Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Tehokas kilpailuttaminen

Paikka: Scandic Helsinki Aviacongress, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa
Aika: 27.10.2020 9:00 - 28.10.2020 9:01

Uutta! Lähiopetuksen tukena on oppimisympäristö:
ennakkokysely | sähköinen koulutusmateriaali | osallistavat työkalut | verkostoitumiskeskustelut | Lue lisää >

Kilpailuttaminen on ollut kautta aikojen hankinnan perinteinen lähestymistapa, mutta voiko perinteisellä kilpailuttamisella enää pärjätä?

Moderni hankinta hyödyntää toimittajamarkkinoiden mahdollisuudet ja tähän tarvitaan uudenlaista otetta myös kilpailuttamiselta. Tässä koulutuksessa opit, miten saat toimittajamarkkinoista mahdollisimman paljon irti ja miten kilpailutat suunnitelmallisesti ja tuottavasti oman liiketoimintaympäristösi erityispiirteet  ja kriteerit huomioiden. Kilpailutuksessa tärkeitä kriteereitä hinnan lisäksi voi olla esimerkiksi laatu, kokemus ja referenssit sekä aikataulut.

Koulutuksen käytyäsi

  • Ymmärrät yrityksen sisäisen sekä ulkoisen liiketoimintaympäristön merkityksen kilpailuttamisen onnistumiseen
  • Tiedät, miten voit välttää hankintojen valmisteluun liittyvät sudenkuopat
  • Osaat soveltaa hankinnan kilpailuttamisen taitoja valiten oikean menetelmän eri tilanteissa saavuttaaksesi todellisia, mitattavissa olevia säästöjä hankinnan kokonaiskustannuksissa
  • Hallitset ja osaat soveltaa käytännönläheisiä hankinnan työkaluja suunnitelmallisen ja tuottavan kilpailutushankkeen toteuttamisessa.

Tässä koulutuksessa opit ymmärtämään kilpailutuksen merkityksen osana aktiivista ja suunnitelmallista osto- ja hankintatoimintaa. Saat työkalut hankintoja tehokkaaseen kilpailuttamiseen ja oikean menetelmän valintaan eri kilpailutustilanteissa.

Kenelle?
Koulutus sopii henkilöille, jotka ostavat tuotteita tai palveluita, ovat siirtymässä hankintatoimen tehtäviin tai hoitavat hankinnan tehtäviä oman toimensa ohessa.

Koulutus on osa hankinnan koulutusohjelmaa (taso 2), mutta sen voi suorittaa myös erikseen.

Koulutuksen ohjelmaan pääset tutustumaan sivuston ylälaidasta kohdasta Ohjelma.

Ilmoittaudu tästä

Tapahtuman ohjelma

Suunnitelmallinen kilpailutus

  • Hankintatarpeiden syntyminen
  • Liiketoiminnan ja hankinnan tavoitteet
  • Oma asema markkinoilla
  • Ostosalkkuanalyysi
  • Jatkuva kilpailutus vai kumppanuus
  • Kilpailutuksen tavoitteet
  • Kilpailutuksen projektointi – miten hankitaan

Kilpailutusprosessi

  • Vaatimusmäärittelyt – mitä, milloin ja kuinka paljon?
  • Toimittajamarkkinatutkimus
  • Toimittajavaatimukset
  • Tarjouspyyntömenettelyt
  • Verifiointimenettelyt
  • Sähköiset työkalut – case
  • Sopimusvaihtoehdot

Toimittajan valinta ja valmistelu

  • Toimittajavastineiden vertailu ja analysointi
  • Toimittajien taustakartoitus
  • Toimittajien vertailu
  • Kustannusrakenneanalyysi ja tavoitekustannus
  • Riskianalyysi
  • Toimittajan valinta
  • Toimittajamuutoksen valmistelu
  • Sopimusneuvottelut ja -viimeistely

Kilpailutuksen tulosten jalkautus

  • Sopimuksen käyttöönotto
  • Hallittu toimittajavaihdos
  • Sisäinen yhteistyö toimittaja- ja sopimusvaihdoksen onnistumiseksi
  • Yhteistyön käynnistäminen ja toimittajan ohjaaminen
  • Toimittajan ja sopimuksen seuranta ja mittaaminen
  • Kilpailutuksen onnistumisen arviointi

Tapahtuman kouluttajat

Petri Hällfors
Procurement Consultant

Petri Hällforssilla on hankinnan ja logistiikan kehittämiskokemusta yli 15 vuoden ajalta kansainvälisen hankinnan, ostotoiminnan, toimitusketjun hallinnan ja logistiikan tehtävissä eri yrityksissä. Tämän työkokemuksen kautta hänellä on

  • monipuolista hankintakokemusta strategisesta hankinnasta, projektiostoista, investointihankkeista ja epäsuorista hankinnoista sekä
  • logistiikan kokemusta kuljetusten organisoinnista, kilpailutuksista ja kuljetussopimuksista sisältäen kumipyörä-meri-lento ja end-to-end ratkaisut

Hankinnan ja logistiikan syvää asiantuntijuutta tukee kattava tietämys eri toiminnanohjaus ja- laatujärjestelmien sisällöistä sekä vaatimuksista

Petri on toiminut hankinnan,oston ja logistiikan tehtävissä mm. Technion oy, Trafotek oy, Wiima Logistics oy ja PerkinElmer yrityksissä. Nykyään Petri toimii ratkaisumyyjän ja hankintapäällikön roolissa ValueSource oy:ssa.

Ilmoittaudu tästä

Hinta
Normaalihinta 1 395 € + alv
LOGYn jäsenhinta 1 255 € + alv

Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön n. kaksi viikkoa ennen koulutuspäiviä ja kuukauden päivien jälkeen. Koulutus laskutetaan noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.

Liity samalla jäseneksi!
Saat koulutuksen jäsenhintaan, kun liityt ilmoittautuessasi jäseneksi. Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Tutustu jäsenetuihin

Ilmoittautuminen
13.10.2020 mennessä
Tiedustele vapaita paikkoja myös viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.

Lisätietoja
Maarit Mänttäri
koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi
0400 975 480

Majoitus
Ei sisälly hintaan. Osallistuja voi varata majoituksen suoraan hotellista, jossa koulutus järjestetään.

Peruutusehdot
Lue ehdot tästä

Koulutuksen kesto
2 päivää

Aikataulu
1. päivä klo 9.00-16.30
2. päivä klo 8:30-16:00