EK liikennepalvelulaista ja koulutuksesta

01.06.2017

EK liikennepalvelulaista ja koulutuksesta
Press Release, EK, 01 Jun 2017, online:-
EK:n lausunnon mukaan liikennepalvelulailla edistetään henkilöliikenteen palvelujen kehittymistä tietoja avaamalla ja avointen rajapintojen avulla. Lain toisessa vaiheessa liikennepalvelujen tarjoamista edistettäisiin tekemällä mahdolliseksi henkilöön sidottujen palvelujen yhdistely ns. puolesta-asioinnilla. Malli on lainattu pankkialalta. Liikennepalveluissa henkilöllä tulisi olla kunkin palveluntarjoajan kanssa käyttäjätili, jossa kolmas osapuoli voisi henkilön puolesta käyttää sekä yhdistellä ja ketjuttaa palveluja.
Liikennepalveluyritykset toivovat puolesta-asioinnista ministeriöltä lisäselvityksiä ja vaikutusarvioita. Esimerkiksi halutaan tietää, kuinka käyttäjätili eroaisi matkalipun kertaostosta tai nykyisistä asiakasohjelmista, ja kuinka kansainvälisissä järjestelmissä palveluja myyvien ja tuottavien yritysten velvoitteet muuttuisivat. Lisäksi palveluntarjoajan ja palvelujen yhdistelijän väliset vastuusuhteet edellyttävät sopimuksia tai säädöksiä.
Liikennepalvelulain käsitteiden tulee olla yksiselitteisiä, etenkin silloin kun velvoitteet koskevat eri tavoin henkilöliikenteen palveluja tarjoavia yrityksiä tai tavaraliikenteen palveluyrityksiä.
Tavaraliikenteen palvelujen digitalisoituminen etenee markkinaehtoisesti, eikä tietojen avaamiseen velvoittava kansallinen lainsäädäntö olisi etu muihin EU-maihin verrattuna. Logistiikassa on nivouduttava kansainvälisiin käytäntöihin.
Lakiluonnoksesta ei ilmene, kuinka muutos ja ammatillisen koulutuksen uudistaminen vaikuttaisivat yhdessä kuljettajien saatavuuteen, ammattitaitoon ja alan imagoon. EK pyytää liikenne- ja viestintäministeriötä ja opetus- ja kulttuuriministeriötä valmistelemaan uudelleen yhdessä alan kanssa ammattipätevyyden suorittamista ja kehittämistä. Ehdotettu näyttökoemenettely olisi merkittävä muutos.
©M-Brain
Link to original article