Posti hakee kasvua verkkokauppaostosten kuljettamisesta Venäjällä

12.10.2016

Posti hakee kasvua verkkokauppaostosten kuljettamisesta Venäjällä
Helsingin Sanomat, 12 Oct 2016, A27:-
Kiinalaiset yritykset ovat vallanneet Venäjän verkkokaupan markkinat. Suomalaiset verkkokaupat eivät pääse osingoille. Flying Lynxin toimitusjohtaja Marko Kangaskolkka sanoo, että monet venäläiset eivät tunne yhtäkään Suomen verkkokauppaa. Flying Lynx hallinnoi venäjänkielistä verkkokauppasivustoa, jonka kautta yritykset voivat tarjota tuotteitaan Venäjälle. Vuonna 2015 aloittanutta palvelua käyttää noin 30 suomalaisyritystä.
East-West digital news -uutispalvelun mukaan kiinalaisten yritysten osuus venäläisten ulkomailta hankkimista verkko-ostoksista oli vuonna 2015 jopa 80 %. Suomen Postin kansainvälisen myyntiyksikön johtajan John Quakin mukaan kiinalaiset tarjoavat laajan valikoiman tuotteita halpaan hintaan. He panostavat paljon myös markkinointiin.
Postille verkkokaupan kasvu Venäjällä on tarjonnut mahdollisuuden paikata Suomessa supistuvaa kirjepostin määrää. Postipalvelut-yksikkö toimittaa Venäjällä asiakkaille mm. kiinalaisista verkkokaupoista ostettuja tuotteita. Postin kirjepostin kansainvälisestä liiketoiminnasta vastaava Noora Laaksonen sanoo, että Suomen Postin kirjepostina kuljettamien verkkokauppaostosten määrä on vahvassa kasvussa Venäjällä, ja suuri osa on kiinalaisyritysen tavaraa.
©M-Brain
Link to original article