Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Vientikaupan hallinta

Paikka: Original Sokos Hotel Tripla (tai etänä, jos tilanne vaatii), Fredikanterassi 1 B, 00520 Helsinki
Aika: 2.11.2021 9:00 - 16:00

Järjestämme myös Tuontikaupan hallinta -koulutuksen (3.11). Osallistuessa koulutuspakettiin säästät hinnassa.


Hallitsetko kaikki vientiprosessin osa-alueet? Kuten tilauksen yksityiskohdat, asiakirjat, kuljetuksen, tullauksen ja lukemattomat säädökset?

Vientitehtäviä hoitavana sinulla on oltava laaja ammattitaito ja hallittava kaikki vientiprosessissa huomioitavat seikat. Tärkeää on myös, että pysyt selvillä alaan vaikuttavista muutoksista, kuten säädösten uudistuksista.


Koulutuksen käytyäsi:

  • tunnet yksityiskohtaisesti vientiprosessin alusta loppuun
  • tunnet viennissä tarvittavat asiakirjat
  • hallitset sekä EU:n sisäisen että ulkopuolisen viennin erityispiirteet
  • ymmärrät, miten globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat kaupankäyntiin ja vientiin
  • hahmotat, kuinka tuote- ja palveluosaaminen sekä asiakashallinta liittyvät vientikauppaan
  • osaat valita kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuvan kuljetusmuodon.

Käytännönläheisessä koulutuksessa käymme läpi vientikaupan koko kaaren, mm. mitä tekijöitä tilauksen ja kauppasopimuksen laadinnassa on huomioitava. On tärkeä esimerkiksi sopia yritykselle mahdollisimman tarkoituksenmukaiset maksuehdot, toimituslausekkeet ja vakuutukset.

Koulutuksessa perehdymme myös siihen, miten valitaan kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuva kuljetusmuoto. On lisäksi huomioitava ja hallittava asiakirjat, kustannukset ja kuljetuksiin liittyvät erityispiirteet. Edellä mainitut asiat täytyy selvittää niin EU-sisäkaupassa kuin EU:n ulkopuoleltakin tapahtuvassa kaupankäynnissä.


Kenelle?

Kaikille vientikauppaa tekevien yritysten vienti-, tuonti- ja logistiikka-asiantuntijoille.

Tutustu kurssin ohjelmaan sivun ylälaidasta kohdasta Ohjelma.

Ilmoittaudu tästä

Tapahtuman ohjelma

Vientikaupan ja –toimitusten toteuttaminen

Kansainvälinen kaupan rakenne

  • YK:n kauppamenettelyohjeet
  • Kaupparyhmittymät ja kauppapolitiikka
  • EU kaupparyhmittymänä
    • Taric-asetus ja tariffiointi
    • Verotuskäytännöt esim. ALV ja valmisteverot
    • Alkuperäsäännöt viennin yhteydessä
    • Trade, data access database
    • Vientilaivauskäsikirja

Vientikaupan toteutus

  • EU:n asettamat vaatimukset vientikaupalle
    • Viranomaiset, määräykset ja toimitavat
  • Kaupallinen sopimus
    • Sopimuksien riskeiltä suojautuminen
    • Toimituslausekkeet ja maksuehdot viennissä
  • Jakelukanavaratkaisut
    • PSYM 2015 ja kuljetuskonventtien määräykset
    • Kuljetusmuodot ja valintaperusteet
    • Vientihuolinta ja toimitusprosessit
    • Varastojen rooli viennissä
  • Dokumentaatio
    • Vienti- ja kuljetusdokumentit
    • Kuljetusvakuutukset
    • Seuranta ja raportointi

16.30 Päivä päättyy

Tapahtuman kouluttajat

Hannu Soininen
Toimitusjohtaja

Hannu Soininen on SCM (Supply Chain Management) asiantuntija, jolla on yli 30 vuoden kokemus vaativista toimitusketjun kehittämishankkeista niin strategiatyöskentelystä kuin operatiivisten toimintojen kehittämisestä, erityinen painopiste on ollut toimitusketjun ratkaisujen tuottaminen. Hänellä on vahva osaaminen toimitusketjun toimintojen operatiivisen vuorovaikutuksen kehittämisestä; hankinta, tuotanto, varastointi, kuljetus, myynti, talous ja johtaminen. Hän on työskennellyt yli 10 vuotta liikkeenjohdon konsulttina ja yrittäjänä.

Hannu on myös partneri yrityksessä, joka tuottaa agenttiteknologiaan perustuvia reaaliaikaisia, autonomisia ja pelimäisiä tekoälynohjelmistoja kolmleksisten toimitusketjun suunnitteluun ja simulointiin.

Hannun koulutusmetodiikka on osallistaa opiskelijoita ja käsitellä heidän ympäristönsä haasteita ja hyvin olevia asioita koulutuksen yhteydessä. Hannu on innostava ja monipuolinen kouluttaja, johon voi ottaa yhteyttä koulutuksen jälkeen aina kun haluaa mielipiteitä asioiden hoitamiseen.

Ilmoittaudu tästä

HINNAT

Hinnat 23.6. saakka (säästä 100 €)

  • LOGYn jäsenille 615 € + alv
    (norm. 715 € + alv)
  • Muille 695 € + alv
    (norm. 795 € + alv)

Tuontikaupan hallinta 3.11. ja Vientikaupan hallinta 2.11. (2 pv)
23.6. saakka (säästä 150 €)

  • LOGYn jäsenille 1 105 € + alv
    (norm. 1 255 € + alv)
  • Muille 1 245 € + alv
    (norm. 1 395 € + alv)

Hinnat sisältävät tarjoilun sekä sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön n. kaksi viikkoa ennen ja jälkeen koulutuspäivän. Koulutus laskutetaan noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Lue jäsenyydestä

Ilmoittautuminen
28.10.2021 mennessä

Lisätietoja
Maarit Mänttäri
koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi
0400 975 480

Peruutusehdot
Lue ehdot tästä

Koulutuksen kesto
1 päivä

Aikataulu
klo 9.00-16.00

”Kurssi oli todella antoisa ja kouluttajat todellisia asiantuntijoita!”
”Mielenkiintoinen ja käytännönläheinen”
”Hienoa! Esimerkit olivat elävöittäviä ja niistä oppii parhaiten.”
”Hyödyllinen, tuli paljon uutta tietoa sekä tietojen päivitystä.”