LOGY Satakunnan alueen vierailu Münchenin logistiikkamessuilla

22.05.2020

Kirjoittaja: Anne Suominen

Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n Satakunnan alueen perinteisesti järjestämä ryhmämatka joka toinen vuosi järjestettäville Münchenin logistiikkamessuille alkoi Satakunnasta yhteiskuljetuksella Helsinki-Vantaan lentokentälle. Ryhmämatkalle osallistui 16 logistiikka-alan asiantuntijaa pääasiassa Satakunnasta, Varsinais-Suomesta ja Etelä-Karjalasta. Lisäksi opiskelijat järjestivät oman matkan erikseen maateitse.

Suora lento Helsingistä laskeutui aikaisin aamupäivällä Münchenin lentokentälle, josta jatkettiin hotellin kautta suoraan messualueelle. Rauman Satama, Turun Satama ja Helsingin Satama olivat sponsoroineet ryhmälle pääsyliput messuille kolmelle päivälle. Rauman Satamalla ja Europortsilla oli yhteisosasto. Turun Sataman ja Helsingin Sataman osastot olivat osa laajempaa suomalaisten toimijoiden Finland-messuosastokokonaisuutta.

Messualue oli erittäin laaja. Näytteilleasettajia oli yli 2500 ja vierailijoita odotettiin n. 60 000. Messualue koostui 10 valtavasta hallista ja lisäksi oli ulkoalue.

Tutustuminen messuosastoihin tapahtui pienissä muuttuvissa ryhmissä. Osa kiersi järjestyksessä messuhalleja ja osa oli tehnyt tarkemman suunnitelman käyden etukäteen suunnitellun ohjelman mukaisesti eri osastoilla. Osastot olivat asiantuntevasti rakennettuja ja esittelijät osastoilla olivat asiantuntevia. Esitettyihin kysymyksiin sai vastaustaukset ja jos jotakin ei heti tiedetty, niin kysymyksiin sai jälkikäteen vastauksen.

Messuosastojen lisäksi päivittäin oli neljässä eri hallissa asiantuntijaluentoja ja paneelikeskusteluja. Esityskielenä oli pääsääntöisesti joko saksa tai englanti. Lisäksi saksankieliset esitykset oli simultaanitulkattu englanniksi ja päinvastoin. Ryhmän jäsenet kävivät kuuntelemassa eri luentoja oman kiinnostuksen mukaisesti. Jälkeen päin keskusteltiin eri luentojen sisällöistä.

Ensimmäisen päivän iltaan ryhmälle oli varattu yhteisruokailu ravintola Hofbrauhausiin, johon siirryttiin hotellilta kävellen. Ravintola on paikallisesti kuuluisa ja erittäin suosittu turistien keskuudessa. Tarjolla oli paikallista ruokaa ja erilaisia musiikki- ja tanssiesityksiä. Valitettavasti ruokailu ei sujunut ihan suunnitellusti ja seuraavalla kerralla yhteisruokailu järjestetään toisin.

Toinen matkapäivä käytettiin kokonaisuudessaan messuilla, jonne mentiin aikaisin aamupäivällä messujen auettua. Münchenin keskustasta oli suora metroyhteys messualueelle, mikä teki liikkumisesta helppoa.

Kolmannen messupäivän aamuna luovutettiin hotellihuoneet ja otettiin matkatavarat mukaan messuille, jossa oli matkatavarasäilytys. Paluulento lähti alkuillasta ja messuilta oli suora linja-autoyhteys lentokentälle. Paluulento oli Helsingissä myöhään illalla ja yhteiskuljetuksella palattiin Satakuntaan varhain lauantaina aamuyöllä.

Messumatkakokemukset

Osallistuin messumatkalle osana SataDiLogiksen sidosryhmäyhteistyötä ja kansainvälistä varkostoitumista. Koin matkan erittäin antoisaksi oppien paljon uutta kattavasti koko logistiikka-alasta. Oli yllättävää, kuinka kattavasti kolmen päivän aikana ehti kiertää messuosastoilla ja kuinka paljon uutta informaatiota sai ja pystyi omaksumaan. Päiväohjelman suunnittelua helpotti messukatalogi ja mobiilisovellus, joissa oli mm. kaikki näytteilleasettajat ja päivittäinen ohjelma.

Kuuntelemani luennot olivat tietopitoisia ja antoivat paljon uutta tietoa. Muutama esimerkki kuuntelemistani luennoista: Digitalization and Cybersecurity threats in the Transportation and Logistics, Artificial Intelligence - Logistics Gets Smarter and More Autonomous ja Greater Security for Logistics Processes: Averting Danger at the Site Border Messuilla oli myös jaossa päivittäin messulehti, jossa oli näytteilleasettajien ja luennoitsijoiden haastatteluja sekä kohokohtia edellisen päivän tapahtumista.

Tärkeää oli päästä itse näkemään, testaamaan ja kokeilemaan erilaisia ratkaisuja liittyen esimerkiksi pakkauksiin, lämpösäädeltyihin kuljetuksiin ja tavaroiden suojaamiseen lämpötilavaihteluilta ja kosteudelta kuljetusten aikaan. Sain myös vastauksia moniin yksityiskohtaisiin kysymyksiin, jotka ovat mietityttäneet aikaisemmin, esimerkiksi erilaiset ahtaussäkit ja niiden eroavaisuudet, erikoiskuljetuksiin tarkoitettujen lentokoneiden rahtitilojen pohjakuvat, eri koneiden eroavaisuudet sekä muunneltavuus soveltuvuus eri tarkoituksiin. Näistä asioista oli helpompi jutella kasvotusten erilaisten mallien äärellä kuin olisi ollut viestitellä sähköpostin kautta tai puhua puhelimessa. Nyt on myös helpompi olla jatkossa yhteydessä, kun voi viitata aikaisempaan keskusteluun.

Messut tarjosivat samalla myös erinomaisen mahdollisuuden verkostoitua kansainvälisten toimijoiden kanssa, johon muuten ei ole ollut mahdollisuutta. Uusia kontakteja on mahdollista hyödyntää tuotaessa uutta osaamista Satakuntaan ja lisättäessä yritysten kansainvälisiä kontakteja.

Näiden hyötyjen lisäksi arvokasta oli ryhmämme yhtenäisyys, jonka kautta sain uusia kansallisia kontakteja ja yhteistyösuhteita tulevaa toimintaa ajatellen. Oli myös hyödyllistä osallistua messuille ryhmän mukana siinäkin mielessä, että osa oli ollut messuilla jo aikaisemminkin osaten antaa hyviä vinkkejä myös etukäteisvalmistautumiseen. Tämä mahdollisti mahdollisimman suuren hyödyn saamisen messuista ja koko matkasta. Messumatkan kokonaisanti oli hyvä ajatellen SataDiLogista ja kuljetusturvallisuuden edistämistä Satakunnassa. Matka siis täytti sille asetetut tavoitteet.

Matkamuistot

Matkalta jäi lisäksi runsaasti hyviä yhteisiä muistoja. Nyt myös jo vähemmän onnistunut ruokailu ravintola Hofbrauhausissa hymyilyttää. Tarjoiluongelmien lisäksi ravintolalla ei valitettavasti ollut valmiutta huomioida edes etukäteen ilmoitettuja erikoisruokavalioita. Esimerkiksi kolmen ruokalajin illalliseni koostui parista salaatinlehdestä alkuruuaksi, pelkästään grillattua kanaa pääruuaksi ja jälkiruuaksi käsien levittelyä. Illallisen hinta ilman juomia oli 30 e, joten annokseni sai erityisnimityksen #30kana.

Lähtiessämme ravintolasta hotellille osa meni riksoilla, joissa soitettava musiikissa vaihteli. Kuljettajan kuullessa kyydissä olevien olevan Suomesta, alkoi pian soida ”Nyt poika saunoo, …” nostattaen tunnelmaa ja muistuttaen Suomen jääkiekon melko tuoreesta MM-kullasta.

Seuraava matka jo suunnitteilla

Transport Logistic München järjestetään seuraavan kerran 4.-7.5.2021. LOGYn Satakunnan alue järjestää silloin jälleen messuille yhteismatkan, jolle toivotetaan sekä jäsenet että muut tervetulleiksi myös Satakunnan ulkopuolelta. Voin suositella ja kannattaa jo nyt laittaa varaus kalenteriin!


Kiinnostaako LOGYn aluetoiminta? Tule mukaan aluetoimintaan ja osallistu aluetapahtumiin ympäri Suomen!
Tutustu tästä LOGYn aluetoimintaan.