Tapahtuman kuvaus Kouluttajat

Hankinnan digitalisaatio

Paikka: Etäkoulutus,
Aika: 12.11.2021 9:00 - 8.12.2021 13:00

Ohjelma  Kenelle  Hyödyt


Koulutuspäivät 12.11., 26.11. ja 8.12.2021 klo 9.00–13.00 (3 x ½ pv)


Hankinnan digitalisaatio mahdollistaa hankinnan merkittävän tehostamismahdollisuuden eli ketteryyden, nopeuden ja toiminnan reaaliaikaisen johtamisen. Investoiminen hankinnan toimintamallien kehittämiseen ja järjestelmiin onkin monessa yrityksessä juuri nyt työlistalla.


Toiminnan digitalisointi on tärkein yksittäinen hankinnan muutoksen ajuri ja sen mahdollistaja. Se vaikuttaa hankintapalveluiden ja -järjestelmien käyttöön liittyvin odotuksiin: kaiken pitää olla yhtä helppoa ja yksinkertaista kuin esimerkiksi monessa verkkokaupassa tilaaminen ja toimituksen seuraaminen.

Hankinnan digitalisoinnista saadaan suurin hyöty, kun ymmärretään ensin toiminnan uudistamisen mahdollisuudet ja kuinka lähteä kehittämisessä liikenteeseen. LOGYn koulutus auttaa sinua tunnistamaan kehityskohteita ja mitä niiden toteuttaminen tarkoittaa käytännössä.


Koulutuksen käytyäsi

  • tunnistat oman organisaatiosi hankinnan digitalisointimahdollisuuksia
  • tunnistat digitalisoitumisprosessin edellyttämät kyvykkyydet
  • rakennat digitalisoinnin tiekartan, joka vastaa organisaatiosi yksilöllisiä hankintatarpeita.

Koulutus koostuu kolmesta osasta ja yhdestä valinnaisesta lisäosasta, niiden välissä tehtävistä välitehtävistä ja se toteutetaan sähköisiä välineitä hyödyntäen etäjaksoina. Oppimista tukee oppimisympäristö.

Vastuukouluttajina toimivat Lauri Vihonen ja Hanna Pajunen-Muhonen (tutustu kouluttajiin Puhujat-välilehdellä). Koulutuksessa on myös asiantuntijapuheenvuoroja, jotka käsittelevät hankinnan digitalisointia eri näkökulmista. Koulutuksen tuotokset kootaan osallistujien käyttöön tulevaksi Pelikirjaksi, joka auttaa soveltamaan koulutuksen keskeisiä teemoja ja sisältöä käytäntöön. Koulutuksen jälkeen toteutetaan Q&A-tilaisuus, joka on kysely- ja keskustelutunti kouluttajien ja muiden osallistujien kanssa hankinnan digitalisaatiosta sekä lopputehtävänä olevan hankinnan digitalisointisuunnitelman laatimiseen liittyvistä kysymyksistä.

  • Esittelemme ymmärrettävän hankintakartan, minkä avulla hankinnan digitalisoinnin vaihtoehtoisia kohteita voi tunnistaa ja niiden tärkeyttä arvottaa.
  • Koulutuksessa käydään läpi digitalisoinnin avainteknologioiden käyttöesimerkkejä. Käsittelemme esimerkkejä mm. hankinta-analytiikan ja ohjelmistorobotiikan käytöstä hankinnassa.
  • Vastaamme esimerkiksi käytännön esimerkin avulla kysymykseen, miten analytiikkaa voi käyttää hankinnan toimintamallien analysointiin, prosessitehokkuuden ymmärtämiseen ja nopeaan kehitystyöhön?
  • Kuvaamme ohjelmistorobotiikan periaatteita esimerkkinä tilauksesta maksuun -prosessin virtaviivaistaminen ja automatisointi, myös esimerkin avulla
  • Esitämme myös, miten palvelumuotoilun ja suunnitteluajattelun keinoja voi hyödyntää hankinnan digitalisoinnin edistämisessä.

Ohjelma

Koulutukseen liittyy valinnainen ennakkotehtävä.

1. Hankinnan digitalisoinnin kokonaiskuva

  • Hankinnan digitalisoinnin merkitys, sisältö ja tavoitteet
  • Hankinnan digitalisaation keskeiset mahdollistajat ja teknologiat
  • Hankinnasta maksuun -prosessin digitalisointimahdollisuuksia
  • Harjoitus: Digitalisointimahdollisuuden laajuuden kuvaaminen

Välitehtävä: Oman organisaation hankinnan digitalisoinnin nykytila ja muutostarpeet

  • Nykytilan ymmärtäminen
  • Muutostarpeiden tunnistaminen
  • Nopeiden voittojen selvittäminen ja priorisointi

2. Hankinnan digitalisoinnin tavoitteiden tunnistaminen

  • Hankinnan ja ostamisen muuttuva rooli
  • Hankinnan tuottaminen palveluna
  • Muutoksen edellyttämiä kyvykkyyksiä
  • Harjoitus: Mitä digitalisoinnilla tavoitellaan?

Välitehtävä: Hankinnan digitalisoinnin tavoitteiden tunnistaminen

  • tavoitteiden tunnistaminen, priorisointi, valinta ja konkretisointi

3. Digitalisoinnin toteutussuunnitelman kuvaaminen

  • Palvelumuotoilun menetelmien hyödyntäminen
  • Iteratiivinen, ketterä työtapa
  • Muutoksen johtaminen
  • Harjoitus: Toteutussuunnitelman rakenteen kuvaaminen

Lopputehtävä: Hankinnan digitalisoinnin toteutussuunnitelman ensimmäisen luonnoksen laatiminen

  • Kohteiden tunnistaminen, priorisointi ja valinta
  • Digitalisoinnin edellyttämien kyvykkyyksien tunnistaminen

4. Lopputehtävän debriefing – valinnainen jakso

Toteutussuunnitelmien rakenteen ja sisällön kehittäminen.


Kenelle

Koulutus sopii erityisen hyvin sellaisten yritysten ja julkisten organisaatioiden edustajille, jotka ovat parhaillaan miettimässä hankinnan digitalisaatiostrategiaansa tai käynnistämässä aiheeseen liittyvää kehittämistä. Lisäksi se sopii hyvin kaikille hankinnan ammattilaisille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan ja hakea käytännön kehittämisnäkökulmia ja työkaluja aihealueeseen liittyen. Koulutus on vaiheistettu kolmeen osaan, joka mahdollistaa käsiteltävien aihealueiden syventämisen ja koulutuskohtaisen räätälöinnin osallistujien valitsemien painopistealueiden ja asiakaskohtaisten tarpeiden mukaisesti

Ilmoittaudu tästä

Tapahtuman kouluttajat

Hanna Pajunen-Muhonen
Toimitusjohtaja

Hanna Pajunen-Muhonen toimii Innodea Oy:n toimitusjohtajana ja johtavana asiantuntijana. Hänellä on monipuolinen kokemus hankinnan ja toimitusketjujen kehittämisestä teollisuudessa, kaupassa sekä palvelu- ja julkisella sektorilla. Hän on työskennellyt mm. VTT:llä ja asiantuntijapalveluyrityksissä vastuullisissa johtotehtävissä ja vetänyt laajoja tutkimus- ja kehittämishankkeita. Hän on kirjoittanut yhdessä Kari Ilorannan kanssa vuonna 2008 ilmestyneen, vuosina 2012 ja 2015 täysin uudistetun kirjan ”Hankintojen johtaminen – ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan”. Hän opettaa hankintojen johtamista myös yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa.

Hanna Pajunen-Muhonen on kysytty ja pidetty luennoitsija ja valmentaja, joka yhdistää käytännön kokemuksen ja akateemisen otteen. Hän on toiminut lukuisten yritysten ja organisaatioiden kanssa ja hänen vahvuuksiaan ovat erityisesti laaja-alainen kokemus ja osaaminen hankintojen johtamisesta ja organisoimisesta, hankintastrategioiden laatimisesta sekä hankintatoimen ja hankintakyvykkyyksien kehittämisestä. Hän toimii myös LOGY:n hankinnan koulutusohjelman tuotepäällikkönä.

Lauri Vihonen
Valmentaja, konsultti

Lauri Vihonen on innostava, energisoiva ja uusia näkökulmia avaava kouluttaja ja fasilitaattori. Hänen erityisalueensa on hankinnan ja myynnin osaamisen kasvattaminen; hän yhdistää valmennuksissaan tietojen, taitojen ja asenteen kehittämisen tuoreella tavalla. Vihonen fasilitoi säännöllisesti myös LOGYn Hankintafoorumin roundtable-tilaisuuksia.

Lauri Vihosen kouluttajuus perustuu vahvaan liiketoimintasubstanssiin, mikä on kertynyt liiketoiminnan eri alueilla; hän on johtanut myyntiä ja hankintaa, vastannut liiketoimintayksiköistä, toiminut maajohtajana ja johtanut IT:tä sekä toiminut globaaleissa yhtymätaso- ja maarooleissa. Hänellä on vankka yksityisen ja julkisen sektorin kokemus.

Ilmoittaudu tästä

HINNAT

  • Normaalihinta 1 395 € + alv
  • LOGYn jäsenhinta 1 255 € + alv

Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön n. kaksi viikkoa ennen koulutuspäiviä ja kuukauden päivien jälkeen. Koulutus laskutetaan noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Tutustu jäsenetuihin.


Oppimisympäristössä:

  • ennakkokysely
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osallistavat työkalut
  • verkostoitumiskeskustelut.

Ilmoittautuminen
10.11.2021 mennessä

Lisätietoja
Maarit Mänttäri
koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi
0400 975 480

Peruutusehdot
Lue ehdot tästä

Koulutuksen kesto
3 x ½ päivää

Aikataulu
1. päivä klo 9.00-13.00
2. päivä klo 9.00-13.00
3. päivä klo 9.00-13.00

Tästä koulutuksesta saat IFPSM:n PAS-sertifikaatin osatodistuksen >