Tapahtuman kuvaus Ohjelma Puhujat

Sisälogistiikkapäivä 2019

Paikka: Scandic Marina Congress Center,
Aika: 29.8.2019 8:00 - 17:00

Sisälogistiikkapäivässä on tänä vuonna teemana Älykäs Sisälogistiikka. Seminaarissa tulet kuulemaan mielenkiintoisia ja konkreettisia caseja älykkäästä sisälogistiikasta skaalattuna pienempiin ja suurempiin ympäristöihin. Kuulet myös casejen haasteista ja miten ratkaisuihin on päädytty ja mitä hyötyä tästä on ollut kyseiselle yritykselle. Ohjelmassa on myös toimitusjohtajapaneeli missä mietitään sitä, miten Suomi tulee pärjäämään sisälogistiikassa. 


Ohjelmassa muun muassa: 

Suomen kovimmat sisälogistiikan nimet mukana Sisälogistiikkapäivän paneelissa

Toimitusjohtajapaneelissa keskustellaan Suomen pärjäämisestä sisälogistiikassa.

Mihin suuntaan ollaan menossa sisälogistiikan kehittämisessä? Entä miten yritykset tulevat hyödyntämään robotiikkaa tulevaisuuden sisälogistiikassa? Muun muassa näihin kysymyksiin saadaan vastaus, kun suomen kovimmat sisälogistiikan asiantuntijat asettuvat saman pöydän ääreen.

Mukana keskustelemassa:

  • Harri Kämppä, Vice President, Logistics Outsourcing Solutions, Posti Oyj
  • Petteri Nurmi, Toimitusjohtaja, Schenker Oy
  • Aarno Törmälä, COB, HUB logistics Finland Oy
  • Leo Hämäläinen, CEO, Devoca

Paneelia moderoi Pasi Nieminen. Tätä keskustelua sinun ei kannata jättää väliin!


Hyödynnetäänkö yrityksessänne jo robotiikkaa?

Robotiikka kehittyy huimaa vauhtia ja sen käyttömahdollisuudet lisääntyvät jatkuvasti. Helppokäyttöiset ja turvalliset yhteistyörobotit ovat parhaimmillaan erinomainen apu sisälogistiikassa.

Yhteistyörobotiikan avulla olemassa olevien resurssien käyttöaste ja joustavuus paranee kustannustason kärsimättä, sanoo Universal Robotsin Suomen myynnistä vastaava Antti Lumme. Hänellä on vankka kokemus logistiikkatoimialasta aiemmista tehtävistään Suomen Transval Oy:n sekä HUB logistics Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtajana. Erityisenä intohimon kohteena hänellä on suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn parantaminen.

Tule Sisälogistiikkapäivään 29.8. kuulemaan muun muassa Antti Lummeen esitys yhteistyörobotiikan uusimmista käyttökohteista, trendestä ja miten teknologiasta voisi olla apua juuri sinun yrityksesi tarpeisiin.

Mikä on Ponssen menestyksen salaisuus?

Pienestä suomalaisesta maalaispitäjästä käsin ei kaikkien todennäköisyyksien valossa valloiteta huomattavaa osaa koko maailman metsäkonemarkkinoista.

Vieremäläinen Ponsse on monella mittarilla todellinen kotimainen menestystarina. Valtavan markkinasiivun ja kehutun yrityskulttuurin lisäksi Ponsse muun muassa valittiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksessa viime vuonna Suomen maineikkaimmaksi yritykseksi.

Ponssen upean menestyksen takana on monia tekijöitä, mutta ilman toimivaa materiaalivirtojen hallintaa se ei olisi mahdollista. Yhtiön Logistics Manager Tuomas Yli-Marttila (DI, Tuotantotalous) esittelee Sisälogistiikkapäivässä, minkälainen prosessi on asiakasvarioituvan metsäkoneen valmistaminen ja miten älykkäällä sisälogistiikalla ja materiaalivirtojen hallinnalla lisätään tehokkuutta.

Tapahtuman ohjelma

Sisälogistiikkapäivä 2019

Kohti älykästä sisälogistikkaa - käytännön esimerkkejä

8:00 - 9:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvit Scandic Marina Congress Centerissä

9:00 - 9:10 Tapahtuman avaus, Pasi Nieminen, puheenjohtaja

9:10-9:40 Hans Martens, Toimitusjohtaja, SEW-EURODRIVE Oy, Hollola & SEW Industrial Gears Oy, Karkkila

Kilpailuedun luominen sisälogistiikan avulla

"Yritykset tarvitsevat kilpailun kiristyessä tuotannon tehostamiseen yhä edistyksellisempiä, joustavampia ja tehokkaampia automaatioratkaisuja. Hyödyntämällä automaation, järjestelmien ja käyttölaitteiden yhteensopivuutta voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä tuotannon logistiikassa.
Tavoitteena on tuottaa asiakkailleen lisäarvoa ja parantaa heidän kilpailukykyään."

9:40-10:10 Hannu Seppä, Head of Supply Chain at Framery Acoustics, Framery Oy

Sisälogistiikan rooli ja kehitysmatka kasvuyrityksessä

Frameryllä on tunnistettu materiaalivirtojen tärkeys toimitusketjun skaalauksen mahdollistajana. Tästä syystä sisälogistiikan alueella on otettu monia kehitysaskeleita viimeisen parin vuoden aikana. Nämä askeleet ovat olleet avainasemassa, kun on moninkertaistettu tuotannon volyymeja verrattain lyhyessä ajassa.

10:10-10:25 Miniworkshop liittyen edelliseen puheenvuoroon

10:25-10:35 Pääyhteistyökumppanin puheenvuoro - Transval

Logistiikan trendit kuten omni-channel, IoT, robotiikka, digitalisaatio, varastotyön automaatio ja uudet työkalut sekä kuluttajien ostokäyttäytymisen muuttuminen uudistavat myös logistiikan prosesseja. Mitkä trendit vaikuttavat maailmalla erityisesti sisälogistiikassa? Mihin on hyvä varautua ja mitä on hyvä tehdä välittömästi jotta pysyy markkinassa mukana? Näihin kysymyksiin vastaa Kaj Nurminen Postilta.

10:35-10:45  Lyhyt tauko

10:45-11.15 Tuomas Yli-Marttila, Ponsse Oyj

Asiakasvarioituvan metsäkoneen valmistaminen vaatii älyä ja tehokkuutta sisälogistiikalta ja materiaalivirralta

Ponssen syksyllä käyttöönotettu tehdas on ainutlaatuisen joustava ja tehokas. Tuotannon erityispiirteet ja tuotteiden vahva asiakasvariointi vaativat paljon tehoa ja tarkkuutta myös materiaalilogistiikalta. Sisälogistiikkatoiminnot uudistettiin tehdaslaajennuksen yhteydessä täysin ja muutettiin perustumaan tuotannon imuohjaukseen.

11:15-11:30 Miniworkshop liittyen edelliseen puheenvuoroon

11.30 - 12:15 Ville Ruuskanen, Sweco PM Oy, Logistiikka-asiantuntija & Teemu Kiiveri, Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä Ahveniston sairaala hankkeessa prosessiasiantuntijana

CASE Ahveniston Sairaala - Joukkuepelillä kohti joustavaa ja ketterää sairaalan sisälogistiikkaa

"Ahveniston sairaalaa suunnitellaan allianssimallilla, missä kumppanit vastaavat projektin suunnittelusta ja rakentamisesta yhdessä ja yhteisessä organisaatiossa. Perinteinen tapa modernisoida toimintatavat ja järjestelmät ei enää riitä, kun suunnitellaan seuraavan sukupolven älykästä sairaalaa, jonka ydin on älykäs tuotannonohjausjärjestelmä. Tämä muuttaa logistiikan toimintaympäristöä ja haastaa niin suunnittelukonsultin kuin tilaajankin ratkaisemaan ja toteuttamaan sisälogistiikkaratkaisuja uudella tavalla. Tarvitaan ratkaisu, joka nivoo yhteen tilat, toimintaprosessit, logistiset järjestelmät ja ICT-järjestelmät. Tämän luominen onnistuu vain tiiviin yhteistyön kautta"

12:15-12:30 Miniworkshop liittyen edelliseen puheenvuoroon

12:30-12:40 Sisälogistiikkapalkinto

12:40-13:30 Lounas, verkostoitumista, kumppaneihin tutustumista

13:30-14:30 Toimitusjohtajapaneeli: Miten Suomi tulee pärjäämään sisälogistiikassa? 

Petteri Nurmi, toimitusjohtaja, Schenker Oy

Aarno Törmälä, COB, HUB logistics Finland Oy

Harri Kämppä, Vice President, Logistics Outsourcing Solutions, Posti Oyj

Leo Hämäläinen, CEO, Devoca

14:30-15:00 Pekka Saarelainen, Leanwarella konsultoinnin ja tuotehallinnan johtajan

Mitä on pelillistäminen?

Mitä on pelillistäminen miksi se on tulossa myös teollisuuteen ja logistiikkaan? Pelilistämistä voidaan hyödyntää osana laajempaa päivittäisjohtamisen kokonaisuutta tehostamaan ja motivoimaan työntekijöitä työssään. Pelillistäminen hyödyntää tekemisen tunnuslukuja ja tekee tilanteen ja suoriutumisen läpinäkyväksi työntekijälle.

15:00-15:30 Kahvit, verkostoitumista, kumppaneihin tutustumista 

15:30 -16:00 Antti Lumme, Sales Development Manager, Universal Robots

"Teknologia ihmisen tukena - yhteistyörobotit ratkaisuna työn tehostamisessa"

Robotiikka kehittyy huimaa vauhtia ja sen käyttömahdollisuudet logistiikassa lisääntyvät jatkuvasti. Uusi teknologia on tuonut tullessaan myös entistä helppokäyttöisempiä ja turvallisempia laitteita, yhteistyörobotteja. Yhteistyörobotiikan avulla olemassaolevien resurssien käyttöaste paranee ja joustavuus paranee, kustannustason kärsimättä. Esityksessä käydään läpi yhteistyörobotiikan uusimmat käyttökohteet ja trendit.

16:00-16:10 Seminaarin yhteenveto

17:00 - 20:00 Illallisristeily m / s Kingillä. Lähtö ja paluu saaristoristeilylle Kauppatorilta. Tarkemmat ohjeet lähetetään osallistujille vahvistuksen yhteydessä. Tämä on yhteinen illallinen Kuljetuspäivän 2019 vieraiden kanssa.

Puhujat

Pasi Nieminen
Toimitusjohtaja, Toyota Material Handling Finland Oy

Pasi Nieminen (DI) on toiminut Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2011. Hän siirtyi Toyotalle metsäkonevalmistaja Logset Oy:stä, jossa hän työskenteli myyntijohtajana ja toimitusjohtajana vuosina 2008-2011. Pasin työura alkoi laboratoriolaitevalmistaja Biohit Oy:ssä (nyk. Sartorius Finland Oy), jossa hän työskenteli tuotekehityksessä, jälkimarkkinoinnissa ja kv. myynnissä vuosina 1999-2008. Tällä hetkellä Pasin luottamustehtäviä ovat Treston Oy:n hallituksen jäsenyys ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n varapuheenjohtajuus. Näiden lisäksi hän on aktiivinen sisälogistiikan vaikuttaja LOGYn Sisälogistiikkafoorumin puheenjohtajana.

Hans Martens
toimitusjohtaja, SEW-EURODRIVE Oy

Hans Martens (DI, MBA) on toiminut SEW-EURODRIVE Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2009 sekä SEW Industrial Gears Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2018. Hans on kuulunut vuosia Teknisen Kaupan Liiton eri toimialaryhmiin ja on Teknisen Kaupan Liiton sekä Hämeen kauppakamarin hallituksien jäsen. Hansilla on pitkä kokemus sekä automaatio- että voimansiirtoalalta.

SEW-EURODRIVE on saavuttanut globaalisti vahvan aseman käyttötekniikan toimittajana erityisesti logistisen konseptinsa avulla. Konsepti perustuu keskitettyyn osavalmistukseen ja hajautettuun, lähellä asiakasta olevaan joustavaan loppukokoonpanoon. Yritys varmistaa kilpailuedun lean-filosofian mukaisesti toimintojen jatkuvalla parantamisella. SEW-EURODRIVE on kasvanut viime vuosina voimakkaasti laajentamalla voimansiirto- ja käyttöautomaatioratkaisujen tarjontaa. Yritys on toimittanut sisälogistiikkaan mm. asiakkaiden tuotantoa tehostavia AGV-ratkaisuja. Käyttöautomaation kokonaistoimitukset tuottavat asiakkaille lisäarvoa ja parantavat heidän kilpailukykyään.

Hannu Seppä
Head of Supply Chain , Framery Oy

Hannu vastaa voimakkaasti kasvavan Frameryn toimitusketjusta. Toimitusketjun skaalaaminen kasvavassa kysynnässä vaatii jatkuvaa ja kokonaisvaltaista kehittämistä eri puolilla toimitusketjua, kuten sisälogistiikassa. Hannu on kiinnostunut materiaalivirtojen hallinnasta, missä tavoitteena on saada koko toimitusketju pelaamaan synkronoidussa rytmissä.

Tuomas Yli-Marttila
Logistikkapäällikkö, Ponsse Oyj,

Tuomas Yli-Marttila (DI, Tuotantotalous) on Ylä-Savolaisen metsäkoneyrityksen, Ponssen kasvatti. Hän vastaa Ponssen logistiikasta, pitäen sisällään tehtaan logistiikan ja varaosalogistiikan yhtiössä. Ponssella on tehty viimeisen kahden vuoden aikana merkittävä tehdasinvestointi, jossa mullistavana osana uudistettiin Ponssen metsäkonetehtaan sisälogistiikka ja varastotoiminnot käyttöönottamalla automaattivarastojärjestelmä sekä varastonhallintajärjestelmä sisälogistiikkaa ohjaamaan.”

Ville Ruuskanen
Logistiikka-asiantuntija, Sweco PM OY

Ville Ruuskanen (DI, tuotantotalous) on kokenut organisaatioiden, prosessien ja työtapojen modernisoija. Erityisosaamisena hänellä on elintarviketeollisuuden ja terveydenhuollon logistiikan johtaminen ja kehittäminen. Villen edellinen merkittävä projekti oli Seinäjoen keskussairaalan mobiilirobottien hankinta ja käyttöönotto sekä tavarakuljetusjärjestelmän luominen. Ville on tehnyt myös yli kymmenvuotisen uran Atrialla logistiikan eri tehtävissä toimien mm. logistiikkajohtajana Baltiassa.

Teemu Kiiveri
Prosessiasiantuntija, Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri, Ahveniston sairaala

Työskentelee Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä Ahveniston sairaala hankkeessa prosessiasiantuntijana. Työskentelee myös Tampereen yliopistolla johtamisen ja innovaatioiden asiantuntijana sekä väitöstutkijana (HM, hallintotiede). Kiinnostuksena toimialojen murrokset ja siihen liittyvä toimialojen ketterä kehitys. 

Petteri Nurmi
CEO, DB Schenker,

Petteri Nurmi toimii Schenker Oy:n toimitusjohtajana. Aikaisemmin hän on vastannut DB Schenkerin maakuljetuksista Suomessa vuodesta 2015, jota ennen hän on toiminut useissa maakuljetusten vastuutehtävissä Suomen DB Schenker -konsernissa, muun muassa Suomen Kiitoautot Oy:n toimitusjohtajana vuosina 2012–2014. Kuljetusalalla hän on työskennellyt kaiken kaikkiaan 24 vuoden ajan. Keskeiset luottamustehtävät ovat hallitusjäsenyydet Suomen logistiikkayritysten liitossa ja Autoliikenteen työnantajaliitossa.

Harri Kämppä
Vice President, Logistics Outsourcing Solutions, Posti Oyj

Harri Kämppä vastaa Suomen suurimman logistiikkatalon, Postin, logistiikan ulkoistuspalveluista. Yhdessä tytäryrityksen, Transvalin, kanssa yhtiöillä on logistiikka-asiakkaina yli 500 Suomessa toimivaa yritystä. Harri johtaa noin 4 600 logistiikka-ammattilaisen organisaatiota. Harrilla on yli kymmenen vuoden kokemus yritysten toimitusketjun johtamisesta ja kehityksestä globaalissa toimintaympäristössä. Lisäksi hänellä on vahva osaaminen yrityskaupoista ja yrityskulttuurien johtamisesta, automaation sekä robotiikan hyödyntämisessä liiketoiminnassa ja hankinnan johtamisesta.

Leo Hämäläinen
Toimitusjohtaja ja omistaja, Devoca Oy

Leo Hämäläinen on sisälogistiikan ja materiaalihallinnon teknologiaratkaisuhin erikoistuneen Devoca Oy:n perustaja. Leon vahva kokemus sisälogistiikasta yhdistettynä vuosikymmenien laajaan kokemukseen yritysten ydinprosesseista muodostaa erinomaisen pohjan ratkaista logistiikan tarpeita alalle uusilla tavoilla.

Leon ja Devocan missiona on parantaa pkt-yritysten logistista kilpailukykyä tarjoamalla alan kustannustehokkaimpia sisälogistiikan ratkaisuja. Ratkaisuissa yhdistyy mobiliteetti, multimodaalisuus ja helppous tavalla, josta on muodostunut Devocan kilpailuetu. Asiakaskunnassa näille ajatuksille tuntuu olevan kysyntää ja yritys onkin muutamassa vuodessa kasvanut täysveriseksi varastonhallinnan
haasteiden ratkaisijaksi.

Pekka Saarelainen
Konsultoinnin ja tuotehallinnan johtaja, Leanware

Pekka Saarelainen toimii Leanwarella konsultoinnin ja tuotehallinnan johtajana. Hänellä on pitkä kokemus tuotannon ja logistiikan kehitystehtävistä eri maissa ja positiossa. Sisälogistiikan tehostaminen eri menetelmillä on ollut keskeinen osa työtehtäviä jo pitkään.

Antti Lumme
Suomen myynnistä vastaava johtaja, Universal Robots

Antti Lumme on yhteistyörobotiikan markkinajohtajan, tanskalaisen Universal Robotsin Suomen myynnistä vastaava. Hänellä on vankkaa kokemusta logistiikkatoimialasta useamman vuoden edestä aiemmista tehtävistään Suomen Transval Oy:n sekä HUB logistics Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtajan tehtävistä. Erityisenä intohimon kohteena hänellä on suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn parantaminen nyt ja tulevaisuudessa.

Ilmoittaudu tästä

Hinta:

Osallistumismaksu seminaariin & illallisristeilylle 485,00 € + ALV, jäsenille 445,00 € + ALV.

Osallistumismaksu seminaariin 395,00€ + ALV, jäsenille 355,00€ + ALV.

Peruutusehdot (Tästä)

Pääyhteistyökumppani:

Yhteistyössä: