Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Sales & Operations Planning

Paikka: Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa
Aika: 31.3.2020 9:00 - 16:00

31.3.2020

Sales & Operations Planning (S&OP) on terminä ollut tunnettu jo 1980-luvulta lähtien, mutta monet yritykset yrittävät edelleenkin löytää parhaita mahdollisia tapoja sen tehokkaaseen toteuttamiseen. Moderni liiketoimintaympäristö asettaa uudenlaisia haasteita myös ennusteprosesseille sekä tuotannonsuunnittelulle. Tällä kurssilla opit, miten saat Sales & Operations Planning -prosessista irti oleellisen, mihin asioihin siinä kannattaa keskittyä sekä miten S&OP kannattaisi toteuttaa suunnitelmallisesti ja tuottavasti oman liiketoimintaympäristösi erityispiirteet huomioiden esimerkiksi valmistavan teollisuuden yrityksessä.

Kurssin käytyäsi:

  • Ymmärrät Sales & Operations Planning -prosessin eri vaiheet
  • Osaat hahmottaa tyypillisimmät haasteet S&OP:n implementoinnissa ja pyörittämisessä
  • Hallitset ja osaat soveltaa käytännönläheisiä esimerkkejä S&OP:n käyttöönotossa
  • Pääset tutustumaan valmistavan teollisuuden S&OP -case -esimerkkiin


Tällä kurssilla opit ymmärtämään perusteet ja konseptin Sales & Operations Planning prosessiin liittyen. Saat käytännön esimerkkejä S&OP:n käyttöönottoon, pyörittämiseen sekä työkalun valintaan liittyen.

Kurssi sopii henkilöille, jotka ovat vastuussa Planning -toiminnoista, siirtymässä S&OP -tehtäviin tai hoitavat tuotannonohjaukseen tai liiketoiminnan kehitykseen liittyviä tehtäviä oman toimensa ohessa.

Tapahtuman ohjelma

Kurssilla käsiteltäviä aiheita:

Sales & Operations Planning

• S&OP:n konseptuaalinen ymmärtäminen; miksi ja miten?
• Liiketoiminnan ja suunnitteluprosessin tavoitteet
• S&OP:n implementoinnin haasteet
• Eri tuotevarianteille soveltuvien planning -mallien läpikäynti (CTO, configure-to-order sekä ETO, engineer-to-order)
• IBP -konsepti (Integrated Business Planning); raha- ja reaaliprosessin kytkeminen toisiinsa
• S&OP:n alaprosessit; demand and supply planning sekä demand-supply balancing
• Tärkeimmät mittarit
• S&OP työkalut
• Case -esimerkkejä valmistavan teollisuuden yrityksen S&OP -prosessista ja prosessin kehitysvaiheista

Mittarit

• Mitä kannattaa mitata ja millä tavoin?
• Mikä on hyväksyttävä tarkkuustaso?
• Miten tarkkuustasot kannattaa kommunikoida eri sidosryhmille?

Demand Planning ja Forecasting

• Ennusteprosessi ja siihen liittyvät haasteet
• Myyntiprosessi (sales funnel management) demand planningin inputina
• Ulkoiset indikaattorit (kuten ostopäällikköindeksi, PMI) ennusteiden validoinnissa
• Datan kerääminen, mittaaminen ja analysointi

Supply Planning ja S&OE

• Planningin eri aikahorisontit
• Miten tuotannonohjaus ja S&OP linkittyvät toisiinsa?
• S&OE (Sales & Operations Execution) rooli

S&OP työkalut

• Mitä S&OP -työkaluja on tarjolla?
• Mitä kannattaa ottaa huomioon työkalun/ohjelmiston valintaprosessissa?
• Miten S&OP dataa voi hyödyntää ERP:ssä (kapasiteetti– ja materiaalisuunnittelu)

Tapahtuman kouluttajat

Toni Sirviö
Director Head of Planning

Toni Sirviö on toiminut eri tehtävissä Konecranesilla vuodesta 2005 lähtien. Hänen vastuualueisiinsa toimitusketjunhallinnan eri tehtävissä on kuulunut mm. projektinhallinta, globaali tilauksenkäsittely, hinnoittelu sekä erilaiset IT/ERP projektit ja kehitystehtävät. Vuodesta 2010 lähtien hänen vastuullaan on ollut suunnittelutoimintojen kehittäminen sekä operatiivinen Sales & Operations Planning. Tämänhetkisessä roolissaan suunnittelutoimintojen vetäjänä Toni vastaa siitä, että kysyntä ja tarjonta ovat tasapainossa ja että toimintoa kehitetään jatkuvasti yrityksen strategian mukaisesti.
Ennen Konecranesia, Toni työskenteli telekommunikaatiolaitteita valmistavassa Tellabs Inc.:ssä, jossa hänen vastuullaan Asiakaslogistiikkaorganisaatiossa olivat sekä taktinen että operatiivinen kysynnän- ja tuotannonsuunnittelu. Hän on myös Suomen Tuotannonohjausyhdistyksen ( STO Ry, www.sto-ry.com ) hallituksen puheenjohtaja.

Ilmoittaudu tästä

Hinta:
795 euroa + alv,
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYn jäsenille 715 euroa + alv.

Hinnat sisältävät kurssimateriaalin ja tarjoilut. Koulutus laskutetaan ennen tilaisuutta, viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. 

Liity samalla jäseneksi!
Saat kurssin jäsenhintaan, kun liityt ilmoittautuessasi jäseneksi. Kurssi ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta.

Ilmoittautuminen:
17.3.2020 mennessä

Tiedustele vapaita paikkoja myös viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Lisätietoja:
Maarit Mänttäri
, koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi,
0400 975 480

Majoitus:
Ei sisälly hintaan. Osallistuja voi varata majoituksen suoraan hotellista, jossa koulutus järjestetään.

Peruutusehdot:
Lue ehdot tästä

Kurssin kesto:
1 päivä

Aikataulu:
klo 9.00–16.30