Kasvanut logistiikka-alalle

Alex Backman on toisen polven logistiikan ammattilainen. Finnlink-varustamolla toimitusjohtajana uran tehnyt Christer-isä ei poikaansa ohjannut alalle, mutta lapsuus satamien ja rahtialusten kupeessa ei jättänyt sijaa sattumalle.

ALEX BACKMAN

Finnlinesin avainasiakaspäällikkö vuodesta 2019 lähtien. Toiminut aiemmin muun muassa Viking Line Cargolla Sales- & Project Managerina (2012-2019) ja DB Schenkerissä ajojärjestelijänä.

Koulutus: Kauppakorkeakoulu
Perhe: Avopuoliso ja kaksi lasta
Kotipaikka: Helsinki
Harrastukset: Lasten kanssa leikkiminen, jalkapallo
Mukana LOGYssä: Kuljetusfoorumin johtoryhmän jäsen


Kotona minulle ei koskaan tuputettu tätä alaa, mutta jälkeenpäin ajateltuna, olen valmistautunut alalle koko ikäni. Lapsuuteni seurasin aitiopaikalta rahtivarustamoiden toimintaa. Kun muut lapset matkustivat Tukholmaan matkustajavarustamoiden pallomerissä, meidän perhe matkusti Saksaan ro-ro-aluksilla tai Uusikaupunki-Hargshamn-väliä junalautalla. Istuin siellä rekkakuskien välissä ja ihastelin, kuinka ihmeellistä maailmaa se oli.

Kun Finnlink siirtyi Naantali-Kapellskär-linjalle 90-luvun jälkipuoliskolla, olin kasvanut jo siihen ikään, että sain tehdä ensimmäisiä kesätöitä.

Rekkojen pituusmittauksesta se sitten lähti. Laskutus perustui rahtimetreihin ja ensimmäinen varsinainen tehtäväni oli tarkistaa, ettei rekkojen pituuksia ilmoitettu alakanttiin. Sittemmin olen ajanut niin trukkia, toiminut lastaajana kuin ollut matkustaja- ja rahtiselvityksissä. Pidin aina tärkeänä, että näen kuljetusalaa usealta eri kantilta.

Suomessa kuljetusala on verrattain pieni, etenkin ulkomaan liikenteen osalta. Uskon, että jos eteen tulee todella sinua kiinnostava tilaisuus, niin siihen kannattaa silloin heti tarttua.

Työni Viking Linen rahtiosastolla alkoi tämänkaltaisella nopealla päätöksellä opintojen viimeistelyn ja avoimen työmahdollisuuden väliltä. Kiitos, otan tehtävän! vastasin lähes epäröimättä.

Alalla minua kiinnostaa monipuolisesti etenkin erilaiset kuljetusjärjestelmät. Työni on sopiva yhdistelmä hands on -tekemistä, suunnittelua ja uuden visioimista. On hienoa esimerkiksi olla mukana uusien reittien suunnitteluprosesseissa ja antaa oma näkemykseni, miten voisimme vastata asiakkaidemme kuljetustarpeisiin entistä paremmin, markkinaehtoisesti.

Suomi elää ulkomaankaupasta ja nykyinen työnantajani, Finnlines, on siinä tärkeässä osassa. Laaja reittiverkostomme on avannut silmäni Suomen monipuolisille tavaravirroille. Finnlinesilla on myös hienoa, että asiakaskuntamme on kirjava. Meillä on asiakkaina isoja ja keskisuuria kansainvälisiä logistiikkayhtiöitä, ja sitten meillä on paljon pieniä yrityksiä ja yrittäjiä. Viihdyn, kun alalla on erilaisia ihmisiä, aina koulutetuista johtajista ”self-made entreprenööreihin”, joiden kanssa on antoisaa olla tekemisissä.

Korona-aikana haastavaa on ollut, kun ei ole päässyt tapaamaan asiakkaita tai kollegoita kasvotusten, eikä siten hoitamaan työtä tavalla, joka itselleni olisi luontevaa. Puhelimessa ja Teamsissa on toki vietetty aikaa senkin edestä.

Asiakkaiden kanssa toimiessa myös oma näkemys avartuu, johon toki myös auttaa aikani niin kutsutulla ”kumipyöräpuolella”. Samalla tavalla esimerkiksi LOGY on hieno yhteisö, jossa pääsee verkottumaan myös sidosryhmien kanssa ja tapaamaan kuljetuspalveluiden ostajia, eli useimmiten asiakkaidemme asiakkaita. Monipuolisen ja eheän maailmankuvan maalaamisessa tämänkaltaiset foorumit ja ihmisten kohtaamiset ovat tärkeitä."

Seuraava >
< Edellinen
Uratarinoita-etusivu