Tapahtuman kuvaus Kouluttajat

Sales & Operations Planning

Paikka: Etäkoulutus,
Aika: 18.03.2024 09:00 - 25.03.2024 16:00

Sales & Operations Planning on noussut viime aikoina yritysten agendoilla yhä tärkeämmäksi, koska kysynnän ja tarjonnan ennustaminen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä on erittäin haasteellista. S&OP tukee suunnitteluprosessia, joka pyrkii organisaatiossa kysynnän ja tarjonnan tasapainottamiseen.

Miten saat Sales & Operations Planning -prosessista irti oleellisen? Mihin asioihin siinä kannattaa keskittyä? Miten S&OP kannattaisi toteuttaa suunnitelmallisesti ja tuottavasti oman liiketoimintaympäristösi erityispiirteet huomioiden esimerkiksi valmistavan teollisuuden yrityksessä?

Koulutuksessamme saat selkeän konseptin Sales & Operations Planning -prosessiin. Käytännön esimerkit antavat hyvät valmiudet S&OP:n käyttöönottoon, pyörittämiseen ja työkalun valintaan. S&OP-prosessiin kannattaa panostaa, sillä hyvä suunnittelu näkyy säästöinä nopeasti.


Koulutuksen käytyäsi

  • ymmärrät Sales & Operations Planning -prosessin eri vaiheet
  • osaat hahmottaa tyypillisimmät haasteet S&OP:n implementoinnissa ja pyörittämisessä
  • hallitset ja osaat soveltaa käytännönläheisiä esimerkkejä S&OP:n käyttöönotossa
  • pääset tutustumaan valmistavan teollisuuden S&OP-case-esimerkkiin.

Ohjelma

Sales & Operations Planning

  • S&OP:n konseptuaalinen ymmärtäminen; miksi ja miten?
  • Liiketoiminnan ja suunnitteluprosessin tavoitteet
  • S&OP:n implementoinnin haasteet
  • Eri tuotevarianteille soveltuvien planning -mallien läpikäynti (CTO, configure-to-order sekä ETO, engineer-to-order)
  • IBP -konsepti (Integrated Business Planning); raha- ja reaaliprosessin kytkeminen toisiinsa
  • S&OP:n alaprosessit; demand and supply planning sekä demand-supply balancing
  • Tärkeimmät mittarit
  • S&OP työkalut
  • Case-esimerkkejä valmistavan teollisuuden yrityksen S&OP -prosessista ja prosessin kehitysvaiheista

Mittarit

  • Mitä kannattaa mitata ja millä tavoin?
  • Mikä on hyväksyttävä tarkkuustaso?
  • Miten tarkkuustasot kannattaa kommunikoida eri sidosryhmille?

Demand Planning ja Forecasting

  • Ennusteprosessi ja siihen liittyvät haasteet
  • Myyntiprosessi (sales funnel management) demand planningin inputina
  • Ulkoiset indikaattorit (kuten ostopäällikköindeksi, PMI) ennusteiden validoinnissa
  • Datan kerääminen, mittaaminen ja analysointi

Supply Planning ja S&OE

  • Planningin eri aikahorisontit
  • Miten tuotannonohjaus ja S&OP linkittyvät toisiinsa?
  • S&OE (Sales & Operations Execution) rooli

S&OP-työkalut

  • Mitä S&OP-työkaluja on tarjolla?
  • Mitä kannattaa ottaa huomioon työkalun/ohjelmiston valintaprosessissa?
  • Miten S&OP dataa voi hyödyntää ERP:ssä (kapasiteetti– ja materiaalisuunnittelu)

Kenelle?

Kurssi sopii henkilöille, jotka ovat vastuussa Planning-toiminnoista, siirtymässä S&OP-tehtäviin tai hoitavat tuotannonohjaukseen tai liiketoiminnan kehitykseen liittyviä tehtäviä oman toimensa ohessa.

Ilmoittaudu tästä

Tapahtuman kouluttajat

Toni Sirviö
Director Head of Planning

Toni Sirviö on toiminut eri tehtävissä Konecranesilla vuodesta 2005 lähtien. Hänen vastuualueisiinsa toimitusketjunhallinnan eri tehtävissä on kuulunut mm. projektinhallinta, globaali tilauksenkäsittely, hinnoittelu sekä erilaiset IT/ERP projektit ja kehitystehtävät. Vuodesta 2010 lähtien hänen vastuullaan on ollut suunnittelutoimintojen kehittäminen sekä operatiivinen Sales & Operations Planning. Tämänhetkisessä roolissaan suunnittelutoimintojen vetäjänä Toni vastaa siitä, että kysyntä ja tarjonta ovat tasapainossa ja että toimintoa kehitetään jatkuvasti yrityksen strategian mukaisesti.
Ennen Konecranesia, Toni työskenteli telekommunikaatiolaitteita valmistavassa Tellabs Inc.:ssä, jossa hänen vastuullaan Asiakaslogistiikkaorganisaatiossa olivat sekä taktinen että operatiivinen kysynnän- ja tuotannonsuunnittelu. Hän on myös Suomen Tuotannonohjausyhdistyksen ( STO Ry, www.sto-ry.com ) hallituksen puheenjohtaja.

Ilmoittaudu tästä

AIKATAULU

Ilmoittautuminen
15.3. mennessä

Koulutuspäivät
18.3. klo 9.00–12.30
25.3. klo 12.30–16.00

Koulutuksen kesto
2 x ½ päivää


HINNAT

Jäsenhinta 715 € +alv
Hinta muille kuin jäsenille 845 € +alv

Liity samalla jäseneksi
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta.

Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön noin kaksi viikkoa ennen koulutuspäiviä ja kuukauden koulutuksen jälkeen. Laskutus kaksi viikkoa ennen tilaisuutta. Katso peruutusehdot.


Oppimisympäristössä:

  • ennakkokysely
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osallistavat työkalut
  • verkostoitumiskeskustelut

LISÄTIETOJA

Maija Syvänen
Palvelupäällikkö
maija.syvanen@logy.fi
050 313 7259