Markkinointihankinta mukana kehittämässä markkinoinnin tehokkuutta ja vaikuttavuutta

Kirjoitettu: 21.9.2023

Tehokkuus kasvaa selkeydestä

Luovan työn ostaminen nimetään usein yhdeksi vaikeimmista hankinnan osa-alueista. Kymmenen vuotta sitten Suomessa oli hyvin vähän markkinointihankinnan ammattilaisia, kun taas nykyisin useimmilla isoimmista mainostajista on tukenaan hyvin osaavia markkinointihankinnan ammattilaisia.

Kumppanien valinnassa olennaisinta on löytää paras mahdollinen taho, joka tuo eniten arvoa suhteessa määriteltyihin tavoitteisiin. Tästä syystä on hyvin olennaista markkinoinnin ja hankinnan yhdessä jo heti alkumetreillä määritellä, mitä tavoitteita varten olemme ostamassa kyseistä palvelua. Hinta on tässä kohtaa vain yksi vaakakupissa painava asia.

Tehokkuutta on erittäin vaikea saavuttaa ilman hyvin kuvattuja prosesseja ja kumppanien kanssa yhteisesti sovittuja toimintamalleja. Tehokkuutta nostaa erityisesti avoin ja dynaaminen yhteistyö kumppanien kanssa sekä selkeä tieto siitä, mitä ollaan ostamassa ja mitä on sovittu laadusta ja hinnoittelusta.

Vaikuttavuutta datalla johtamisella ja laadukkuudella

Vaikuttavuuden kasvattamisessa olennaista on kumppanien kanssa yhdessä rakennettu oppiva prosessi. Yhdessä tekeminen ja luottamuksen ilmapiiri mahdollistavat kokeilemaan toimivan rinnalla uusia rohkeitakin ideoita. Kaikki tulokset siitä, mikä toimii ja mikä ei, tulisi saada koko tiimin yhteiseen tietopankkiin, ja sitä kautta nopeasti polttoaineeksi seuraavaan suunnitteluun.

Yhteistyön laadukkuus kasvaa olennaisesti, kun kaikki osapuolet tietävät tarkalleen oman roolinsa, ja mitä siltä odotetaan. Myös mainostajan oman organisaation tulisi tietää hyvin selkeästi, mitä yhteistyön tavoitteista on sovittu, mitä mikäkin maksaa ja mitä investoidulla rahalla ihan oikeasti saa. Epäselvyydet aiheuttavat luottamuspulaa, joka ei taas koskaan mahdollista parasta mahdollista rohkeutta ja kunnianhimon tasoa tekemiseen. Parhaimmillaan mitattavat yhteiset tavoitteet ja avoimuus myös haasteiden suhteen kehittävät tuloksien lisäksi kaikkien osapuolien osaamista.

Markkinointihankinta kehittyy

Omassa työssäni on upeaa nähdä, miten markkinointihankinnan osaaminen kasvaa, niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Alalla alkaa olemaan hyvin laajasti käsitys, että jos päädyt vänkäämään kumppanien kanssa tuntihinnoista, on fokus täysin hukassa. Tuntihinta ei itse asiassa kerro yhtään mitään, jos et tiedä, kuinka monta tuntia työhön kuluu. Kannustan kaikkia istumaan alas tärkeimpien kumppanien kanssa ja yhdessä miettimään KPI:t ja myös tavoitteet yhteistyön onnistumiselle.

Markkinointipalveluiden ostamisessa kannattaa muistaa, että myyntipuoli edustaa parhaita myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia. Tästä syystä ei varmasti ole huono idea, että myös ostajan puolella on hankinnan ammattilaisia avustamassa yhteistyön elementtien ja raamien neuvotteluissa.

Markkinointihankinnan vuoden päätapahtumassa 10.10.2023 sinulla on mahdollisuus kuulla lisää markkinoinnin tehokkuudesta, vaikuttavuudesta ja mittaamisesta alan huipuilta.

Markkinointihankinnan aamiaisseminaari järjestetään tänä syksynä jo yhdeksännen kerran, ja tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Lue lisää ja iIlmoittaudu mukaan täältä. Lämpimästi tervetuloa!


Kirjoittaja Johanna Ilmén, MBA, toimii hankinnan ryhmäpäällikkönä SOK:lla vastuualueenaan markkinointi-, HR-, asiantuntija- ja talouspalveluiden hankintatiimi. Johannalla on 15 vuoden kokemus markkinointihankinnasta, ja hän toimii LOGYn Hankintafoorumin alaisen Markkinointihankintaryhmän puheenjohtajana. Muita luottamustehtäviä hänellä on mm. Marketing Finlandin markkinointihankintaryhmän puheenjohtajana ja Media Audit Finlandin hallituksen jäsenenä.