Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Tuonti- ja vientikaupan hallinta

Paikka: Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa
Aika: 5.5.2020 9:00 - 6.5.2020 16:00

Vientikaupan osuus 5.5.

Tuontikaupan osuus 6.5.

Voit osallistua halutessasi vain toiseen koulutuspäivistä!

Hallitsetko kaikki tuonti- ja vientiprosessin osa-alueet? Kuten esimerkiksi tilauksen yksityiskohdat, asiakirjat, kuljetuksen, tullauksen ja lukemattomat säädökset?

Tuonti- ja vientitehtäviä hoitavana sinulla on oltava laaja ammattitaito ja hallittava kaikki tuonti- ja vientiprosessissa huomioitavat seikat. Tärkeää on myös, että pysyt selvillä alaan vaikuttavista muutoksista, kuten säädösten uudistuksista.

Kurssin käytyäsi:

  • Tunnet yksityiskohtaisesti tuonti- ja vientiprosessin alusta loppuun
  • Tunnet tuonnissa ja viennissä tarvittavat asiakirjat
  • Hallitset sekä EU:n sisäisen että ulkopuolisen tuonnin ja viennin erityispiirteet
  • Ymmärrät, miten globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat kaupankäyntiin ja vientiin
  • Hahmotat, kuinka tuote- ja palveluosaaminen sekä asiakashallinta liittyvät vientikauppaan
  • Osaat valita kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuvan kuljetusmuodon

Käytännönläheisessä koulutuksessamme käymme läpi tuonti- ja vientikaupan koko kaaren, mm. mitä tekijöitä tilauksen ja kauppasopimuksen laadinnassa on huomioitava. On tärkeä esimerkiksi sopia yritykselle mahdollisimman tarkoituksenmukaiset maksuehdot, toimituslausekkeet ja vakuutukset.

Koulutuksessa perehdymme myös siihen, miten valitaan kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuva kuljetusmuoto. On lisäksi huomioitava ja hallittava asiakirjat, kustannukset ja kuljetuksiin liittyvät erityispiirteet. Edellä mainitut asiat täytyy selvittää niin EU-sisäkaupassa kuin EU:n ulkopuoleltakin tapahtuvassa kaupankäynnissä.

Tuontikaupan osuudessa käsitellään myös EU:n ulkopuolisen eli niin kutsutuista kolmansista maista tapahtuvan tuonnin erityispiirteitä. Kiinnitämme huomiota erityisesti tuontitullaukseen sekä tullien ja muiden tuontiverojen määräytymiseen, tullilainsäädännön muutokset huomioiden. Koulutuksessa perehdymme myös tulli- ja vapaavarastoihin.

Voit tutustua kurssin ohjelmaan ylhäältä löytyvästä kohdasta Ohjelma.

Tapahtuman ohjelma

1. koulutuspäivä

08.30 aamiainen
09.00 Vientikauppa

Vientikaupan ja –toimitusten toteuttaminen

Kansanvälinen kaupan rakenne

  • YK:n kauppamenettelyohjeet
  • Kaupparyhmittymät ja kauppapolitiikka
  • EU kaupparyhmittymänä
    • Taric-asetus ja tariffiointi
    • Verotuskäytännöt esim. ALV ja valmisteverot
    • Alkuperäsäännöt viennin yhteydessä
    • Trade, data access database
    • Vientilaivauskäsikirja

Vientikaupan toteutus

  • EU:n asettamat vaatimukset vientikaupalle
    • Viranomaiset, määräykset ja toimitavat
  • Kaupallinen sopimus
    • Sopimuksien riskeiltä suojautuminen
    • Toimituslausekkeet ja maksuehdot viennissä
  • Jakelukanavaratkaisut
    • PSYM 2015 ja kuljetuskonventtien määräykset
    • Kuljetusmuodot ja valintaperusteet
    • Vientihuolinta ja toimitusprosessit
    • Varastojen rooli viennissä
  • Dokumentaatio
    • Vienti- ja kuljetusdokumentit
    • Kuljetusvakuutukset
    • Seuranta ja raportointi

16.30 Päivä päättyy

 

2. koulutuspäivä

08.30 Ilmoittautuminen ja aamiainen

09.00 Tuontikauppa

Tilauksen teko

  • Kuljetusasiakirjat
  • Maksuehdot ja maksutavat

Toimituslausekkeet

  • Incoterms 2020
  • Finnterms
  • Laivausehdot

Vakuutukset

Kuljetusmuodot ja -sopimukset

  • Meri-, lento- ja autokuljetukset
  • Kuljetussopimukset

Tuonti kolmansista maista

  • EU:n ulkopuolinen kauppa
  • Vakuudet
  • Tullietuuskohtelut
  • Tulliselvitysmuodot ja –menettelyt
  • Tullinimike
  • Tullausarvo

Case-harjoitukset 

16.30 Päivä päättyy

Tapahtuman kouluttajat

Terttu Rinne
Hankintapäällikkö

Terttu Rinne toimii hankintapäällikkönä BE Group Oy Ab:ssa. Hän on koulutukseltaan tradenomi, ylempi amk. Terttu on työskennellyt jo useita vuosia kansainvälisessä toimintaympäristössä ja hänellä on monipuolinen kokemus ulkomaankaupan ja hankinnan tehtävistä.

Hannu Soininen
Toimitusjohtaja

Hannu Soininen on työskennellyt toimitusverkoston eri tehtävissä yli 30 vuotta. Hänellä on laaja-alaista kokemusta työntekijä-, esimies-, kehitys- ja johtotehtävistä - ostosta myyntiin. Hannulla on myös kattava kokemus erilaisista asiakasratkaisuista tilaus-toimitusketjussa työuransa varrelta. Työkokemusta on kertynyt mm. seuraavista yrityksistä: Puumerkki Oy, Huolintakeskus Oy, DB Schenker, Veljekset Keskinen Oy. Hannu on kokenut kouluttaja, jolla on laaja työkalupaketti osaamisen kehittämiseen hallussaan. Hänen erikoisalaansa on toimitusverkoston kehittäminen, koulutus ja konsultointi.

Ilmoittaudu tästä

Voit osallistua halutessasi vain toiseen koulutuspäivään!

Hinta kahden päivän koulutukseen:
1395 euroa + alv,
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn jäsenille 1255 euroa + alv.

Hinta yhden päivän koulutukseen:
795 euroa + alv,
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn jäsenille 715 euroa + alv.

Hinnat sisältävät kurssimateriaalin ja tarjoilut. Koulutus laskutetaan ennen tilaisuutta, viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Liity samalla jäseneksi!
Saat kurssin jäsenhintaan, kun liityt ilmoittautuessasi jäseneksi. Kurssi ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta.

Ilmoittautuminen:
21.4.2020 mennessä

Tiedustele vapaita paikkoja myös viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Lisätietoja:
Maarit Mänttäri, koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi,
0400 975 480

Majoitus:
Ei sisälly hintaan. Osallistuja voi varata majoituksen suoraan hotellista, jossa koulutus järjestetään.

Peruutusehdot:
Lue ehdot tästä

Kurssin kesto:
2 päivää

Aikataulu:
1. päivä klo 9.00-16.30
2. päivä klo 8:30-16:00

”Kurssi oli todella antoisa ja kouluttajat todellisia asiantuntijoita!”
”Mielenkiintoinen ja käytännönläheinen”
”Hienoa! Esimerkit olivat elävöittäviä ja niistä oppii parhaiten.”
”Hyödyllinen, tuli paljon uutta tietoa sekä tietojen päivitystä.”