Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Sales & Operations Planning

Paikka: Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa
Aika: 23.10.2019 9:00 - 24.10.2019 16:00

23.–24.10.2019

Sales & Operations Planning (S&OP) on terminä ollut tunnettu jo 1980-luvulta lähtien, mutta monet yritykset yrittävät edelleenkin löytää parhaita mahdollisia tapoja sen tehokkaaseen toteuttamiseen. Moderni liiketoimintaympäristö asettaa uudenlaisia haasteita myös ennusteprosesseille sekä tuotannonsuunnittelulle. Tällä kurssilla opit, miten saat Sales & Operations Planning -prosessista irti oleellisen, mihin asioihin siinä kannattaa keskittyä sekä miten S&OP kannattaisi toteuttaa suunnitelmallisesti ja tuottavasti oman liiketoimintaympäristösi erityispiirteet huomioiden esimerkiksi valmistavan teollisuuden yrityksessä.

Kurssin käytyäsi:

  • Ymmärrät Sales & Operations Planning -prosessin eri vaiheet
  • Osaat hahmottaa tyypillisimmät haasteet S&OP:n implementoinnissa ja pyörittämisessä
  • Hallitset ja osaat soveltaa käytännönläheisiä esimerkkejä S&OP:n käyttöönotossa
  • Pääset tutustumaan valmistavan teollisuuden S&OP -case -esimerkkiin


Tällä kurssilla opit ymmärtämään perusteet ja konseptin Sales & Operations Planning prosessiin liittyen. Saat käytännön esimerkkejä S&OP:n käyttöönottoon, pyörittämiseen sekä työkalun valintaan liittyen.

Kurssi sopii henkilöille, jotka ovat vastuussa Planning -toiminnoista, siirtymässä S&OP -tehtäviin tai hoitavat tuotannonohjaukseen tai liiketoiminnan kehitykseen liittyviä tehtäviä oman toimensa ohessa.

Tapahtuman ohjelma

Kurssilla käsiteltäviä aiheita:

Sales & Operations Planning

• S&OP:n konseptuaalinen ymmärtäminen; miksi ja miten?
• Liiketoiminnan ja suunnitteluprosessin tavoitteet
• S&OP:n implementoinnin haasteet
• Eri tuotevarianteille soveltuvien planning -mallien läpikäynti (CTO, configure-to-order sekä ETO, engineer-to-order)
• IBP -konsepti (Integrated Business Planning); raha- ja reaaliprosessin kytkeminen toisiinsa
• S&OP:n alaprosessit; demand and supply planning sekä demand-supply balancing
• Tärkeimmät mittarit
• S&OP työkalut
• Case -esimerkkejä valmistavan teollisuuden yrityksen S&OP -prosessista ja prosessin kehitysvaiheista

Mittarit

• Mitä kannattaa mitata ja millä tavoin?
• Mikä on hyväksyttävä tarkkuustaso?
• Miten tarkkuustasot kannattaa kommunikoida eri sidosryhmille?

Demand Planning ja Forecasting

• Ennusteprosessi ja siihen liittyvät haasteet
• Myyntiprosessi (sales funnel management) demand planningin inputina
• Ulkoiset indikaattorit (kuten ostopäällikköindeksi, PMI) ennusteiden validoinnissa
• Datan kerääminen, mittaaminen ja analysointi

Supply Planning ja S&OE

• Planningin eri aikahorisontit
• Miten tuotannonohjaus ja S&OP linkittyvät toisiinsa?
• S&OE (Sales & Operations Execution) rooli

S&OP työkalut

• Mitä S&OP -työkaluja on tarjolla?
• Mitä kannattaa ottaa huomioon työkalun/ohjelmiston valintaprosessissa?
• Miten S&OP dataa voi hyödyntää ERP:ssä (kapasiteetti– ja materiaalisuunnittelu)

Tapahtuman kouluttajat

Toni Sirviö
Director Head of Planning

Mr. Toni Sirviö has been working at Konecranes since 2005 with various responsibilities within the Supply Chain Management including Project Management, Global Order Management, Pricing and IT, Planning and ERP Tool development. Since 2010 he has had the Konecranes group wide responsibility for the development of the global demand and supply planning processes. Currently as the Head of Planning, Mr. Sirviö leads both the operational demand and supply planning processes as well as the further development of them with his team. The core process under his responsibility currently is the Sales & Operations Planning (S&OP) across various Business Areas.

Prior joining Konecranes Mr. Sirviö worked in the Telecommunications industry at Tellabs Inc. where he was responsible for the demand-supply planning operations at the Customer Logistics organization. At present he also has the responsibility of being the Chairman of the Board at the Finnish Production Control Society (Suomen Tuotannonohjausyhdistys Ry, www.sto-ry.com)

Ilmoittaudu tästä

Hinta:
1395 euroa + alv,
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn jäsenille 1215 euroa + alv.

Hinnat sisältävät kurssimateriaalin ja tarjoilut. Koulutus laskutetaan ennen tilaisuutta, viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. 

Liity samalla jäseneksi!
Saat kurssin jäsenhintaan, kun liityt ilmoittautuessasi jäseneksi. Kurssi ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta.

Ilmoittautuminen:
16.10.2019 mennessä

Sähköpostilla yhdistys(at)logy.fi
Puhelimitse 044 336 7083

Tiedustele vapaita paikkoja myös viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Majoitus:
Ei sisälly hintaan. Osallistuja voi varata majoituksen sopimushintaan LOGYn yhteistyöhotelleista. Kysy lisää yhdistys@logy.fi.

Peruutusehdot:
Lue ehdot tästä

Kurssin kesto:
2 päivää

Aikataulu:
1. päivä klo 9.00–16.30
2. päivä klo 8.30–16.00