

Koulutuksen aikana käydään läpi tapausesimerkkejä ja tehdään miniryhmätöitä.



Tapahtuman kouluttajat

Hanna Pajunen-Muhonen
Toimitusjohtaja

Hanna Pajunen-Muhonen toimii Innodea Oy:n toimitusjohtajana ja johtavana asiantuntijana. Hänellä on monipuolinen kokemus hankinnan ja toimitusketjujen kehittämisestä teollisuudessa, kaupassa sekä palvelu- ja julkisella sektorilla. Hän on työskennellyt mm. VTT:llä ja asiantuntijapalveluyrityksissä vastuullisissa johtotehtävissä ja vetänyt laajoja tutkimus- ja kehittämishankkeita. Hän on kirjoittanut yhdessä Kari Ilorannan kanssa vuonna 2008 ilmestyneen, vuosina 2012 ja 2015 täysin uudistetun kirjan ”Hankintojen johtaminen – ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan”. Hän opettaa hankintojen johtamista myös yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa.

Hanna Pajunen-Muhonen on kysytty ja pidetty luennoitsija ja valmentaja, joka yhdistää käytännön kokemuksen ja akateemisen otteen. Hän on toiminut lukuisten yritysten ja organisaatioiden kanssa ja hänen vahvuuksiaan ovat erityisesti laaja-alainen kokemus ja osaaminen hankintojen johtamisesta ja organisoimisesta, hankintastrategioiden laatimisesta sekä hankintatoimen ja hankintakyvykkyyksien kehittämisestä. Hän toimii myös LOGY:n hankinnan koulutusohjelman tuotepäällikkönä.

Ilmoittaudu tästä

Hinta
795 € + alv
LOGYn jäsenille 715 € + alv

Hinnat sisältävät koulutusaineiston. Koulutus laskutetaan ennen tilaisuutta, viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Liity samalla jäseneksi!
Saat koulutuksen jäsenhintaan, kun liityt ilmoittautuessasi jäseneksi. Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Tutustu jäsenetuihin

Ilmoittautuminen
14.5.2020 mennessä
Tiedustele vapaita paikkoja myös viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Lisätietoja
Maarit Mänttäri
koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi
0400 975 480

Peruutusehdot
Lue ehdot tästä

Kurssin kesto
1 päivä

Majoitus
Ei sisälly hintaan. Osallistuja voi varata majoituksen sopimushintaan LOGYn yhteistyöhotelleista. Kysy lisää yhdistys@logy.fi.

Aikataulu
klo 9.00-16.30

"Monipuolinen ja ajatuksia herättävä."
”Erittäin laaja ja hyvä koulutus, ryhmätyöt ja esimerkit hyviä.”
”Innostava luennoitsija, erinomainen asiantuntemus.”
”Mielenkiintoinen näkökulma hankintoihin verrattuna yleensä tarjolla oleviin koulutuksiin.”
”Koulutus oli hyvä. Todella paljon asiaa saatu kohtalaisen lyhyeen aikaan.”