Verkkokauppa tuo kuljetusalalle kasvua lähivuosina

07.03.2017

Verkkokauppa tuo kuljetusalalle kasvua lähivuosina
Kauppalehti, 07 Mar 2017, online:-
Verkkokaupan kasvu on 10-15 % vuodessa, mikä on paljon enemmän kuin muun kaupan. Kuljetusalalle verkkokauppa merkitsee satojen miljoonien eurojen pottia vuodessa lähivuosina.
Matkahuollon toimitusjohtajan Jarmo Oksaharjun mukaan verkkokaupasta tilattujen pakettien määrää on vaikea laskea. Alan arvion mukaan määrä on noin 70 miljoonaa. Postin markkinaosuus on 40-50 %. Postin verkkokauppalähetysten kasvu oli yli 7 % vuonna 2016, mutta loppuvuonna kasvu oli kaksinumeroinen. Postin paketti- ja logistiikkapalvelujen johtajan Jukka Rosenbergin mukaan yhtiö toimitti ennätykselliset yli 34 milj. pakettia vuonna 2016.
Matkahuollon markkinaosuus on noin 30 %. PostNord, Bring Express, DB Express ja DB Schenker tappelevat lopusta markkinasta lähes tasaosuuksin. Matkahuollon Oksaharjun mukaan markkinaosuuksissa ei ole tapahtunut isoja muutoksia viime vuosina. Rosenbergin mukaan verkkokaupassa ollaan pääsemässä vauhtiin myös Suomessa.
Verkkokaupan tuotteiden jakelijoiden arvioiden mukaan kasvu tulee olemaan 10-15 % lähivuosina. Oksaharjun mukaan Matkahuolto kasvoi 20 % vuonna 2016, joten markkinaosuus ei tuskin pienentynyt. Bringin verkkokauppatoimitusten kasvu oli yli 10 % vuonna 2016. Verkkokaupassa etenevät etenkin Alibaba, Verkkokauppa.com ja Alko, kun taas tavaratalot häviävät.
©M-Brain
Link to original article