Tapahtuman kuvaus Kouluttajat

Tuontikaupan hallinta

Paikka: Original Sokos Hotel Presidentti | Helsinki, Eteläinen Rautatiekatu 4
Aika: 04.10.2023 09:00 - 16:00

Hallitsetko tuontiprosessin kaikki vaiheet ja kuljettamiseen liittyvät lukuisat asiakirjat, kustannusrakenteen sekä ajankohtaiset asiat? Tunnetko maahantuontiin ja tullaukseen liittyvät lukemattomat säädökset ja tulevat muutokset? Osaatko minimoida riskejä ja tiedätkö, mistä kokonaiskustannukset muodostuvat?

Tuontitehtäviä hoitavana sinulla on oltava laaja ammattitaito ja sinun on hallittava kaikki tuontiprosessissa huomioitavat seikat. Tärkeää on, että pysyt selvillä alaan vaikuttavista muutoksista kuten säädösten uudistuksista. Tuontikaupassa keskeistä on myös kustannusten ja riskien hallinta, johon erityisesti tämänhetkinen toimintaympäristö asettaa haasteita. Esimerkiksi raaka-ainepula ja häiriöt tilaus-toimitusketjuissa vaativat taitoja, joiden avulla pystytään välttämään kuluja ja minimoimaan riskejä.


Koulutuksen käytyäsi

  • tunnet tuontiprosessin yksityiskohtaisesti alusta loppuun
  • vahvistat taitojasi tuontikaupan kustannusten ja riskien hallinnassa
  • tunnet tuonnissa tarvittavat asiakirjat
  • hallitset sekä EU:n sisäkaupan että ulkopuolisen tuonnin erityispiirteet
  • ymmärrät, miten globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat kaupankäyntiin.

Käytännönläheisessä koulutuksessa käymme läpi tuontikaupan koko kaaren. On tärkeää esimerkiksi sopia yritykselle mahdollisimman tarkoituksenmukaiset maksuehdot, toimituslausekkeet ja vakuutukset.

Päivän aikana perehdymme myös siihen, miten valitaan kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuva kuljetusmuoto. On lisäksi huomioitava ja hallittava asiakirjat, kustannukset ja kuljetuksiin liittyvät erityispiirteet. Edellä mainitut asiat täytyy selvittää niin EU-sisäkaupassa kuin EU:n ulkopuoleltakin tapahtuvassa kaupankäynnissä. Saat ymmärrystä kokonaiskustannusten syntymisestä sekä siitä, miten voit minimoida riskejä esimerkiksi oikeilla toimituslauseke- ja kuljetusmuotovalinnoilla.

Koulutuksessa käsitellään myös EU:n ulkopuolisen eli niin kutsutuista kolmansista maista tapahtuvan tuonnin erityispiirteitä. Kiinnitämme huomiota erityisesti tuontitullaukseen sekä tullien ja muiden tuontiverojen määräytymiseen, tullilainsäädännön muutokset huomioiden.


Ohjelma

Kuljetusasiakirjat

  • Bill of Lading
  • Kansainvälisen maantieliikenteen yleiset kuljetusehdot
  • Pohjoismaisen Speditööriliiton yleiset määräykset (PSYM)

Maksuehdot ja maksutavat

Toimituslausekkeet

  • Incoterms 2020
  • Finnterms
  • Laivausehdot

Kuljetusmuodot ja -sopimukset sekä vakuuttaminen

  • Meri-, lento- ja autokuljetukset
  • Kuljetussopimukset

Tuonti kolmansista maista

  • EU:n ulkopuolinen kauppa
  • Vakuudet
  • Tullietuuskohtelut
  • Tulliselvitysmuodot ja -menettelyt
  • Tullinimike
  • Tullausarvo

Case-harjoitukset


Kenelle?

Kaikille tuontikauppaa tekevien yritysten vienti-, tuonti- ja logistiikka-asiantuntijoille.

Ilmoittaudu tästä

Koulutus on käytännönläheinen. Saat kouluttajan esimerkkien avulla ymmärrystä kimurantteihin asioihin. Koulutuksessa keskustellaan, tehdään ryhmätöitä ja harjoituksia. Koulutuksen jälkeen sinulla on vielä mahdollisuus saada kouluttajan sparrausta tuontiasioihin noin kuukauden kuluttua koulutuksen jälkeen Q&A -keskustelussa, joka järjestetään etänä.

Tapahtuman kouluttajat

Terttu Rinne

Terttu Rinteellä on vankka kokemus ulkomaankaupan ja hankinnan tehtävistä ja työskentelystä kansainvälisessä toimintaympäristössä. Hän on toiminut urallaan muun muassa logistiikka-, huolinta- ja hankintapäällikkönä. Koulutukseltaan hän on tradenomi (YAMK).

Ilmoittaudu tästä

AIKATAULU

Ilmoittautuminen
25.9. mennessä

Koulutuspäivä
4.10. klo 9.00–16.00

Koulutuksen kesto
1 päivä


HINNAT

Jäsenhinta 755 € +alv
Hinta muille kuin jäsenille 845 € +alv

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Tutustu jäsenetuihin.

Hinnat sisältävät tarjoilun ja sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön noin kaksi viikkoa ennen ja jälkeen koulutuspäivän. Laskutus noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.

Katso peruutusehdot.


Oppimisympäristössä:

  • ennakkokysely/-tehtävä
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osallistavat työkalut
  • Q&A-keskustelut.

LISÄTIETOJA

Maija Syvänen
Palvelupäällikkö
maija.syvanen@logy.fi
050 313 7259