Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Tehokas kilpailuttaminen – modernit menetelmät

Paikka: Original Sokos Hotel Presidentti (tai etänä, jos tilanne vaatii), Eteläinen Rautatiekatu 4, 00100 Helsinki
Aika: 26.10.2021 9:00 - 27.10.2021 16:00

Koulutuksen tukena on oppimisympäristö: ennakkokysely | sähköinen koulutusmateriaali | osallistavat työkalut | verkostoitumiskeskustelut | Lue lisää >


Kilpailuttaminen on ollut kautta aikojen hankinnan perinteinen lähestymistapa, mutta voiko perinteisellä kilpailuttamisella enää pärjätä?

Moderni hankinta hyödyntää toimittajamarkkinoiden mahdollisuudet ja tähän tarvitaan uudenlaista otetta myös kilpailuttamiselta. Tässä koulutuksessa opit, miten saat toimittajamarkkinoista mahdollisimman paljon irti ja miten kilpailutat suunnitelmallisesti ja tuottavasti oman liiketoimintaympäristösi erityispiirteet  ja kriteerit huomioiden. Kilpailutuksessa tärkeitä kriteereitä hinnan lisäksi voi olla esimerkiksi laatu, kokemus ja referenssit sekä aikataulut.

Koulutuksen käytyäsi

  • ymmärrät yrityksen sisäisen sekä ulkoisen liiketoimintaympäristön merkityksen kilpailuttamisen onnistumiseen
  • tiedät, miten voit välttää hankintojen valmisteluun liittyvät sudenkuopat
  • osaat soveltaa hankinnan kilpailuttamisen taitoja valiten oikean menetelmän eri tilanteissa saavuttaaksesi todellisia, mitattavissa olevia säästöjä hankinnan kokonaiskustannuksissa
  • hallitset ja osaat soveltaa käytännönläheisiä hankinnan työkaluja suunnitelmallisen ja tuottavan kilpailutushankkeen toteuttamisessa.

Tässä koulutuksessa opit ymmärtämään kilpailutuksen merkityksen osana aktiivista ja suunnitelmallista osto- ja hankintatoimintaa. Saat työkalut hankintojen tehokkaaseen kilpailuttamiseen ja oikean menetelmän valintaan eri kilpailutustilanteissa. Koulutuspäivässä opit oikeiden casejen ja todellisten esimerkkien avulla. Koulutuspäivää orientoi konkreetti ennakkotehtävä, joka auttaa sinua peilaamaan koulutuspäivällä opittua asiaa omaan työhösi. Koulutuspäivät ovat vuorovaikutteisia – työskentelet mm. pienryhmissä ja käyt keskusteluja niin kouluttajan kuin muiden osallistujien kanssa.

Koulutuspäivän jälkeen voit vielä täydentää osaamistasi Q&A-kyselytunnilla, joka järjestetään noin kuukauden kuluttua koulutuksen jälkeen.

Kenelle?

Koulutus sopii henkilöille, jotka ostavat tuotteita tai palveluita, ovat siirtymässä hankintatoimen tehtäviin tai hoitavat hankinnan tehtäviä oman toimensa ohessa.


Koulutus on osa hankinnan koulutusohjelmaa (taso 2), mutta sen voi suorittaa myös erikseen.

Koulutuksen ohjelmaan pääset tutustumaan sivuston ylälaidasta kohdasta Ohjelma.

Ilmoittaudu tästä


Huomaa myös:

Tapahtuman ohjelma

Suunnitelmallinen kilpailutus

  • Hankintatarpeiden syntyminen
  • Liiketoiminnan ja hankinnan tavoitteet
  • Oma asema markkinoilla
  • Ostosalkkuanalyysi
  • Jatkuva kilpailutus vai kumppanuus
  • Kilpailutuksen tavoitteet
  • Kilpailutuksen projektointi – miten hankitaan

Kilpailutusprosessi

  • Vaatimusmäärittelyt – mitä, milloin ja kuinka paljon?
  • Toimittajamarkkinatutkimus
  • Toimittajavaatimukset
  • Tarjouspyyntömenettelyt
  • Verifiointimenettelyt
  • Sähköiset työkalut – case
  • Sopimusvaihtoehdot

Toimittajan valinta ja valmistelu

  • Toimittajavastineiden vertailu ja analysointi
  • Toimittajien taustakartoitus
  • Toimittajien vertailu
  • Kustannusrakenneanalyysi ja tavoitekustannus
  • Riskianalyysi
  • Toimittajan valinta
  • Toimittajamuutoksen valmistelu
  • Sopimusneuvottelut ja -viimeistely

Kilpailutuksen tulosten jalkautus

  • Sopimuksen käyttöönotto
  • Hallittu toimittajavaihdos
  • Sisäinen yhteistyö toimittaja- ja sopimusvaihdoksen onnistumiseksi
  • Yhteistyön käynnistäminen ja toimittajan ohjaaminen
  • Toimittajan ja sopimuksen seuranta ja mittaaminen
  • Kilpailutuksen onnistumisen arviointi

Tapahtuman kouluttajat

Petri Hällfors
Procurement Consultant

Petri Hällforssilla on hankinnan ja logistiikan kehittämiskokemusta yli 15 vuoden ajalta kansainvälisen hankinnan, ostotoiminnan, toimitusketjun hallinnan ja logistiikan tehtävissä eri yrityksissä. Tämän työkokemuksen kautta hänellä on

  • monipuolista hankintakokemusta strategisesta hankinnasta, projektiostoista, investointihankkeista ja epäsuorista hankinnoista sekä
  • logistiikan kokemusta kuljetusten organisoinnista, kilpailutuksista ja kuljetussopimuksista sisältäen kumipyörä-meri-lento ja end-to-end ratkaisut

Hankinnan ja logistiikan syvää asiantuntijuutta tukee kattava tietämys eri toiminnanohjaus ja- laatujärjestelmien sisällöistä sekä vaatimuksista

Petri on toiminut hankinnan,oston ja logistiikan tehtävissä mm. Technion oy, Trafotek oy, Wiima Logistics oy ja PerkinElmer yrityksissä. Nykyään Petri toimii projekti- ja hankintapäällikön rooleissa ValueSource oy:ssa.

Petri on aktiivien LOGY ryn jäsen ja toiminut mm. LOGY ryn hallituksen jäsenenä sekä Varsinais-Suomen johtoryhmän puheenjohtajana ja jäsenenä. Hän myös kouluttaa aktiivisesti LOGYn koulutuksissa ja tapahtumissa.

Ilmoittaudu tästä

HINNAT

23.6. saakka (säästä 150 €)

  • LOGYn jäsenille 1 105 € + alv
    (norm. 1 255 € + alv)
  • Muille 1 245 € + alv
    (norm. 1 395 € + alv)

9.8. saakka (säästä 100 €)

  • LOGYn jäsenille 1 155 € + alv
    (norm. 1 255 € + alv)
  • Muille 1 295 € + alv
    (norm. 1 395 € + alv)

Hinnat sisältävät tarjoilun sekä sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön n. kaksi viikkoa ennen ja jälkeen koulutuspäivien. Laskutus noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Tutustu jäsenyyteen.

Ilmoittautuminen
20.10.2021 mennessä

Lisätietoja
Maarit Mänttäri
koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi
0400 975 480

Peruutusehdot
Lue ehdot tästä

Koulutuksen kesto
2 päivää

Aikataulu
1. päivä klo 9.00-16.30
2. päivä klo 8.30-16.00

Tällä koulutuksella on IFPSM:n PAS-sertifikaatti - lue lisää >