Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Hankinnan mittaaminen

Paikka: Etäkoulutus,
Aika: 25.3.2022 9:00 - 31.3.2022 12:00

Kenelle   Hyödyt


Koulutuspäivät: 25.3.2022 & 31.3.2022 klo 9.00-12.00


Hallitsetko hankintojen mittaamisen kokonaisuuden ja osaatko hyödyntää sitä tulosten saavuttamiseksi erilaisissa toimittajasuhteissa?

Mittaamalla oikeita asioita vaikutat yrityksesi suorituskykyyn – juuri hankinnan mittaaminen on avainasemassa yrityksen menestykselle.

Perinteiset kustannus- ja operatiivisen tehokkuuden mittarit eivät yksin riitä. Hankinnan mittaristo on laaja-alainen kokonaisuus, jossa eri tilanteeseen sopivat eri menetelmät.

Tässä koulutuksessa saat vastaukset siihen, miten käyttää mittareita strategian ja hankinnan kehittämisen työkaluina sekä kuinka arvioit hankinnan onnistumista. Perehdymme niin yrityksen hankintatoimen sisäiseen kuin ulkoiseen mittaamiseen kuten myös esimerkiksi toimittajien suorituskyvyn mittaamismahdollisuuksiin.


Miten?

Koulutus toteutetaan vuorovaikutteisilla, osallistuttavilla menetelmillä, missä opittua tietoa sovelletaan välittömästi käytäntöön. Koulutuksen aikana on ryhmäkeskusteluja ja pienryhmätehtäviä - pohtiessasi asioita muiden osallistujien kanssa asiat konkretisoituvat. Jokaisessa keskustelussa ja pienryhmässä saat sparrausta kouluttajan ryhmäyhteenvedoissa.

Ryhmäkeskusteluja ja pienryhmätöitä käydään esimerkiksi seuraavien aiheiden tiimoilta:

  • Hankintojen merkitys liiketoiminnassa
  • Mikä hankintojen mittaamisessa on haastavaa?
  • Laadulliset ja määrälliset mittarit
  • Miten eri tyyppisten hankintojen mittaaminen poikkeaa toisistaan?
  • Hankinnan tuloskortti - Mitä aihealueita hankinnassa pitää mitata?
  • Käytännön haasteet ja vinkit onnistuneisiin mittauksiin: millä eväillä onnistut, miten luodaan onnistunut mittaristo.

Koulutuksen käytyäsi

  • tiedät miksi, mitä ja miten hankinnassa tulisi mitata
  • saat käyttöösi mittaamisen parhaat työkalut
  • opit mittaamisen parhaat käytännöt ja osaat arvioida hankinnan onnistumista
  • tunnistat haasteet hankintojen mittaamisessa.

Kenelle

Koulutus sopii henkilöille, jotka työskentelevät tuotteiden tai palvelujen hankinnan työtehtävissä tai ovat siirtymässä näihin tehtäviin ja tarvitsevat hankinnan mittaamista työssään. Ensisijaisesti suosittelemme koulutusta toimihenkilö-, asiantuntija- ja keskitason johtotehtävissä toimiville henkilöille.

Koulutus on osa hankinnan koulutusohjelmaa (taso 2), mutta sen voi suorittaa myös erikseen.

Koulutuksen ohjelmaan pääset tutustumaan sivuston ylälaidasta kohdasta Ohjelma.

Ilmoittaudu tästä

Tapahtuman ohjelma

Miksi mitataan? - Mittarit strategian toteuttajana , tavoitteiden saavuttamisen ja viestinnän välineenä

  • Hankintatoimen merkitys yritykselle
  • Hankintatoimen vaikutus yrityksen tulokseen
  • Mittaamisen haasteet ja mahdollisuudet
  • Hankintojen mittaamisen merkitys yrityksen sisäisille sidosryhmille

Mitä pitäisi mitata?

  • Yrityksen hankintatoimen sisäiset mittarit
    • Kovat säästöt
    • Operatiiviset säästöt
    • Hankinnan suorituskykymittarit – KPI’s
    • Kokonaiskustannusten mittaminen – TCO
    • Ostosalkkumatriisi – PPorfolio
    • Ostaa vai valmistaa – MOB
  • Tuote ja toimittaja masterdata
  • Järjestelmäkyvykkyydet
  • Yrityksen hankintatoimen ulkoiset mittarit
  • Toimittajien suorituskyvyn mittaaminen
    • Laadulliset mittarit
    • Määrälliset mittarit

Mittaamisen parhaat käytännöt – case esimerkit elävästä elämästä

  • Yrityksen hankintojen sisäiset caset
  • Yritysten hankintojen ulkoiset caset
  • Mittarit entistä paremman yhteistyön mahdollistajana
  • Hankinnan tuloskortti - Mitä aihealueita hankinnassa pitää mitata?
  • Erilaiset mittarit
    • Kustannustehokkuuden mittaaminen
    • Prosessien mittaaminen
  • Toimittajan tuloskortti
  • Yhteistyö taloushallinnon kanssa

Käytännön haasteet ja vinkit onnistuneisiin mittauksiin

Tapahtuman kouluttajat

Ilkka Sillanpää
Dosentti, TkT, KTT

Olen liiketoiminnan kehittämisen ammattilainen ja työskennellyt globaaleiden toimitusketjujen johto- ja kehitystehtävissä Metsolla, Rautaruukilla ja Konecranesilla. Nykyisin toimin liiketoiminnan kehittäjänä & yrittäjänä Hegemonia Oy:ssä, jossa kehitämme asiakkaidemme liiketoimintaa. Yleensä projektimme liittyvät kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen ja toimitusketjun hallintaan.

Olen tutkinut toimitusketjun johtamista, väitellyt aiheesta tekniikan – ja kauppatieteen tohtoriksi ja minulle on myönnetty Dosentuuri toimitusketjun johtamisen alalle Oulu Yliopiston tuotantotalouden osastolle. Kirjoittamiani tutkimustuloksia ja artikkeleita on julkaistu kansainvälisissä akateemisissa lehdissä, konferensseissa ja kirjoissa.

Tutustu  Ilkka Sillanpäähän.

Ilmoittaudu tästä

HINNAT

  • Normaalihinta 795 € + alv
  • LOGYn jäsenhinta 715 € + alv

Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön n. kaksi viikkoa ennen koulutuspäiviä ja kuukauden päivien jälkeen. Laskutus n. kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.


Oppimisympäristössä

  • ennakkokysely
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osallistavat työkalut
  • verkostoitumiskeskustelut

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Tutustu jäsenetuihin

Ilmoittautuminen
22.3.2022 mennessä

Tutustu kouluttajaan
Ilkka Sillanpää toimii toimitusjohtajana Hegemonia Oy:ssä, joka on erikoistunut mm. liiketoiminnan kehittämiseen ja toimitusketjun hallintaan.

Lisätietoja
Maarit Mänttäri
koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi
0400 975 480

Peruutusehdot
Lue ehdot tästä.

Koulutuksen kesto
2 x ½ päivää

Aikataulu
1. päivä: klo 9.00-12.00
2. päivä: klo 9.00-12.00

Tästä koulutuksesta saat IFPSM:n PAS-sertifikaatin osatodistuksen >

Antoisa ja ajatuksia herättävä kurssi, kiitos!
Erittäin hyvä ja kattava koulutus.
Kurssilta löytyi hyviä työkaluja käytäntöön vietäväksi - tätä tulin hakemaan.