Ilmasto- vai taloushätätila?

03.12.2020

Toimitusjohtaja Markku Henttisen pääkirjoitus Osto&Logistiikka-lehdessä 6 | 2020


Kirjoittaja: Markku Henttinen, toimitusjohtaja, Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry.

Julkisessa keskustelussa korostuu toimintaympäristömme poikkeuksellinen haasteellisuus. Juuri kun ilmastonmuutoksen torjunta oli nostettu keskiöön, saimme vitsaukseksemme koronapandemian. Toisaalta taloudellinen toimeliaisuus, rakentaminen, liikkuminen ja kuluttaminen ovat myös keskeisesti vaikuttamassa ja kiihdyttämässä haitallista ilmastonmuutosta.

Se mikä yhdelle merkitsee ilmastohätätilaa, tarkoittaa toiselle taloushätätilaa,

jonka kolmas ratkaisisi lisäämällä valtionvelkaa.


Se mikä yhdelle merkitsee ilmastohätätilaa, tarkoittaa toiselle taloushätätilaa, jonka kolmas ratkaisisi lisäämällä valtionvelkaa. Onko sitten jatkuva kuluttamisen kasvun tavoittelu kestävää? Verkkokaupasta ostaminen on helppoa. Globaalisti kasvava, valtava tuotetarjonta on tilattavissa helposti ja vaivattomasti kotisohvalta. Tuote saapuu aikataulun mukaan kotiovelle tai lähinoutopisteeseen, josta toimituksen voi hakea itselleen sopivana ajankohtana. Mikäli toimitukseen ylipäänsä liittyy kuluttajan maksama toimitusmaksu, niin maksu ei eroa tilasitko yhden tai viisi tuotetta. Hyvään palveluun kuuluu, että kuluttajan on helppo palauttaa ilman kuluja ne tuotteet, jotka eivät miellytä. Ilmastoa kuormittava ja päästöjä aiheuttava kuljettaminen kasvaa.

Kaukomailta ostettu verkkokaupan tuote on ensinnäkin yksittäispakattu tuotteen omaan pakkaukseen. Tämän jälkeen asiakkaan samalta toimittajalta tilaamat tuotteet pakataan kuljetuspakkaukseen, joka harvoin on optimaalinen tilantarpeeseen nähden. Pitkä kuljetusketju edellyttää kuljetuspakkaukselta poikkeuksellisen hyvää suojausta, jonka vuoksi kuljetuspakkauksen ilmatila täytetään suojaavalla materiaalilla. Suojaava materiaali valmistetaan hyödyntäen fossiilisia raaka-aineita. Pakkauksen kartonki tai paperi on uusiutuvaa, mutta kuten tiedämme, puiden hakkuun lisääminen vähentää hiilinieluja. Lopuksi kuluttaja laittaa pakkausmateriaalit kotitalousjätteiden keräykseen, josta materiaalit valitettavan usein päätyvät energiakäyttöön eli jätteiden polttolaitokseen poltettavaksi ilman hiilidioksidin talteenottoa.

Perinteisessä kivijalkakauppaan perustuvassa toimitusketjussa tuotteet saapuvat kaupan jakelukeskukseen tiiviisti pakatuissa kuljetuspakkauksissa ja täysissä merikonteissa. Kaupan logistiikkakeskuksesta tavaravirta siirretään kuljetustila maksimaalisesti hyödyntäen täysissä kuormissa, täyteen pakatuissa rullakoissa tai lavoissa myymälöihin. Myymälöihin kuluttaja saapuu ympäristöystävällisesti kävellen tai pyöräillen, kerää ja pakkaa tuotteet kestokassiinsa ja vie kotiinsa. Toki kauppakeskusten rakentamisessa käytetään valtavasti betonia mikä tarkoittaa merkittäviä päästöjä.

Meitä ammattilaisia tarvitaan rakentamaan kestäviä ja ketteriä toimitusverkostoja – myös verkkokaupalle.


Markku Henttisen pääkirjoitus on julkaistu 3.12.2020 ilmestyneessä Osto&Logistiikka-lehdessä.
Lehti ilmestyy 6 kertaa vuodessa ja kuuluu LOGYn jäsenetuihin.