Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Toimittaja-arvioinnin kehittäminen

Paikka: Etäkoulutus,
Aika: 12.09.2024 09:00 - 17.09.2024 13:00

Toimintaympäristön ja taloussuhdanteiden nopeat muutokset ovat nostaneet toimittajamarkkina- ja toimittajariskien hallinnan entistä tärkeämpään rooliin niin yrityksissä kuin julkisissa organisaatioissa.

Ovatko nämä asiat kunnossa edustamassasi organisaatiossa? Löytyykö teiltä toimintamallit ja prosessi, jossa arvioidaan ja analysoidaan potentiaalisten tai jo olemassa olevien yhteistyökumppanien taloudellista suorituskykyä ja riskejä sekä kykyä täyttää asetetut vaatimukset nopeastikin muuttuvissa tilanteissa?

Mitä opit koulutuksessa?

Toimittaja-arviointi on tärkeä osa hankinnan prosesseja ja toimitusketjun hallintaa. Tässä uudessa, ajankohtaisessa tehokoulutuksessa paneudutaan toimittajien taloudellisen suorituskyvyn ja riskien arviointiin hankinnan koko elinkaaren näkökulmasta.

Koulutus antaa selkeän kokonaiskuvan toimittaja-arvioinnin ulottuvuuksista ja hyvän perustan toimittaja-arviointimenetelmien ja mittariston kehittämiselle omassa toimintaympäristössä. Lisäksi koulutuksessa perehdytään siihen, mistä toimittajan tai palveluntarjoajan hinta muodostuu ja miten kustannusrakenteita voidaan mallintaa.

Monipuolinen, interaktiivinen ja käytännön harjoitteita ja esimerkkejä sisältävä koulutus antaa hyvät valmiudet opittujen asioiden käytäntöön viemiselle omassa toimintaympäristössä. Onnistunut toimittaja-arviointi luo perustan kehitykselle ja jatkuvalle parantamiselle: hankinnan arvontuotto lisääntyy ja kilpailukyky paranee.

Kenelle?

Koulutus soveltuu kaikille hankinnan ammattilaisille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan taloudellisten asioiden ja toimittajien hallinnassa. Erityisen hyvin kurssi soveltuu toimittajavalinnasta vastaaville ja siihen osallistuville, toimittajahallinnasta vastaaville, hankinta- ja kategoriapäälliköille sekä hankinnan ja riskienhallinnan kehittäjille.

Ilmoittaudu tästä


Tapahtuman ohjelma

Hankinnat ja talous

  • Mistä yrityksen suorituskyky muodostuu?
  • Yrityksen taloudelliset toimintaedellytykset - mitä hankinnan ammattilaisen on hyvä tietää?
  • Tilinpäätöksen tuotokset tuloslaskelma ja tase – mitä ne kertovat hankinnan ammattilaiselle? Mihin asioihin on hyvä kiinnittää huomiota?

Näkökulmia toimittaja-arviointiin

  • Toimittaja-arviointi luo perustan kehitykselle ja jatkuvalle parantamiselle
  • Toimittaja-arvioinnin ulottuvuudet ja menetelmät

Toimittajien taloudellisen suorituskyvyn arviointi

  • Miksi toimittajan taloudellisen suorituskyvyn arviointi on entistä tärkeämpää?
  • Millaisissa tilanteissa toimittajan taloudellista suorituskykyä on suositeltavaa arvioida?
  • Taloudellisen suorituskyvyn arvioinnin menetelmät, tietolähteet ja työkalut
  • Eri tilanteisiin sopivien toimittajan taloudellisen suorituskyvyn arviointimenetelmien rakentaminen

Toimittajan kustannusrakenteen mallintaminen

  • Mitä toimittajan hinnan takana on?
  • Mitä hyötyä hankinnan ammattilaiselle on toimittajan kustannusrakenteen ymmärtämisestä?
  • Miten toimittajan kustannusrakenteita voi mallintaa?

Oma kehittämispolku jatkoon

  • Yhteenveto – koulutuksen tärkeimmät opit ja oivallukset
  • Koulutuksessa opittujen asioiden hyödyntäminen omassa yrityksessä tai organisaatiossa

Tapahtuman kouluttajat

Hanna Pajunen-Muhonen
Toimitusjohtaja

Hanna Pajunen-Muhonen toimii Innodea Oy:n toimitusjohtajana ja johtavana asiantuntijana. Hänellä on monipuolinen kokemus hankinnan ja toimitusketjujen kehittämisestä teollisuudessa, kaupassa sekä palvelu- ja julkisella sektorilla. Hän on työskennellyt mm. VTT:llä ja asiantuntijapalveluyrityksissä vastuullisissa johtotehtävissä ja vetänyt laajoja tutkimus- ja kehittämishankkeita. Hän on kirjoittanut yhdessä Kari Ilorannan kanssa vuonna 2008 ilmestyneen, vuosina 2012 ja 2015 täysin uudistetun kirjan ”Hankintojen johtaminen – ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan”. Hän opettaa hankintojen johtamista myös yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa.

Hanna Pajunen-Muhonen on kysytty ja pidetty luennoitsija ja valmentaja, joka yhdistää käytännön kokemuksen ja akateemisen otteen. Hän on toiminut lukuisten yritysten ja organisaatioiden kanssa ja hänen vahvuuksiaan ovat erityisesti laaja-alainen kokemus ja osaaminen hankintojen johtamisesta ja organisoimisesta, hankintastrategioiden laatimisesta sekä hankintatoimen ja hankintakyvykkyyksien kehittämisestä. Hän toimii myös LOGYn hankinnan koulutusohjelman tuotepäällikkönä.

Ilmoittaudu tästä

AIKATAULU

Ilmoittautuminen
11.9. mennessä

Koulutuspäivät
12.9. klo 9.00–13.00
17.9. klo 9.00–13.00

Koulutuksen kesto
2 x 0,5 pvää


HINNAT

• Jäsenhinta 715 € + alv
• Hinta muille kuin jäsenille 845 € + alv

Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön noin kaksi viikkoa ennen koulutuspäiviä ja kuukauden päivien jälkeen.

Katso peruutusehdot.

Liity samalla jäseneksi! Tutustu jäsenetuihin.


Oppimisympäristössä

  • ennakkovalmistautuminen
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osaamistestit
  • osallistavat työkalut

LISÄTIETOJA

Maija Syvänen
Palvelupäällikkö
maija.syvanen@logy.fi
050 313 7259