Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Projektityön perusteet – selkeyttä projekteihin hankinnassa ja logistiikassa

Paikka: Etäkoulutus,
Aika: 25.05.2026 12:00 - 02.06.2026 12:01

Miksi tämä koulutus on ajankohtainen?

Hankinnan ja logistiikan arjessa projektimainen työ lisääntyy jatkuvasti esimerkikisi digitalisaatio, järjestelmäuudistukset, kilpailutukset, prosessien uudistamiset, toimitusketjujen murros ja toimittajayhteistyön kehittäminen edellyttävät selkeämpää yhteistä tekemistä. Usein projektit ovat käynnissä jo ennen kuin niitä edes kutsutaan projekteiksi.

Moni asiantuntija toimii projektipäällikön tai projektiryhmän roolissa ilman varsinaista projektikoulutusta. Tämä aiheuttaa helposti epäselvyyttä rooleissa, aikatauluissa ja tavoitteissa – ja tekee kokonaisuuden hallinnasta turhan kuormittavaa. Samalla organisaatiot tavoittelevat tehokkuutta, parempaa laatua ja varmaa toimeenpanoa.

Koulutus on ajankohtainen, koska projektityötaitoja tarvitaan nyt lähes kaikissa hankinnan ja logistiikan tehtävissä, ja selkeät perusmenetelmät helpottavat niin asiantuntijatyötä, yhteistyötä toimittajien kanssa kuin prosessien kehittämistä. Tässä koulutuksessa käydään läpi, mitä projektilla tarkoitetaan, miten projekti etenee vaiheittain ja millä perustaidoilla projektia voi vetää tai tukea niin, että arki ja yhteistyö helpottuu. Lähtökohtana on käytännön työ hankinnan ja logistiikan ympärillä, ei oppikirjajargon.

Mitä hyötyä ja arvoa organisaatio saa koulutuksesta?

Koulutuksen avulla organisaatio saa konkreettisia ja välittömästi sovellettavia työkaluja, jotka parantavat projektien läpimenoa, selkeyttävät vastuita ja vähentävät hukkaa. Osallistujat oppivat tunnistamaan, milloin jokin työ kannattaa hoitaa projektina ja millä keinoilla projektin tavoitteet saavutetaan mahdollisimman sujuvasti.Organisaatio hyötyy siitä, että projektien onnistumisaste kasvaa, resurssit kohdentuvat paremmin ja projektityö ei kuormita vaan tukee tavoitteiden saavuttamista. Koulutus tuo yhteisen kielen ja rakenteen, joka parantaa koko yksikön toimintavarmuutta.

Mitä osaat koulutuksen jälkeen?

  • tunnistat omasta työstäsi asioita, joita kannattaa hoitaa projektina
  • ymmärrät projektin elinkaaren päävaiheet: valmistelu, suunnittelu, toteutus ja päättäminen
  • tunnet keskeiset projektiroolit ja vastuut voidakseen soveltaa näitä omassa ympäristössään
  • hahmotat, milloin perinteinen malli ja milloin ketterämpi tapa sopii paremmin
  • osaat tehdä yksinkertaisen tavoitteen, tehtävälistan ja karkean aikataulun
  • tunnistat projektin tärkeimmät sidosryhmät ja riskit ja osaa ottaa ne puheeksi
  • omaat käytännön työtyökaluja, joita soveltaa seuraavassa omassa projektissa

Kenelle koulutus sopii?

  • hankinnan, logistiikan ja toimitusketjun asiantuntijoille ja esihenkilöille
  • projektien jäsenten ja vetäjien ”ensimmäiseksi projektikoulutukseksi”
  • kaikille, jotka haluavat selkeyttää arjen työtään ja yhteistä tekemistä yli yksikkörajojen

Et tarvitse aiempaa projektikokemusta. Koulutus sopii myös sinulle, joka olet ollut projekteissa mukana, mutta koet, että kokonaisuus ja oma rooli ovat välillä epäselviä. Projektitaidot ovat hyödyksi myös esihenkilö- ja johtamistyössä yleisesti.

Miten koulutus toteutetaan?

Koulutus toteutetaan kahtena kolmen tunnin Teams-jaksona. Koulutus on vuorovaikutteinen ja saat käytännön esimerkkejä projektityöhön. Välissä on kevyt välitehtävä omasta työstä, jotta opit tulevat heti käytäntöön.

ILMOITTAUTUMISLOMAKKEELLA ON TILAPÄINEN HÄIRIÖ JA ASIAA KORJATAAN.
Voit ilmoittautua laittamalla sähköpostia maarit.manttari@logy.fi

.
Ilmoittaudu mukaan

Koulutuksen tukena on oppimisympäristö: ennakkokysely | sähköinen koulutusmateriaali | osallistavat työkalut | verkostoitumiskeskustelut | Lue lisää >

Tapahtuman ohjelma

Projektityön perusta ja rakenne (25.5.2026 klo 12-15)

Aloitus, osallistujien odotukset ja omien projektien tunnistaminen

Mitä projektilla tarkoitetaan?

  • Projekti vs. jatkuva työ
  • Projektisanaston perusasiat selkokielellä

Projektin elinkaari

  • Valmistelu – miksi projekti tehdään ja mitä tavoitellaan
  • Suunnittelu – mitä tehdään, kuka tekee, milloin tehdään
  • Toteutus – arjen ohjaus ja seuranta
  • Päättäminen – miten projekti saatetaan kunnolla loppuun

Toteutusmallit käytännössä

  • ”Vesiputous” yksinkertaisissa ja selkeärajaisissa hankkeissa
  • Ketterämpi eteneminen, kun asiat tarkentuvat matkan varrella

Roolit ja vastuut projekteissa

  • Projektipäällikkö, projektin omistaja, ohjausryhmä, projektiryhmä, asiantuntijat, toimittajat
  • Mitä eri rooleilta käytännössä odotetaan hankinnan ja logistiikan näkökulmasta

Välitehtävä omasta työstä, itsenäisesti suoritettava (26.5-1.6., 1-2 tuntia)

  • Osallistuja valitsee oman työn kannalta sopivan projektin (käynnissä, tulossa tai kuvitteellinen). 

Sidosryhmät, riskit, työvälineet ja ihmisten johtaminen (2.6. klo 9-12)

Välitehtävän purku pienryhmissä

Sidosryhmien tunnistaminen

  • Keihin projekti vaikuttaa?
  • Keitä tarvitaan, jotta projekti onnistuu?
  • Esimerkkejä hankinnan ja logistiikan projekteista (toimittajat, sisäiset asiakkaat, kumppanit)

Riskien tunnistaminen ja käsittely

  • Mistä riskit usein nousevat (aikataulu, resurssit, toimittajat, tieto, päätökset)?
  • Yksinkertainen tapa priorisoida ja dokumentoida riskit
  • Miten ottaa riskit puheeksi ilman turhaa draamaa

Käytännön välineitä

  • Tavoitteiden sanoittaminen selkeästi ja konkreettisesti
  • Tehtävien jäsentely (tehtävälista, karkea ”paloittelu”)
  • Kevyt aikataulu ja etenemisen seuranta  
  • Projektin päättäminen ja opit talteen vähällä vaivalla

Johdanto ihmisten johtamiseen projekteissa

  • Miten selkiyttää odotuksia ja pelisääntöjä alussa
  • Perusasiat viestinnästä: mitä, kenelle, milloin ja missä muodossa
  • Miten tukea motivaatiota, kun projekti on vain yksi työ muiden joukossa

Loppukooste

  • Yhteenveto ja muistilista
  • Kysymykset, vastaukset ja palaute

Tapahtuman kouluttajat

Milla Ranta
Projektijohtamisen ja kestävän muutosjohtamisen asiantuntija, yrittäjä, valmentaja

Milla Ranta on projektijohtamisen ja kestävän muutosjohtamisen asiantuntija, yrittäjä ja valmentaja. Hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus projekteista, projektitoiminnan kehittämisestä ja muutosjohtamisesta yli 20 eri alalta, niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla. Voit tutusta Millainen Consulting Oy:n toimintaan ja verkostoitua täällä: https://linktr.ee/millainen

Milla yhdistää työssään projektihallinnan käytännönläheiset menetelmät, kestävän kehittämisen näkökulman sekä ihmislähtöisen johtamisen. Hän on toiminut projektipäällikkönä, PMO- ja kehitystehtävissä sekä ulkopuolisena konsulttina ja interim-johtajana, mikä antaa hänelle laajan näkökulman siihen, millaisia taitoja projektityön arjessa tarvitaan. 

Kouluttajana Milla on selkeä, osallistava ja ratkaisukeskeinen. Hän käyttää esimerkkejä ja harjoituksia osallistujien omasta työstä ja kannustaa kysymään ja pohtimaan. Tavoitteena on, että jokainen osallistuja saa koulutuksesta konkreettisia työkaluja ja rohkeutta toimia projekteissa - omalla tavalla ja omista lähtökohdista käsin.

Ilmoittaudu tästä

ILMOITTAUTUMISLOMAKKEELLA ON TILAPÄINEN HÄIRIÖ JA ASIAA KORJATAAN.
Voit ilmoittautua laittamalla sähköpostia maarit.manttari@logy.fi

OSALLISTU MAKSUTTOMAAN TIETOISKUUN:
Projektit haltuun - tietoisku koulutukseen 5.3.2026.

AIKATAULU

Ilmoittautuminen: 
24.5. mennessä

Koulutuspäivät:
25.5.2026 klo 12:00-15:00
2.6.2026, klo 9:00–12.00

Kesto:
2 x 0,5 pv


Hinnat

Jäsenhinta 715 € + alv 
Hinta muille kuin jäsenille 845 € + alv 

Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön noin kaksi viikkoa ennen ja jälkeen koulutuspäivän. Laskutus noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.

Katso peruutusehdot

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on sama kuin koulutuksen normaalihinta.


LISÄTIETOJA

Maija Syvänen
Palvelupäällikkö
maija.syvanen@logy.fi
050 313 7259