Tapahtuman kuvaus Kouluttajat

Toimitusketjun ja hankinnan strateginen johtaminen

Paikka: Original Sokos Hotel Tripla, Fredikanterassi 1 B, 00520 Helsinki
Aika: 29.3.2022 9:00 - 30.3.2022 16:00

Ohjelma   Teemat   Kenelle   Hyödyt

Onko hankinta ja toimitusketjun johtaminen strategista?

Hankinta ja toimitusketjun hallinta nähdään usein operatiivisena materiaalinhallintaan ja laskutukseen liittyvinä transaktioiden hallintana. Kuitenkin monet yrityksen avainresurssit ostetaan ulkopuolelta palveluina ja toimitusketju voi olla avainasemassa kilpailusta erottautumisessa. Tämän päivän liiketoimintaympäristössä harva, jos yksikään yritys omaa sisäisesti resursseja, joita tarvitaan pysymään mukana kilpailussa ja saavuttamaan strategian tavoitteita.

Onko yrityksessäsi hankintojen ja toimitusketjun strateginen johtaminen ajan tasalla ja hyvässä iskussa?

Minkälaisella strategialla ja toimintamallilla yrityksesi voi vastata jatkuviin ja yllättäviin toimintaympäristön muutoksiin ja vaatimuksiin? Esimerkkinä pandemia tai vaikkapa organisaation sisäiset vaihtelut ja muutokset voivat helposti laittaa kapuloita rattaisiin. Toisaalta digitaalisuus, joka liittyy tänä päivänä vahvasti moderniin toimitusketjun ja hankinnan hallintaan, antaa paljon uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan johtamisessa. Keskeistä on myös johtaa tiedolla ja hyödyntää dataa liiketoiminnassa ja esimerkiksi arvioida hankintoihin liittyvää vaikutusta ja vaikuttavuutta.


LOGYn kaksipäiväinen koulutus pureutuu mm. seuraaviin teemoihin:

  • Toimitusketju ja hankinta yrityksen strategian toteuttajana.
  • Liiketoimintaan, toimitusketjuihin ja hankintoihin vaikuttavat trendit 2020-luvulla, kuten digitalisaation yhä nopeutuva kasvu, pilvipalvelut toimitusketjuissa, sekä kestävä kehitys ja kiertotalouden liiketoimintamallit, toimittajayhteistyö ja dynaamiset hankinnat.
  • Toimitusketjun ja hankintojen johtaminen ja kehittäminen.
  • Digitalisaation vaikutus liiketoimintaan, toimitusketjuihin ja hankintoihin.
  • Arvon tuottaminen.
  • Toimittajaverkoston johtaminen.
  • Uusien teknologioiden hyödyntäminen toimitusketjun ohjauksessa esimerkiksi tekoäly ja reaaliaikainen näkyvyys toimitusketjuun sekä digitaaliset automatisoidut prosessit.
  • Tiedolla johtaminen.

Yrityksen kannattaa panostaa hankinnan ja toimitusketjun strategiseen johtamiseen. Aina vain nopeammin muuttuvassa liiketoiminta-ympäristössä yritykset eivät saavuta kilpailuetua ilman strategisia kumppaneita.


Ohjelma

Toimitusketju ja hankinta yrityksen strategian toteuttajana

  • Toimitusketju ja hankinta yrityksen arvoketjussa
  • Riskien hallinta
  • Liiketoimintaympäristön muutosten vaikutukset

Liiketoimintaan, toimitusketjuihin ja hankintoihin vaikuttavat trendit 2020-luvulla kuten

  • Digitalisaation yhä nopeutuva kasvu
  • Data, tekoäly ja analytiikka
  • Kestävä kehitys ja kiertotalouden liiketoimintamallit
  • Toimittajayhteistyö ja dynaamiset hankinnat

Toimitusketjun ja hankintojen johtaminen ja kehittäminen

  • Vaikutukset yrityksen kannattavuuteen
  • Koronapandemian vaikutukset

Digitalisaation vaikutus liiketoimintaan, toimitusketjuihin ja hankintoihin

  • Uudet liiketoimintamallit
  • Prosessien digitalisointi ja automaatio

Arvon tuottaminen ja asiakaslupaus

  • Toimitusketju ja hankinta yrityksen asiakaslupaukse toteuttajana
  • Asiakaskäyttäytymisen muutosten hallinta

Toimittajaverkoston johtaminen

  • Yhteistyön ja kumppanuuksien merkitys
  • Toimittajien mittaaminen ja johtaminen

Uusien teknologioiden hyödyntäminen toimitusketjun ohjauksessa esimerkiksi

  • Tekoäly ja reaaliaikainen näkyvyys toimitusketjuun
  • Digitaaliset automatisoidut prosessit

Tiedolla johtaminen

  • Toimitusketjun ja hankintojen läpinäkyvyys
  • Datasta tietoa ja parempia päätöksiä
  • Lainsäädännön vaikutukset, esim. GDPR, tietoturva

Pidätämme oikeuden muutoksiin.


Mitä sinä ja organisaatiosi hyödytte siitä, että osallistut koulutukseen?

  • Tunnistat strategian merkityksen toimitusketjun ja hankinnan johtamisessa.
  • Perehdyt toimitusketjun ja hankintojen tulevaisuuden trendeihin.
  • Tunnistat digitalisaation mahdollisuudet ja uhat liiketoiminnassa, toimitusketjuissa ja hankinnoissa.
  • Ymmärrät, minkälaisia vaikutuksia hankinnoilla on ja minkälaista vaikuttavuutta niillä voidaan saada aikaan.
  • Kehität ajatteluasi siitä, miten hyödynnät tiedolla johtamista liiketoiminnassa.

Kenelle?

Koulutus sopii yrityksen johdossa oleville henkilöille, jotka haluavat oppia lisää toimitusketjun ja hankinnan johtamisesta ja kehittämisestä yrityksessään ja kaipaavat tähän työhön uusia näkökulmia sekä ajatustenvaihtoa vastaavien haasteiden kanssa painivien kollegojen kanssa.


Miten?

Tässä koulutuksessa hankinnan ja toimitusketjun hallinnan asiantuntijamme jakavat osaamistaan kanssasi kahden päivät ajan. He käyvät vuoropuhelua kanssasi, jolloin kehität ja syvennät osaamistasi todellisten esimerkkien ja oikeiden casejen kautta.

Käytännönläheisyyttä ja verkostoitumista tukee myös erilaiset workshopit ja case-puheenvuorot, jotka vievät asiantuntijoidemme alustuksia konkretian tasolle.

Ilmoittaudu tästä

Lue artikkeli: Hankinta kipuaa johdon agendalla


Tapahtuman kouluttajat

Björn Höglund
Startup-yrittäjä

Björn Höglund on toimitusketjun hallinnan ja logistiikan ammattilainen. Hänellä on 25 vuoden kokemus logistiikka-alalla. Nykyisin Startup-maailmassa toimiva Björn on myös kokenut luennoitsija ja logistiikan kouluttaja.

Stockmannin pitkäaikaisena logistiikkajohtajana Björn on johtanut toimitusketjun toimintoja Suomen lisäksi Venäjällä ja Baltiassa, sekä vastannut useiden isojen projektien onnistuneesta läpiviennistä, mukaan lukien laaja jakelukeskushanke vuonna 2016.

Lisäksi Björn on ollut Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn hallituksen jäsen vuosina 2017-2019. Hän on innokas kestävyysjuoksija ja musiikin harrastaja ja pitää myös lukemisesta ja itsensä kehittämisestä.

Antti Suorsa
Founder and CEO

Antti Suorsa on kokenut hankintajohtaja ja -kehittäjä. Hän on työskennellyt hankintatoimissa Nokialla, Konecranesilla, Telialla ja Pauligilla. Hänellä on vahva osaaminen palveluhankinnoista, varsinkin IT- ja markkinointikategorioista.

Konecranesilla Antti vastasi IT-hankinnoista globaalisti ja oli osa yrityksen IT-johtoryhmää sekä vastasi myöhemmin epäsuorista hankinnoista, Konecranesin suurimmasta hankintaklusterista. Pauligilla Antti vastasi yrityksen epäsuorista hankinnoista, hankintojen kehittämisestä, hankintojen vastuullisuudesta sekä sopimusvalmistuksesta. Telialla Antilla oli useita hankinnan johtorooleja kuten Telia Suomen CPO ja Telian Eurooppa-alueen CPO.

Oman ammatillisen kehittymisen lisäksi Antti haluaa kehittää hankintatoimea ja hankinnan kompetensseja Suomessa. Vapaaehtoistyönä Antti on toiminut Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn Hankintafoorumin puheenjohtajana kolme vuotta ja toimii tällä hetkellä LOGYn hallituksessa varapuheenjohtajana.

Ilmoittaudu tästä

HINNAT

  • Normaalihinta 1 800 € + alv
  • LOGYn jäsenhinta 1 500 € + alv

Koulutuksen tukena on oppimisympäristö:

  • ennakkokysely
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osallistavat työkalut
  • verkostoitumiskeskustelut

Hinnat sisältävät tarjoilun sekä sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön n. kaksi viikkoa ennen ja jälkeen koulutuspäivien. Koulutus laskutetaan noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.

Liity samalla jäseneksi!
Kurssi ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Tutustu jäsenetuihin

Ilmoittautuminen
27.3.2022 mennessä.

Lisätietoja
Maarit Mänttäri
koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi
0400 975 480

Peruutusehdot:
Lue ehdot tästä

Kesto:
2 päivää

Aikataulu:
1. päivä klo 9.00-16.00
2. päivä klo 9.00-16.00