Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Tuonti- ja vientikaupan hallinta

Paikka: Webinaari,
Aika: 5.5.2020 9:00 - 6.5.2020 16:00

Tuonti- ja vientikaupan hallinta 28.10.2020 >

Vientikauppa 5.5. | Tuontikauppa 6.5. | Voit osallistua halutessasi vain toiseen koulutuspäivään

Hallitsetko kaikki tuonti- ja vientiprosessin osa-alueet? Kuten tilauksen yksityiskohdat, asiakirjat, kuljetuksen, tullauksen ja lukemattomat säädökset?

Tuonti- ja vientitehtäviä hoitavana sinulla on oltava laaja ammattitaito ja hallittava kaikki tuonti- ja vientiprosessissa huomioitavat seikat. Tärkeää on myös, että pysyt selvillä alaan vaikuttavista muutoksista, kuten säädösten uudistuksista.

Koulutuksen käytyäsi:

  • tunnet yksityiskohtaisesti tuonti- ja vientiprosessin alusta loppuun
  • tunnet tuonnissa ja viennissä tarvittavat asiakirjat
  • hallitset sekä EU:n sisäisen että ulkopuolisen tuonnin ja viennin erityispiirteet
  • ymmärrät, miten globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat kaupankäyntiin ja vientiin
  • hahmotat, kuinka tuote- ja palveluosaaminen sekä asiakashallinta liittyvät vientikauppaan
  • osaat valita kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuvan kuljetusmuodon.

Käytännönläheisessä koulutuksessa käymme läpi tuonti- ja vientikaupan koko kaaren, mm. mitä tekijöitä tilauksen ja kauppasopimuksen laadinnassa on huomioitava. On tärkeä esimerkiksi sopia yritykselle mahdollisimman tarkoituksenmukaiset maksuehdot, toimituslausekkeet ja vakuutukset.

Koulutuksessa perehdymme myös siihen, miten valitaan kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuva kuljetusmuoto. On lisäksi huomioitava ja hallittava asiakirjat, kustannukset ja kuljetuksiin liittyvät erityispiirteet. Edellä mainitut asiat täytyy selvittää niin EU-sisäkaupassa kuin EU:n ulkopuoleltakin tapahtuvassa kaupankäynnissä.

Tuontikaupan osuudessa käsitellään myös EU:n ulkopuolisen eli niin kutsutuista kolmansista maista tapahtuvan tuonnin erityispiirteitä. Kiinnitämme huomiota erityisesti tuontitullaukseen sekä tullien ja muiden tuontiverojen määräytymiseen, tullilainsäädännön muutokset huomioiden. Koulutuksessa perehdymme myös tulli- ja vapaavarastoihin.

Kenelle?

Kaikille tuonti- ja vientikauppaa tekevien yritysten vienti-, tuonti- ja logistiikka-asiantuntijoille.

Voit tutustua kurssin ohjelmaan ylhäältä löytyvästä kohdasta Ohjelma.

Ilmoittaudu tästä

Lisää koulutuksia ja valmennuksia >

Tapahtuman ohjelma

1. koulutuspäivä

08.30 aamiainen
09.00 Vientikauppa

Vientikaupan ja –toimitusten toteuttaminen

Kansanvälinen kaupan rakenne

  • YK:n kauppamenettelyohjeet
  • Kaupparyhmittymät ja kauppapolitiikka
  • EU kaupparyhmittymänä
    • Taric-asetus ja tariffiointi
    • Verotuskäytännöt esim. ALV ja valmisteverot
    • Alkuperäsäännöt viennin yhteydessä
    • Trade, data access database
    • Vientilaivauskäsikirja

Vientikaupan toteutus

  • EU:n asettamat vaatimukset vientikaupalle
    • Viranomaiset, määräykset ja toimitavat
  • Kaupallinen sopimus
    • Sopimuksien riskeiltä suojautuminen
    • Toimituslausekkeet ja maksuehdot viennissä
  • Jakelukanavaratkaisut
    • PSYM 2015 ja kuljetuskonventtien määräykset
    • Kuljetusmuodot ja valintaperusteet
    • Vientihuolinta ja toimitusprosessit
    • Varastojen rooli viennissä
  • Dokumentaatio
    • Vienti- ja kuljetusdokumentit
    • Kuljetusvakuutukset
    • Seuranta ja raportointi

16.30 Päivä päättyy

 

2. koulutuspäivä

08.30 Ilmoittautuminen ja aamiainen

09.00 Tuontikauppa

Tilauksen teko

  • Kuljetusasiakirjat
  • Maksuehdot ja maksutavat

Toimituslausekkeet

  • Incoterms 2020
  • Finnterms
  • Laivausehdot

Vakuutukset

Kuljetusmuodot ja -sopimukset

  • Meri-, lento- ja autokuljetukset
  • Kuljetussopimukset

Tuonti kolmansista maista

  • EU:n ulkopuolinen kauppa
  • Vakuudet
  • Tullietuuskohtelut
  • Tulliselvitysmuodot ja –menettelyt
  • Tullinimike
  • Tullausarvo

Case-harjoitukset 

16.30 Päivä päättyy

Tapahtuman kouluttajat

Terttu Rinne
Hankintapäällikkö

Terttu Rinne toimii hankintapäällikkönä BE Group Oy Ab:ssa. Hän on koulutukseltaan tradenomi, ylempi amk. Terttu on työskennellyt jo useita vuosia kansainvälisessä toimintaympäristössä ja hänellä on monipuolinen kokemus ulkomaankaupan ja hankinnan tehtävistä.

Hannu Soininen
Toimitusjohtaja

Hannu Soininen on työskennellyt toimitusverkoston eri tehtävissä yli 30 vuotta. Hänellä on laaja-alaista kokemusta työntekijä-, esimies-, kehitys- ja johtotehtävistä - ostosta myyntiin. Hannulla on myös kattava kokemus erilaisista asiakasratkaisuista tilaus-toimitusketjussa työuransa varrelta. Työkokemusta on kertynyt mm. seuraavista yrityksistä: Puumerkki Oy, Huolintakeskus Oy, DB Schenker, Veljekset Keskinen Oy. Hannu on kokenut kouluttaja, jolla on laaja työkalupaketti osaamisen kehittämiseen hallussaan. Hänen erikoisalaansa on toimitusverkoston kehittäminen, koulutus ja konsultointi.

Ilmoittaudu tästä

Voit osallistua halutessasi vain toiseen koulutuspäivään!

Hinta 2 pv
1 395 € + alv
LOGYn jäsenille 1 255 € + alv

Hinta 1 pv
795 € + alv
LOGYn jäsenille 715 € + alv

Hinnat sisältävät koulutusaineiston. Koulutus laskutetaan ennen tilaisuutta, viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Liity samalla jäseneksi!
Saat kurssin jäsenhintaan, kun liityt ilmoittautuessasi jäseneksi. Kurssi ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Lue jäsenyydestä

Ilmoittautuminen
29.4.2020 mennessä.
Tiedustele vapaita paikkoja myös viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Lisätietoja
Maarit Mänttäri
koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi
0400 975 480

Majoitus
Ei sisälly hintaan. Osallistuja voi varata majoituksen suoraan hotellista, jossa koulutus järjestetään.

Peruutusehdot
Lue ehdot tästä

Kurssin kesto
2 päivää

Aikataulu
1. päivä klo 9.00-16.30
2. päivä klo 8.30-16:00

”Kurssi oli todella antoisa ja kouluttajat todellisia asiantuntijoita!”
”Mielenkiintoinen ja käytännönläheinen”
”Hienoa! Esimerkit olivat elävöittäviä ja niistä oppii parhaiten.”
”Hyödyllinen, tuli paljon uutta tietoa sekä tietojen päivitystä.”