Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Hankintatoimen johtaminen ja kehittäminen

Paikka: Etäkoulutus,
Aika: 18.05.2021 09:00 - 19.05.2021 16:00

Etäkoulutuksen tukena on oppimisympäristö: ennakkokysely | sähköinen koulutusmateriaali | osallistavat työkalut | verkostoitumiskeskustelut | Lue lisää >


Onko yrityksesi suurimman kustannuserän menestykselliseen hallintaan vaadittava osaaminen riittävän korkealla tasolla?

Vahvalla, ammattimaisella ja proaktiivisella otteella hankinnoilla vaikutetaan yrityksen tuloksentekoon ja kannattavuuteen – usein enemmän kuin yritysjohto uskoisikaan.

Ulkopuolelta ostettavat materiaalit ja palvelut muodostavat suurimmassa osassa yrityksiä ja julkisen sektorin organisaatioita suurimman yksittäisen kustannuserän. Liiketoiminnan kannattavuudelle ja menestymiselle on keskeistä se, miten tätä kokonaisuutta johdetaan, hallitaan ja kehitetään.

Kun yritys keskittyy omaan ydinosaamiseensa, ostettujen palvelujen osuus kasvaa voimakkaasti ja niiden luonne usein monimutkaistuu. Tällöin korostuu entisestään hankintojen sekä toimittajaverkoston ja ulkoisten resurssien hallinnan merkitys. Ja ostamisessa ja toimittajamarkkinan hallinnassa ja johtamisessa tarvittavat kyvykkyydet ja osaaminen ovat yhä tärkeämpi menestyksen edellytys.

Koulutuksen käytyäsi

  • Ymmärrät, miten ja millä keinoin hankintoja johtamalla ja kehittämällä vaikutat yrityksesi tuloksellisuuteen ja kilpailukykyyn
  • Olet saanut uusia näkökulmia hankintojen kokonaisuuden hallintaan ja osaat kyseenalaistaa perinteisiä käsityksiä
  • Pystyt tunnistamaan, mitkä ovat omassa yrityksessäsi vaadittavat menestyksellisen hankinnan avainkyvykkyydet ja mihin osaamisiin kannattaisi jatkossa erityisesti panostaa
  • Sinulla on työkalut siihen, miten onnistuneella hankintastrategialla ja kategoriajohtamisella mahdollistetaan vahvan ammattimaisen hankintaotteen vieminen käytännön tasolle asti
  • Pystyt johtamaan ja kehittämään hankintatoimen muutosta omassa organisaatiossasi.

Kaksipäiväisessä koulutuksessa käsittelemme kattavasti mm. tarjonta- ja toimittajamarkkinoiden hallintaa, hankintastrategioiden laadintaa ja hankintatoiminnan johtamista, tavoitteellista suunnittelua sekä ohjaamista ja kehittämistä. Opit järjestelmällisen hankintaprosessien hallinnan periaatteet sekä käymme läpi keskeiset hankinnan osa-alueet ohjauksen ja kilpailukyvyn parantamisen näkökulmasta. Perehdymme myös hankinnan onnistumisen arviointiin ja toimivan hankinnan seuranta- ja mittaamisjärjestelmän rakentamiseen.


Koulutuksen aineisto perustuu laaja-alaiseen käytännön kokemukseen ja toisaalta vahvaan otteeseen alan viimeisimmästä akateemisesta tutkimuksesta. Kurssin aikana keskustelemme ja käymme läpi tapausesimerkkejä ja teemme useita ryhmätöitä, joissa pääset soveltamaan käytäntöön teoriassa opittuja asioita. Samalla saat valmiuksia menetelmien ja välineiden hyödyntämiseen käytännössä ja kehittämisen apuna omassa toimintaympäristössäsi.

Kenelle?

Sekä tuotteiden että palvelujen hankinta- ja ostojohtajille ja -päälliköille. Tämän lisäksi suosittelemme kurssia kaikille muille osto- ja hankintatoimen parissa työskenteleville henkilöille, joiden tehtävänkuvaan kuuluu hankintatoiminnan strateginen kehittäminen, ohjaaminen ja muutosprosessien hallinta.

Koulutus on osa hankinnan koulutusohjelmaa (taso 3), mutta sen voi suorittaa myös erikseen.

Koulutuksen ohjelmaan pääset tutustumaan sivuston ylälaidasta kohdasta Ohjelma.

Ilmoittaudu tästä

Tapahtuman ohjelma

Kurssilla käsiteltäviä aihealueita:

  • Miten löytää strategisempi ote hankintoihin
  • Hankinnan vaikutus yrityksen kannattavuuteen
  • Toimittajamarkkinoiden johtaminen – kilpailun voimien ja yhteistyön mahdollisuuksien hyödyntäminen
  • Hankinnan avainkyvykkyydet
  • Hankintojen haltuunotto – hankintojen ryhmittely kategorioihin
  • Hankinnan strategiat ja niiden laatiminen
  • Hankintatoimen tehtävät ja niiden organisointi
  • Hankinnan prosessit
  • Hankinnan onnistumisen arviointi ja mittaaminen
  • Hankintatoimen johtaminen ja kehittäminen edelläkävijäyrityksessä

Tapahtuman kouluttajat

Hanna Pajunen-Muhonen
Toimitusjohtaja

Hanna Pajunen-Muhonen toimii Innodea Oy:n toimitusjohtajana ja johtavana asiantuntijana. Hänellä on monipuolinen kokemus hankinnan ja toimitusketjujen kehittämisestä teollisuudessa, kaupassa sekä palvelu- ja julkisella sektorilla. Hän on työskennellyt mm. VTT:llä ja asiantuntijapalveluyrityksissä vastuullisissa johtotehtävissä ja vetänyt laajoja tutkimus- ja kehittämishankkeita. Hän on kirjoittanut yhdessä Kari Ilorannan kanssa vuonna 2008 ilmestyneen, vuosina 2012 ja 2015 täysin uudistetun kirjan ”Hankintojen johtaminen – ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan”. Hän opettaa hankintojen johtamista myös yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa.

Hanna Pajunen-Muhonen on kysytty ja pidetty luennoitsija ja valmentaja, joka yhdistää käytännön kokemuksen ja akateemisen otteen. Hän on toiminut lukuisten yritysten ja organisaatioiden kanssa ja hänen vahvuuksiaan ovat erityisesti laaja-alainen kokemus ja osaaminen hankintojen johtamisesta ja organisoimisesta, hankintastrategioiden laatimisesta sekä hankintatoimen ja hankintakyvykkyyksien kehittämisestä. Hän toimii myös LOGYn hankinnan koulutusohjelman tuotepäällikkönä.

Ilmoittaudu tästä

Hinta
Normaalihinta 1 395 euroa + alv
LOGYn jäsenhinta 1 255 euroa + alv

Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön n. kaksi viikkoa ennen koulutuspäiviä ja kuukauden päivien jälkeen. Koulutus laskutetaan noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.

Liity samalla jäseneksi!
Kurssi ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Tutustu jäsenetuihin

Ilmoittautuminen
17.5.2021 mennessä.

Lisätietoja
Maarit Mänttäri
koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi
0400 975 480

Peruutusehdot:
Lue ehdot tästä

Kesto:
2 päivää

Aikataulu:
1. päivä klo 9.00-16.30
2. päivä klo 8.30-16.00

Tällä koulutuksella on IFPSM:n PAS-sertifikaatti - lue lisää >

"Paras koskaan käymäni kurssi"
”Erittäin tyytyväinen sisällöstä”