LOGY Etelä järjesti Vastuullisesti kuluttajalle -webinaarin

20.04.2021

Huhtikuun webinaarissa pohdittiin yhdessä muuttuvaa kuluttajakäyttäytymistä sekä vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä toimitusketjussa.

Kuluttajat odottavat yhä enemmän läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta yrityksiltä, mutta eivät välttämättä ole valmiita tinkimään nopeista ja edullisista – jopa ilmaisista – toimituksista, saati maksamaan vastuullisuudesta lisähintaa. Lisäksi kysyntä kasvaa jatkuvasti, mutta maapallon resurssit ovat rajalliset. Yrityksillä ja niiden toimitusketjuilla on merkittävä rooli ilmastokriisin ratkaisussa, ja tarvitsemme ympäristövastuullisempia toimia sekä aktiivisempaa kiertotalouden mallien etsimistä, jotta toimitusketjut pystyvät vastaamaan kuluttajien kasvavaan kysyntään tulevaisuudessa.

LOGY Etelän järjestämässä Vastuullisesti kuluttajalle -webinaarissa 20.4.2021 pohdimme muun muassa sitä, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia muuttuneet elämäntavat ja ostotottumukset asettavat toimitusketjuille, mitä toimitusketjun vastuullisuus vaatii ja mikä on vastuuttomuuden hinta. Vieraiksi saimme vastuullisten toimitusketjujen asiantuntijat Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhornin, joka konkreettisin esimerkein ja datan siivittämänä kertoi muuttuvan kuluttajakäyttäytymisen vaikutuksista toimitusketjuun alati kasvavan verkkokaupan näkökulmasta, sekä Aalto-yliopiston logistiikan professori Katri Kaupin, joka piti herättelevän puheenvuoron läpinäkyvyydestä – vastuullisen toimitusketjun kulmakivestä.

Tunnetko oman yrityksesi toimitusketjun? Olisitko valmis maksamaan vastuullisemmasta vaihtoehdosta verkkokauppaostoksia tehdessäsi?

Viimeistään koronapandemia on herättänyt monet yritykset kartoittamaan toimittajaverkostoaan saatavuusriskin takia. On kuitenkin monia muitakin syitä, miksi yrityksen tulisi tuntea toimitusketjunsa läpikotaisin. Kuluttaja ei esimerkiksi tee eroa yrityksen ja sen toimitusketjun välillä, jos vastuullisuusrikkomuksia tulee esille. Lisäksi elinkeinoelämä ja akateeminen maailma ovat yhtä mieltä siitä, että vastuullisuus ei ole enää vaihtoehto vaan elinehto, ja kuten Katri esityksensä otsikossa totesi, toimitusketjun läpinäkyvyys on vastuullisuuden olennainen edellytys.

Riskit ovat ilmiselvät – entä sitten hyödyt? Vastuullisuuteen tähtäävät toimitusketjun hallinnan keinot eivät suinkaan ole ristiriidassa perinteisten, tehokkuuteen pyrkivien keinojen ja tavoitteiden kanssa – päinvastoin, ne kulkevat käsikädessä. Lisäksi on hyvä muistaa, vaikka suurin osa kuluttajista ei ihan vielä ole valmiita maksamaan vastuullisuudesta extraa, sijoittajat ja niin kutsutut trendsetterit sen sijaan ovat. Tällä hetkellä yritykset voisivat harkita esimerkiksi vastuullisemman tuotteen, palvelun tai toimitusvaihtoehdon tarjoamista kuluttajalle nykyisen lisäksi.

Näiden ajatusten ja faktojen lisäksi saimme puheenvuoroissa mm. konkreettisia vinkkejä toimittajaverkoston nykytilan ja sen ”pimeiden kulmien” kartoitukseen, verkkokaupan vastuullisuuden parantamiseen sekä tuotteen elinkaaren pidentämiseen. Kuulimme myös case-tarinoita malliesimerkeistä hyvistä vastuullisuustoimista globaaleilta ja kotimaisilta toimijoilta. Lisäksi jaoimme pienryhmissä omakohtaisia kokemuksia ja ajatuksia vastuullisuusteemoista, ja keskustelua kirvoittivat myös runsas kysymysten määrä Mentimeter-alustalla, jossa osallistujat saivat äänestää, esittää kysymyksiä ja kommentoida anonyymisti.

Tapahtuma keräsi paljon kiitosta osallistujilta ja sai arvosanaksi huiman 9,75 (asteikko 1-10)! Alla kootusti saamiamme kommentteja.

”Todella hyvät esitykset. Interaktiivisuustyökalun käyttö hieno lisä. Energisesti vedetty tilaisuus.”

”Todella tärkeä aihe, jonka hyvät puhujat ja aktiiviseksi tehty tapahtuma oli loistava setti!”

”Paras LOGYn tilaisuus ever!”

Suuri kiitos osallistujille ja upeille puhujillemme!

LOGY Etelän kevään tapahtumien teemana oli vastuullisuus ja muuttuva kuluttajakäyttäytyminen. Tämän teeman ympärille rakentuu vielä yksi tuleva tapahtumamme, jonka järjestämme yhteistyössä kuljetusfoorumin kanssa. Syksyllä tapahtumien teemana ovat innovaatiot ja älykäs toimitusketju, joihin liittyen tulemme järjestämään ainakin yhden yritysvierailun sekä joulukuun teemailtapäivän vuosikokouksen yhteydessä. Marraskuussa LOGY Etelä ja LOGY Young Professionals järjestävät yhteistyössä Urban Logistics -aiheisen seminaari-illan. Tervetuloa mukaan!