Tapahtuman kuvaus Kouluttajat

Vientikaupan hallinta

Paikka: Original Sokos Hotel Presidentti | Helsinki,
Aika: 23.5.2023 9:00 - 16:00

Hallitsetko vientiprosessin kaikki osa-alueet, kuten tilauksen yksityiskohdat, asiakirjat, kuljetuksen, tullauksen ja lukemattomat säädökset?

Vientitehtäviä hoitavana sinulla on oltava laaja ammattitaito ja hallittava kaikki vientiprosessissa huomioitavat seikat. Tärkeää on myös, että pysyt selvillä alaan vaikuttavista muutoksista, kuten säädösten uudistuksista.


Koulutuksen käytyäsi

  • tunnet yksityiskohtaisesti vientiprosessin alusta loppuun
  • tunnet viennissä tarvittavat asiakirjat
  • hallitset sekä EU:n sisäisen että ulkopuolisen viennin erityispiirteet
  • ymmärrät, miten globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat kaupankäyntiin ja vientiin
  • hahmotat, kuinka tuote- ja palveluosaaminen sekä asiakashallinta liittyvät vientikauppaan
  • osaat valita kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuvan kuljetusmuodon.

Päivän aikana perehdymme myös siihen, miten valitaan kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuva kuljetusmuoto. On lisäksi huomioitava ja hallittava asiakirjat, kustannukset ja kuljetuksiin liittyvät erityispiirteet. Edellä mainitut asiat täytyy selvittää niin EU-sisäkaupassa kuin EU:n ulkopuoleltakin tapahtuvassa kaupankäynnissä.


Ohjelma

Vientikaupan ja -toimitusten toteuttaminen

Kansainvälinen kaupan rakenne

  • YK:n kauppamenettelyohjeet
  • Kaupparyhmittymät ja kauppapolitiikka
  • EU kaupparyhmittymänä
    • Taric-asetus ja tariffiointi
    • Verotuskäytännöt esim. ALV ja valmisteverot
    • Alkuperäsäännöt viennin yhteydessä
    • Trade, data access database
    • Vientilaivauskäsikirja

Vientikaupan toteutus

  • EU:n asettamat vaatimukset vientikaupalle
    • Viranomaiset, määräykset ja toimitavat
  • Kaupallinen sopimus
    • Sopimuksien riskeiltä suojautuminen
    • Toimituslausekkeet ja maksuehdot viennissä
  • Jakelukanavaratkaisut
    • PSYM 2015 ja kuljetuskonventtien määräykset
    • Kuljetusmuodot ja valintaperusteet
    • Vientihuolinta ja toimitusprosessit
    • Varastojen rooli viennissä
  • Dokumentaatio
    • Vienti- ja kuljetusdokumentit
    • Kuljetusvakuutukset
    • Seuranta ja raportointi

Kenelle?

Kaikille vientikauppaa tekevien yritysten vienti-, tuonti- ja logistiikka-asiantuntijoille.

Ilmoittaudu tästä

Käytännönläheisessä koulutuksessa käymme läpi vientikaupan koko kaaren, mm. mitä tekijöitä tilauksen ja kauppasopimuksen laadinnassa on huomioitava. On tärkeä esimerkiksi sopia yritykselle mahdollisimman tarkoituksenmukaiset maksuehdot, toimituslausekkeet ja vakuutukset.

Tapahtuman kouluttajat

Hannu Soininen
Toimitusjohtaja

Hannu Soininen on SCM (Supply Chain Management) asiantuntija, jolla on yli 30 vuoden kokemus vaativista toimitusketjun kehittämishankkeista niin strategiatyöskentelystä kuin operatiivisten toimintojen kehittämisestä, erityinen painopiste on ollut toimitusketjun ratkaisujen tuottaminen. Hänellä on vahva osaaminen toimitusketjun toimintojen operatiivisen vuorovaikutuksen kehittämisestä; hankinta, tuotanto, varastointi, kuljetus, myynti, talous ja johtaminen. Hän on työskennellyt yli 10 vuotta liikkeenjohdon konsulttina ja yrittäjänä.

Hannu on myös partneri yrityksessä, joka tuottaa agenttiteknologiaan perustuvia reaaliaikaisia, autonomisia ja pelimäisiä tekoälynohjelmistoja kompleksisten toimitusketjun suunnitteluun ja simulointiin.

Hannun koulutusmetodiikka on osallistaa opiskelijoita ja käsitellä heidän ympäristönsä haasteita ja hyvin olevia asioita koulutuksen yhteydessä. Hannu on innostava ja monipuolinen kouluttaja, johon voi ottaa yhteyttä koulutuksen jälkeen aina kun haluaa mielipiteitä asioiden hoitamiseen.

Ilmoittaudu tästä

AIKATAULU

Ilmoittautuminen
16.5. mennessä

Koulutuspäivät

23.5. klo 9.00-16.00

Koulutuksen kesto
1 päivä


EARLY BIRD-HINNAT 15.1.2023 ASTI!
• Early Bird jäsenhinta 655 € + alv (normaali jäsenhinta 755 € + alv)
• Early Bird hinta muille kuin jäsenille 745 € + alv (normaali hinta 845 € + alv.)

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta.

Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön noin kaksi viikkoa ennen ja jälkeen koulutuspäivän. Laskutus n. kaksi viikkoa ennen tilaisuutta. Katso peruutusehdot.


Oppimisympäristössä:

  • ennakkokysely/-tehtävä
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osallistavat työkalut
  • Q&A-keskustelut.

Lisätietoja
Maija Syvänen
Palvelupäällikkö
maija.syvanen@logy.fi
050 313 7259

”Kurssi oli todella antoisa ja kouluttajat todellisia asiantuntijoita!”
”Mielenkiintoinen ja käytännönläheinen”
”Hienoa! Esimerkit olivat elävöittäviä ja niistä oppii parhaiten.”
”Hyödyllinen, tuli paljon uutta tietoa sekä tietojen päivitystä.”